IPPP3/443-408/13-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-408/13-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 9 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 czerwca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 12 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego i złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy produkcji wyrobu KTS-F - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku znakowania i barwienia wyrobu KTS-F oraz obowiązku prowadzenia składu podatkowego i złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy produkcji wyrobu KTS-F.

Wniosek uzupełniony został w dniu 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej polegającej na produkcji wyrobów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu segregowanych tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 90 00 Wnioskodawca wnosi o indywidualną interpretację przepisów w zakresie podatku akcyzowego.

W najbliższym czasie Wnioskodawca ma zamiar zakupić instalację do katalitycznego przerobu odpadowych tworzyw sztucznych (PE, PP i PS - pozyskiwanych również z odpadów posortowanych), która w temperaturze ok. 400oC będzie wytwarzała szeroką frakcję węglowodorów, tzw. KTS-F. Produkt w zależności od procentowego udziału i składu surowców wsadowych, może mieć barwę od ciemnobrunatnej do jasnobrązowej i charakteryzuje się poniższymi parametrami fizyko-chemicznymi, istotnymi z punktu widzenia podatku akcyzowego:

* gęstość w temperaturze 15°C poniżej 0,890 kg/cm3;

* destylacja w temperaturze 350°C powyżej 30% objętościowo;

* zawartość siarki do I%.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wyprodukowany przez Wnioskodawcę produkt (szeroka frakcja węglowodorów - KTS-F) jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży do rafinerii, gdzie będzie podlegał dalszej destylacji na specjalistycznych instalacjach. W tej sytuacji, o finalnym przeznaczeniu poszczególnych części składowych produktu zadecyduje dopiero jego ostateczny odbiorca, czyli rafineria.

Z uwagi na fakt, że produkt jako KTS-F nie jest przeznaczony przez Wnioskodawcę (bezpośredniego producenta) do celów opałowych ani napędowych, jak również nie jest dodatkiem ani domieszką do paliw opałowych ani do paliw silnikowych, jest więc typowym półproduktem (materiałem do dalszego przetwarzania), czyli materiałem wyjściowym do produkcji innych wyrobów finalnych. Potwierdzeniem tego, iż ustawodawca zakłada i dopuszcza występowanie w rzeczywistości gospodarczej takich sytuacji i związanych z nimi produktów jest zapis art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej który mówi: "stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł".

Powyższym zapisem w konfrontacji z zapisem art. 89 ust. 1 ustawy akcyzowej, zawierającym stawki akcyzy dla konkretnych wyrobów o ustalonym przeznaczeniu ustawodawca jasno stanowi, iż produkty do dalszego przerobu z uwagi na brak jednoznacznego określenia ostatecznego przeznaczenia wyrobu nie podlegają akcyzie - stawka akcyzy wynosi 0 zł. Tym samym, dopiero odbiorca produkujący wyroby finalne z takiego półproduktu określa jego ostateczne przeznaczenie i jego produkt finalny podlega określonej stawce podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku należy uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego oraz konieczne jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy aktem prawnym regulującym zasady i tryb opodatkowania wyrobów akcyzowych w Polsce jest ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.).

Produkt o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 jest wymieniony w poz. 38 zał. Nr 1 "wykaz wyrobów akcyzowych" do wyżej powołanej ustawy co oznacza, iż jest produktem akcyzowym.

Z kolei zał. Nr 2 do powołanej ustawy o podatku akcyzowym zawiera "wykaz wyrobów akcyzowych do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG". Powołany zał. Nr 2 zawiera towar o kodzie CN 3811 co oznacza, że w stosunku do tego wyrobu (CN 3811) stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i jest wymagana produkcja w składzie podatkowym.

Na uwagę zasługuje jednak fakt, że wyrób KTS-F, który będzie produkowany przez Wnioskodawcę nie jest jeszcze w żaden sposób komponentem paliwowym. Dopiero destylacja przedmiotowego wyrobu w specjalistycznej instalacji rafinerii pozwoli na otrzymanie komponentów paliw płynnych.

Z powyższego wynika więc, iż w przypadku sprzedaży KTS-F (u) do dalszego przerobu, producentem komponentów paliw płynnych będzie dopiero odbiorca KTS-F (u), który swoje czynności produkcyjne winien wykonywać w składzie podatkowym.

Zgodnie z zapisami art. 89 ust. 2 powołanej ustawy akcyzowej, "stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13 przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych, albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł".

Reasumując, na podstawie powyższego stanowisko Spółki brzmi: skoro w przypadku wyrobu o kodzie CN 3811 stawka podatku akcyzowego (przy produktach sprzedawanych do dalszego przerobu i nie będących olejami opałowymi lub napędowymi, jak również nie będących ich dodatkami) wynosi 0 zł, to produkcja wyrobu KTS-F (szeroka frakcja węglowodorów) nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Wnioskując jak powyżej, wg stanowiska Spółki do produkcji szerokiej frakcji węglowodorów, tzw. KTS-F, wyrobu o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811, nie jest wymagane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, a tym samym nie jest konieczne złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie uregulowań art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych" wymieniono w pozycji 38, określone kodem CN 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Równocześnie w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Zatem przedmiotowy wyrób o kodzie CN 3811 90 00 jest wyrobem akcyzowym i zalicza się do wyrobów energetycznych.

Przy tym wskazać należy, iż stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Z kolei w świetle art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (...).

W załączniku nr 2 do ustawy, zawierającym "wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG" wymieniono w pozycji 24a, określone kodem CN 3811 90 00 - pozostałe.

Natomiast w myśl art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe są obowiązane następujące podmioty:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy;

2.

zarejestrowany odbiorca;

3.

zarejestrowany wysyłający;

4.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5.

podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;

6.

podmiot pośredniczący;

7.

przedstawiciel podatkowy.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu segregowanych tworzyw sztucznych o symbolu PKWiU 24.66.32-90 i kodzie CN 3811 90 00, tzw. KTS-F. Wyprodukowany przez Wnioskodawcę produkt (szeroka frakcja węglowodorów - KTS-F) jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży do rafinerii, gdzie będzie podlegał dalszej destylacji na specjalistycznych instalacjach. W tej sytuacji, o finalnym przeznaczeniu poszczególnych części składowych produktu zadecyduje dopiero jego ostateczny odbiorca, czyli rafineria. Z uwagi na fakt, że produkt jako KTS-F nie jest przeznaczony przez Wnioskodawcę (bezpośredniego producenta) do celów opałowych ani napędowych, jak również nie jest dodatkiem ani domieszką do paliw opałowych ani do paliw silnikowych, jest więc typowym półproduktem (materiałem do dalszego przetwarzania), czyli materiałem wyjściowym do produkcji innych wyrobów finalnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Z powyższych przepisów wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych musi odbywać się w składzie podatkowym, gdy przedmiotem produkcji są wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Natomiast do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zobowiązany jest podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca, zarejestrowany wysyłający, podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący, lub przedstawiciel podatkowy.

Przedmiotowy wyrób, tzw. KTS-F, który zamierza produkować Wnioskodawca został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Niemniej jednak mając na uwadze powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że wyrób ten w analizowanym zdarzeniu przyszłym objęty będzie stawką akcyzy w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż opisany we wniosku wyrób nie będzie przeznaczony do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zatem z uwagi na to, iż przedmiotowy wyrób, tzw. KTS-F będzie objęty stawką akcyzy w wysokości 0 zł jego produkcja nie będzie musiała odbywać się w składzie podatkowym. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ nie będzie żadnym z podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Równocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego i złożenia zabezpieczenia akcyzowego przy produkcji wyrobu KTS-F natomiast w zakresie obowiązku znakowania i barwienia produktu KTS-F zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl