IPPP3/443-414/10-4/SM - Zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-414/10-4/SM Zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 28 maja 2010 r. na wezwanie Nr IPPP3/443-414/10-2/SM z dnia 21 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad opodatkowania ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90. Wniosek został uzupełniony w zakresie odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 28 maja 2010 r. w odpowiedzi na wezwanie Nr IPPP3/443-414/10-2/SM z dnia 21 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka planuje zakup na skład podatkowy ekstraktów furfurolowych oznaczonych kodem CN 2713 90 90 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Parametry ekstraktów są następujące:

*

gęstość w temperaturze 15 st. C (kg/m3) - w przedziale od 925 do 990

*

temperatura zapłonu (st. C) - w przedziale 215 do 260

*

lepkość kinematyczna w 40 st. C (mm2 /s) - od 33,0 do 2250

*

temperatura płynięcia (st. C) - od 12 do 30

*

destylacja metodą ASTM 86 do temp 350 st. C (%V/V) - do 5%

*

zawartość węglowodorów aromatycznych - powyżej 65%.

Ekstrakty furfurolowe mogą mieć rożne zastosowanie i Spółka będzie chciała oferować i prowadzić sprzedaż wyrobów wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, ale do różnych zastosowań:

Zastosowanie 1.

Oferowanie i sprzedaż ekstraktów furfurolowych do wykorzystania przez nabywcę jako środek zmiękczający w mieszankach gumowych do produkcji opon i innych wyrobów gumowych lub jako plastyfikator aromatyczny do produkcji kauczuków syntetycznych plastyfikowanych, albo do celów innych niż opałowe, innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, innych niż do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zastosowanie 2.

Oferowanie i sprzedaż ekstraktów furfurolowych do wykorzystania przez nabywcę do celów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym stawką akcyzy właściwą dla ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90, w przypadku ich oferowania i sprzedaży do zastosowań o numerze 1 jest stawka określona w art. 89 ust. 2 ustawy, to jest 0 zł, w sytuacji gdy nabywca wyrobów złoży Spółce oświadczenie, w którym określi sposób wykorzystania wyrobów oraz oświadczy, że nabywane ekstrakty furfurolowe przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych...

2.

Czy w opisanym stanie faktycznym stawką akcyzy właściwą dla ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90 w przypadku ich oferowania i sprzedaży do zastosowań o numerze 2 jest stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret drugi ustawy, to jest 64 zł/1.000 kilogramów, gdyż gęstość wyrobu w temperaturze 15 st. C jest równa lub wyższa niż 890 kg/metr sześcienny, w sytuacji gdy sprzedaż tych wyrobów odbywać się będzie przy spełnieniu warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy o podatku akcyzowym...

3.

Czy w opisanym stanie faktycznym ekstrakty furfurolowe o kodzie CN 2713 90 90 w przypadku oferowania i sprzedaży do zastosowań o numerze 2 podlegają znakowaniu i barwieniu przed wprowadzeniem ich do obrotu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

W przypadku oferowania na sprzedaż ekstraktów furfurolowych sklasyfikowanych w kodzie CN 2713 90 90 do zastosowań o numerze 1, należy zastosować do ich sprzedaży stawkę akcyzy w wysokości określonej w art. 89 ust. 2 ustawy, tj. 0 zł pod warunkiem, że będą one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponieważ jednak ustawodawca nie określił w jaki sposób Spółka powinna dokumentować przeznaczenie sprzedanych wyrobów, Spółka będzie dla celów dowodowych, odbierać każdorazowo od nabywcy oświadczenie o planowanym sposobie wykorzystania wyrobów oraz oświadczenie, że nabywane ekstrakty furfurolowe przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

2.

W przypadku oferowania na sprzedaż ekstraktów furfurolowych sklasyfikowanych w kodzie CN 2713 90 90 do zastosowań o numerze 2, tj. do celów opałowych, powinny być one traktowane zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy jako wyrób energetyczny i dalej na mocy ust. 3 jako paliwo opałowe.

W związku z powyższym należy zastosować do ich sprzedaży stawkę akcyzy w wysokości przewidzianej dla pozostałych paliw opałowych, w wysokości określonej w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret drugi ustawy, tj. 64 zł/1.000 kilogramów, ponieważ gęstość wyrobu w temperaturze 15 st. C jest wyższa niż 890 kg/metr sześcienny, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy. Oznacza to więc, że zastosowanie tej stawki akcyzy wymagać będzie przede wszystkim składania przez nabywców tych wyrobów oświadczeń o ich przeznaczeniu na cele opałowe, a oświadczenia te winny zawierać elementy określone w art. 89 ust. 6 lub ust. 7, bowiem nabywcami będą wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

3.

Zdaniem Spółki, brak jest podstaw prawnych w zakresie obowiązku znakowania i barwienia paliw opałowych o kodzie CN 2713 90 90 w przypadku oferowania i sprzedaży do zastosowań o numerze 2. Obowiązek znakowania i barwienia dotyczy bowiem wyłącznie wyrobów energetycznych wymienionych w art. 90 ust. 1 ustawy, stanowiącym katalog zamknięty tychże wyrobów. Wśród wyrobów podlegających obowiązkowi znakowania i barwienia, ustawodawca nie wymienia paliw opałowych o kodzie CN 2713 90 90.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm., zwanej dalej "ustawą") - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje zakup na skład podatkowy ekstraktów furfurolowych oznaczonych kodem CN 2713 90 90 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Ekstrakty furfurolowe mogą mieć rożne zastosowanie i Spółka będzie chciała oferować i prowadzić sprzedaż wyrobów wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, ale do różnych zastosowań. Pierwszym z nich będzie oferowanie i sprzedaż ekstraktów furfurolowych do wykorzystania przez nabywcę jako środek zmiękczający w mieszankach gumowych do produkcji opon i innych wyrobów gumowych lub jako plastyfikator aromatyczny do produkcji kauczuków syntetycznych plastyfikowanych, albo do celów innych niż opałowe, innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, innych niż do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wyroby o kodzie CN 2713 90 90 są wyrobami energetycznymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stawki akcyzy dla wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 ustawy i odnoszą się one m.in. bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych (bądź paliw opałowych), o których mowa w art. 86 ust. 2 (i ust. 3) ustawy.

Dla wymienionych we wniosku wyrobów o kodzie CN 2713 90 90 nie określono stawki w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy; przeznaczenie tych wyrobów w opisanej sytuacji nie pozwala także na zaliczenie ich do pozostałych paliw silnikowych i opałowych, dla których stawka wynika z art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy. Uwzględniając powyższe, zastosowanie mieć tutaj będzie art. 89 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak słusznie zauważa Spółka, ustawodawca nie określił sposobu, w jaki powinno się dokumentować przeznaczenie sprzedanych wyrobów w opisanej sytuacji. Należy zatem przyjąć zaproponowany przez Spółkę sposób, zgodnie z którym będzie ona dla celów dowodowych, odbierać każdorazowo od nabywcy oświadczenie o planowanym sposobie wykorzystania wyrobów oraz oświadczenie, że nabywane ekstrakty furfurolowe przeznaczone są do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) ustawy - stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw opałowych w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

*

niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,

*

równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1.000 kilogramów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że drugim z zastosowań przedstawionym przez Spółkę jest oferowanie i sprzedaż ekstraktów furfurolowych o kodzie CN 2713 90 90 do wykorzystania przez nabywcę do celów opałowych.

Gęstość oferowanych przez Spółkę wyrobów w temperaturze 15 st. C (kg/m sześcienny) wynosi w przedziale 925-990.

Ponadto sprzedaż będzie odbywać się przy spełnieniu pozostałych uregulowań wynikających z art. 89 ust. 5-15 ustawy, odnoszących się przede wszystkim do składania wymaganych oświadczeń.

Uwzględniając powyższe, sprzedaż ekstraktów furfurolowych z przeznaczeniem do celów opałowych w opisanej sytuacji będzie opodatkowana w myśl ww. art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret drugi stawką podatku akcyzowego w wysokości 60 zł zł/1.000 kilogramów (Spółka błędnie podała stawkę w wysokości 64 zł/1.000 kg).

Ad. 3.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy - obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1.

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;

2.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;

3.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

W ww. przepisie nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 2713 90 90.

Uwzględniając powyższe, sprzedawane przez Spółkę ekstrakty furfurolowe z przeznaczeniem do celów opałowych, nie podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia.

Zatem stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl