IPPP3/443-412/09-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-412/09-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi demontażu wyrobów zawierających azbest - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi demontażu wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 6 maja 2009 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usuwanie wyrobów zawierających azbest jeden z wykonawców złożył ofertę na demontaż wyrobów zawierających azbest z budynków gospodarczych doliczając do kwoty netto podatek VAT w wysokości 7%. Wykonawca ten kwalifikuje ww. usługę w grupowaniu:

* wywóz i zagospodarowanie (demontaż, usuwanie) płyt eternitowych, papy, wełny mineralnej, gruzu budowlanego: PKWiU 90.00.23-00.00 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe",

* usługi polegające na odbiorze (demontażu) i transporcie odpadów niebezpiecznych, np. płyt azbestowych: PKWiU 90.00.24-00.10 "Usługi usuwania i przewozu odpadów specjalnych".

Pozostali wykonawcy składający ofertę doliczyli podatek VAT w wysokości 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest obowiązująca stawka podatku VAT na demontaż wyrobów zawierających azbest z budynków gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy na demontaż wyrobów zawierających azbest z budynków gospodarczych obowiązującą stawką jest 22% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

2.

eksport towarów

3.

import towarów

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

I tak, w oparciu o art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, w którym to załączniku pod pozycją 153 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU 90.0 - "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwieniu odpadów, usługi sanitarne o pokrewne".

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez wykonawcę usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca analizuje oferty wykonawców, którzy dokonali zgłoszenia w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na demontaż wyrobów zawierających azbest z budynków gospodarczych. Jeden w wykonawców zgłaszających chęć podjęcia zadania, w swojej ofercie uwzględnił stawkę VAT w wysokości 7% na wykonanie tej usługi, pozostali z potencjalnych wykonawców natomiast doliczyli 22% stawkę podatku. Do oferty z obniżoną stawką podatku została dołączona opinia Urzędu Statystycznego, z której wynika, że przedmiotową usługę polegającą na demontażu wyrobów zawierających azbest ujęto w grupowaniu:

* wywóz i zagospodarowanie (demontaż, usuwanie) płyt eternitowych, papy, wełny mineralnej, gruzu budowlanego: PKWiU 90.00.23-00.00 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów, pozostałe",

* usługi polegające na odbiorze (demontażu) i transporcie odpadów niebezpiecznych, np. płyt azbestowych: PKWiU 90.00.24-00.10 "Usługi usuwania i przewozu odpadów specjalnych".

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż usługi polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest z budynków gospodarczych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 90.0 "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne", korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy jako wymienione w załączniku nr 3 do ustawy.

Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Zainteresowanego w stanie faktycznym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl