IPPP3/443-408/11-4/JK - Stawka podatku VAT dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-408/11-4/JK Stawka podatku VAT dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-408/11-2/IB z dnia 25 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-408/11-2/IB z dnia 25 marca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Firma jest dostawcą samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej. Oferowany przez Wnioskodawcę sprzęt należy traktować jako towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawy tych towarów na terytorium Polski dokonywane są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Do przedmiotowych dostaw Wnioskodawca stosuje preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Firma posiada zamówienia od jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji np. portów lotniczych, które zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyły własne jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Zamawiający - jednostki samorządu terytorialnego lub instytucje wyraźnie wskazują, iż przedmiot zamówienia przeznaczony jest na potrzeby jednostki ochrony przeciwpożarowej. Stroną umowy i płatnikiem jest odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego bądź instytucja, wykonująca nałożone na nią obowiązki określone w przepisach ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Koszty funkcjonowania, wyposażenia, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są przez podmiot, który taką jednostkę utworzy (art. 29 i 32 ustawy), np. jednostka samorządu terytorialnego odpowiada za ochotniczą straż pożarną, port lotniczy - odpowiada za lotniskową straż pożarną.

W świetle powyższego, jeśli przedmiot zamówienia przeznaczony jest na potrzeby tychże jednostek ochrony przeciwpożarowej, należałoby stosować preferencyjną stawkę podatku VAT. W orzecznictwie sądowym można znaleźć wyroki sądów administracyjnych wyraźnie stwierdzających, że ust. 10 art. 41 ustawy o VAT należy rozumieć w ten sposób, iż obniżoną stawkę podatkową należy stosować bez względu, kto nabywa towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, pod warunkiem, że są one przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej: III SA/Gl 568/07 z 9 maja 2007 r. i III SA/Wa 1679/10 - WSA w Warszawie z 20 grudnia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy preferencyjna stawka podatku VAT jest właściwa dla pojazdów ratowniczo-gaśniczych i sprzętu ratowniczego:

a.

jeśli jednostka samorządu terytorialnego np. urząd gminy dokonuje zakupu na potrzeby ochotniczej straży pożarnej,

b.

jeśli port lotniczy (instytucja, która zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyła lotniskową straż pożarną) dokonuje zakupu na potrzeby swojej jednostki organizacyjnej jaką jest lotniskowa straż pożarna, kwalifikowana jako zakładowa straż pożarna (art. 15 pkt 2, 3) lub inna jednostka (art. 15 pkt 8).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli zamawiającym jest jednostka samorządu terytorialnego lub inna instytucja wykonująca obowiązki określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, a przedmiotem zamówienia są towary przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej, właściwe jest stosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii- art. 2 pkt 6 ustawy.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem "Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej".

Jednocześnie art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej do 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

* dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,

* dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

* towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od tego, czy nabywca towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "jednostki ochrony przeciwpożarowej" należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

1.

jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

2.

zakładowa straż pożarna,

3.

zakładowa służba ratownicza,

4.

gminna zawodowa straż pożarna,

4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

5.

terenowa służba ratownicza,

6.

ochotnicza straż pożarna,

7.

związek ochotniczych straży pożarnych,

8.

inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zarówno jednostki samorządu terytorialnego jak i port lotniczy jako jednostki niewymienione w art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Jeżeli zatem nabywcą towaru wymienionego w pozycji 129-134 załącznika nr 3 do stawy o podatku od towarów i usług jest jednostka samorządu terytorialnego (np. urząd gminy) lub port lotniczy (instytucja, która zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyła lotniskową straż pożarną), to stawką właściwą dla dostaw tych towarów jest podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy) - bez względu na cel w jakim podmiot ten dokonał zakupu tych towarów. Natomiast w przypadku nabycia tych towarów bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką podatku VAT będzie stawka w wysokości 8%, jednakże pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego dla jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji np. portów lotniczych, które zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyły własne jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zamawiającym będą jednostki samorządu terytorialnego lub port lotniczy, które będą stroną umowy i płatnikiem. Przedmiot zamówienia przeznaczony będzie na potrzeby jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy, warunki w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem zakupu towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy będzie dokonywać jednostka samorządu terytorialnego lub port lotniczy nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przedmiotowe dostawy nie będą więc korzystać z obniżonej (8%) stawki podatku VAT i podlegać będą opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23%. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt przeznaczenia przedmiotowych towarów na potrzeby jednostek ochrony przeciwpożarowej na cele ochrony przeciwpożarowej.

Odnośnie natomiast wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego: w Gliwicach z dnia 9 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Gl 568/07 oraz Warszawie z dnia 20 grudnia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1679/10 należy wyjaśnić, iż każdorazowo orzeczenie sądu jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są - zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) - Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Kształtowanie się orzecznictwa jest procesem rozłożonym w czasie i co do zasady wymaga większej liczby wyroków poszczególnych składów orzekających, natomiast przytoczone wyroki należą do nielicznych orzeczeń, traktujących o tym zagadnieniu.

Należy zauważyć, iż tut. Organ nie neguje roli orzecznictwa jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, jednakże w związku z powyższym ww. wyroki nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości kwestii będącej przedmiotem sporu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl