IPPP3-443-42/09-2/JK - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego przez powiat projektu - wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-42/09-2/JK Prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego przez powiat projektu - wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych ze zrealizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych ze zrealizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat w latach 2004-2007 uczestniczył w projekcie finansowanym z EFS i BP w ramach ZPORR 2004-2006, Priorytetu II - wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne.

Projekt miał na celu podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym. Skierowany był do młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych kończących się egzaminem maturalnym (dojrzałości). Pomoc materialna dostępna była w formie refundacji oraz formie finansowej na cele edukacyjne związane z pobieraniem nauki przez uczniów.

Projekt realizowany był we wszystkich szkołach Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do zrealizowanego projektu, Powiat ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym, w odniesieniu do realizowanego projektu, Powiat nie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części. Powiat realizując projekt współfinansowany z EFS w ramach ZPOPRR na lata 2004-2006 prawidłowo zaliczył podatek VAT do kosztów kwalifikowanych i uzyskał jego refundację. Do współfinansowania przez Komisję Europejską nie kwalifikują się podatki, które są odzyskiwane (odliczane).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), obniżenie lub zwrot podatku należnego zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowana. Powiat, choć jest czynnym podatnikiem, to w przypadku ww. projektu nie ma doczynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Powiat nie miał prawa do obniżenia podatku należnego. Podatek VAT w całości prawidłowo został uznany za koszt kwalifikowany i zrefundowany Powiatowi ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem od podatku. Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z treści wniosku wynika, iż Powiat w latach 2004-2007 uczestniczył w projekcie finansowanym z EFS i BP w ramach ZPORR 2004-2006, Priorytetu II - wzmocnienie zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.2 wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne. Projekt miał na celu podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym. Skierowany był do młodzieży wiejskiej ze szkół ponadgimnazjalnych kończących się egzaminem maturalnym (dojrzałości). Pomoc materialna dostępna była w formie refundacji oraz formie finansowej na cele edukacyjne związane z pobieraniem nauki przez uczniów. Projekt realizowany był we wszystkich szkołach Powiatu. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku przedmiotowego projektu nie ma doczynienia ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane nabycia związane z realizacją ww. projektu, w przypadku gdy nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl