IPPP3/443-4/11-4/JF - VAT w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów związanych z tymi usługami

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-4/11-4/JF VAT w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów związanych z tymi usługami

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 18 marca 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 11 marca 2001 r. nr IPPP3/443-4/11-2/JF (data wpływu 24 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów związanych z tymi usługami - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów związanych z tymi usługami.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym pismem z dnia 11 marca 2011 r. nr IPPP3/443-4/11-2/JF wezwano do uzupełnienia w ww. wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 22 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") należy do brytyjskiej grupy kapitałowej W., działającej na rynku międzynarodowym w zakresie doradztwa społeczno - ekonomicznego, biznesowego oraz inżynieryjnego. Spółka jest osobą prawną, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

Spółka specjalizuje się w realizacji projektów skierowanych głównie do sektora publicznego, dotyczących funkcjonowania administracji i sfery usług publicznych oraz wykorzystania środków unijnych, jak również do sektora publicznego i prywatnego w zakresie szkolenia zawodowego itp.

Przedmiotem działalności Spółki jest również m.in.:

* realizacja projektów społecznych dla osób pozostających bez pracy (bezrobotnych) oraz osób o niskich kwalifikacjach zawodowych,

* organizowanie i prowadzenie szkoleń i doradztwa (z wyjątkiem doradztwa prawnego), dla organizacji, doradców i szkoleniowców świadczących usługi dla podmiotów należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw,

* przeprowadzanie od podstaw planowanej inwestycji w ramach zespołu projektowo-inżynieryjnego,

* realizacja przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska i planowaniem rozwoju,

* wdrażanie rozwiązań wspierających procesy zmian w organizacjach (doradztwo strategiczne i operacyjne, finansowe oraz lT),

* doradztwo w obszarze zarządzania kadrami,

* przygotowanie zleconych studiów, diagnoz, ewaluacji, badań,

* kompleksowe opracowanie i realizowanie strategii komunikacji społecznej, Public Relations i marketingu terytorialnego,

* szkolenia dla pracowników i kadr zarządzających przedsiębiorstw.

Usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku związane są z projektami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (dalej: Projekty). Usługi tego typu realizowane są przez Spółkę zazwyczaj w związku z:

1.

przyznaną Spółce przez jednostkę wdrażającą dotacją,

2.

świadczeniem usług na rzecz podmiotu, który otrzymał dotację na kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe:

a.

usług kształcenia lub przekwaIifikowania zawodowego,

b.

innych usług niezbędnych do świadczenia usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego,

3.

świadczeniem usług na rzecz spółki, która świadczy usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego na rzecz podmiotu, który otrzymał dotację na ten cel.

Jednostką wdrażającą wypłacającą dotację na realizację Projektu jest zazwyczaj instytucja publiczna. Wysokość dotacji odpowiada wydatkom kwalifikowanym, które płaci otrzymujący dotację w trakcie realizacji Projektu. Dotacje finansowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa i/lub z funduszy Unii Europejskiej. Wynagrodzenie za świadczone przez siebie usługi Spółka otrzymuje jako zaliczki rozliczane w miarę postępu prac lub zapłatę za zakończone usługi. Podobnie rozliczana jest dotacja.

Środki, które przekazywane są Spółce bezpośrednio przez instytucję przyznającą dotację lub pośrednio przez podmiot świadczący usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego na rzecz pochodzą zazwyczaj z Funduszu Spójności i istniejących w ramach niego Programów Operacyjnych (np. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) co znajduje odzwierciedlenie w zawieranych przez Spółkę umowach z instytucją przekazującą finansowanie. Uzyskane środki wpływają na wydzielony rachunek bankowy Spółki zgodnie z harmonogramem uzgodnionym w umowie zawartej ze zleceniodawcą. Spółka stosując zasady rachunkowe identyfikuje otrzymane kwoty jako związane z konkretnym Projektem i księguje na odrębnych kontach, przez co możliwe jest ich wyodrębnienie z pozostałej działalności Spółki. W szczególności Spółka posiada odrębne rachunki bankowe, na które przekazywane są środki finansowe uzyskiwane na realizację danego Projektu.

II

Istnieją również Projekty, które chociaż nadal są w całości finansowane przez instytucję wdrażającą przy wykorzystaniu środków publicznych (z budżetu państwa i/lub funduszy Unii Europejskiej) stanowią pomoc publiczną, jednak w myśl uzgodnień poczynionych w zawartej umowie na przeprowadzenie danego Projektu wymagają pewnej aktywizacji beneficjentów organizowanych szkoleń/warsztatów/sesji doradczych itp. W większości przypadków wymaga to od beneficjenta Projektu wykonania dodatkowych czynności, które potwierdzą jego zaangażowanie i chęć uczestnictwa w prowadzonych zajęciach. Zazwyczaj działania te ograniczają się do wydania przez pracodawców beneficjentów ostatecznych (pracowników oddelegowanych przez pracodawcę do uczestnictwa w sesji szkoleniowej/doradczej/ warsztatach) zaświadczenia potwierdzającego wypłatę pracownikowi wynagrodzenia za czas uczestnictwa w szkoleniu. Zaświadczenia te są następnie przekazywane do instytucji wdrażającej, która na ich podstawie wypłaca odpowiednią część dotacji służącej pokryciu kosztów Projektu ponoszonych w związku z udziałem danego uczestnika. Może istnieć również sytuacja, w której podmiot otrzymujący dotację pobiera od uczestników szkoleń (beneficjentów ostatecznych) wkład własny w gotówce. Zebrane środki pieniężne podlegają rozliczeniu z instytucją wdrażającą.

Świadczone przez Spółkę usługi na rzecz podmiotu uzyskującego dotację na organizację Projektu lub jego podwykonawcy są nierozerwalnie związane z celem Projektu i są niezbędne do jego wykonania. Wynagrodzenie wypłacane Spółce od podmiotu uzyskującego dotację za świadczone usługi jest finansowane z dotacji uzyskanej przez podmiot, który zawarł z instytucją wdrażającą umowę na wykonanie Projektu.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia złożonego wniosku wskazano, iż:

* świadczone przez Spółkę usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%

* świadczone przez Spółkę usługi i dostawa towarów związanych z usługami szkolenia i przekwalifikowania zawodowego są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%

Dotyczy to również sytuacji, w których Spółka świadczy/będzie świadczyć usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego lub świadczy/będzie świadczyć usługi i dostarcza/będzie dostarczać towary z tymi usługami związane, a uczestnicy szkolenia są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego. W przypadku powyższych Projektów wkład własny nie przekracza 30% wartości wynagrodzenia za daną usługę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy świadczone przez Spółkę usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego na rzecz podmiotu, który uzyskał dotację na ten cel (usługi wymienione w p. 2 lit. a stanu faktycznego) będą od 2011 r. zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 w związku z art. 43 ust. 17 znowelizowanej ustawy o VAT.

2. Czy sprzedawane przez Spółkę usługi i towary ściśle związane z finansowanymi z dotacji usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego (usługi wymienione w p. 2 lit. b i 3 stanu faktycznego) będą od 2011 r. zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 w związku z art. 43 ust. 17 znowelizowanej ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zdaniem Spółki świadczenie przez Nią usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego na rzecz podmiotu, który uzyskał dotację na ten cel, będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub,

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl cytowanego przepisu, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są zwolnione od podatku VAT jeśli finansowane są w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Spółka może otrzymywać wynagrodzenie za usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego od podmiotu, który uzyskał dotację na ten cel od instytucji wdrażających. Wysokość dotacji odpowiada wydatkom kwalifikowanym płaconym w trakcie realizacji Projektu. Dotacje finansowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa i/lub z funduszy Unii Europejskiej. Dotacja może być przekazywana w formie zaliczek lub po zakończeniu Projektu i przedstawieniu dowodów poświadczających poniesienie/zapłatę kwalifikowanych wydatków.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 5 ust. 3 ustawy o Finansach Publicznych z 27 sierpnia 2009 r. środkami publicznymi są dochody publiczne; środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); inne bezzwrotne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych; przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, wynagrodzenie finansowane ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwowa i/lub z funduszy Unii Europejskiej należy uznać za, finansowane w całości ze środków publicznych. W konsekwencji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Spółkę będą zwolnione z opodatkowania VAT w zakresie w jakim w całości są finansowane ze środków publicznych. Powyższej konkluzji nie zmienia fakt, że w niektórych przypadkach uczestnicy szkolenia muszą wnieść wkład własny.

Zwolnienie świadczenia przedmiotowych usług z VAT umożliwia efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych na cele społecznie użyteczne jakim jest kształcenie i przekwalifikowanie zawodowe. Dzięki niemu istnieje możliwość przeprowadzenia większej ilości projektów czemu zdaniem Spółki miało służyć przedmiotowe zwolnienie. Organizując szkolenia Spółka działa więc w interesie publicznym.

II

Dotacja na Projekt kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie tzw. wydatków kwalifikowanych (tekst jedn.: ściśle związanych z celem Projektu i niezbędnych do jego wykonania). W konsekwencji, otrzymujący dotację, co do zasady ponosi tylko takie wydatki, które będą mogły mu zostać zwrócone poprzez dotację. Spółka stoi więc na stanowisku, że w przypadku Projektów, które nie przewidują wykonywania dodatkowych działań aktywizujących uczestników szkoleń, bezsporne jest, że Projekty te są w całości finansowane ze środków publicznych.

W odniesieniu do umów zawieranych na realizację Projektów, które przewidują uzyskanie od beneficjentów ostatecznych (pracowników oddelegowanych przez pracodawcę do uczestnictwa sesji szkoleniowej/doradczej/warsztatach) zaświadczenia wydanego przez Pracodawcę oddelegowującego ich na szkolenie/warsztat, potwierdzające wypłatę pracownikowi wynagrodzenia za czas uczestnictwa w organizowanym szkoleniu, również należy stwierdzić, że Projekt w całości finansowany jest przez instytucję wdrażającą ze środków publicznych. Uzyskiwane od beneficjentów zaświadczenia mają charakter czysto administracyjny nie wpływają na kwotę uzyskiwanej dotacji. Tym samym, nie zmieniają one sposobu finansowania wykonywanych przez Spółkę usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, gdyż całość otrzymywanych na ten cel kwot pochodzi ze środków publicznych. Podobna sytuacja ma również miejsce, gdy umowy zawarte z instytucja wdrażającą przewidują obowiązek pobrania od uczestników szkoleń (beneficjentów ostatecznych) kwot odpowiadających pewnym kosztom organizacji danego Projektu. Z uzyskanych w ten sposób środków trzeba bowiem rozliczyć się z instytucją wdrażającą, która sprawuje kontrolę całością projektu, w tym nad kwotami pobranymi od uczestników. W szczególności, środki te nie są własnością Spółki. Instytucja wdrażająca rozlicza je w momencie wypłaty dotacji. W celu uproszczenia rozliczeń z instytucją wdrażającą, zazwyczaj nie dokonuje się przelewu uzyskanych wpłat od beneficjentów ostatecznych, lecz są one rozliczane przez potrącenie z kwotą wypłacanej dotacji. Zdaniem Spółki, z perspektywy prawnej oraz podatkowej należy jednak uznać, że środki są przekazywane do instytucji wdrażającej, która na ich podstawie wypłaca odpowiednią część dotacji, służącej pokryciu kosztów Projektu związanych z danym jego uczestnikiem.

Zdaniem Spółki kwoty wnoszone przez beneficjentów nie mogą zostać uznane, za wynagrodzenie za wykonywane usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż ich pobranie wchodzi w skład zlecenia od instytucji wdrażającej. Podsumowując, zdaniem Spółki, również w przypadku umów zawieranych z instytucją wdrażającą, które przewidują obowiązek pobrania przez otrzymującego dotację od uczestników szkoleń (beneficjentów ostatecznych) kwot odpowiadających ustalonemu procentowi kosztów organizacji danego Projektu, finansowanie tego Projektu w całości nadal spoczywa na instytucji wdrażającej. Tym samym należy uznać, że środki uzyskiwane przez Spółkę z tytułu świadczenia usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego pochodzą w całości ze środków publicznych. W konsekwencji, zdaniem Spółki, świadczenie przez nią usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego opisanych w stanie faktycznym jest w całości finansowane ze środków publicznych i jako takie będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o VAT.

Ad. 2

Towary i usługi, które są niezbędne do prawidłowego wykonania usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego na rzecz podmiotu, który uzyskał dotację, będą od 2011 r. zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29, w związku z art. 43 ust. 17 znowelizowanej ustawy o VAT. W myśl przywołanego art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku VAT, zwolnieniu z podatku VAT korzysta m.in. świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości ze środków publicznych. Zgodnie z art. 43 ust. 17 znowelizowane ustawy o podatku VAT ze zwolnienia nie korzysta dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związana z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej, lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Spółka świadczy usługi i sprzedaje towary na rzecz podmiotu, który realizuje Projekty obejmujące usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane z dotacji.

W świetle przytoczonych przepisów, świadczenie usług oraz dostawa towarów ściśle związane z finansowanymi z dotacji usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Spółka pragnie podkreślić, że niezbędność nabywania tego typu usług oraz towarów wynika ze specyfiki wykonywanych projektów. Potwierdzeniem tego faktu jest zaliczanie ich przez instytucję wdrażającą (oraz organy kontrolne tej instytucji) do wydatków kwalifikowanych, które są zwracane podmiotowi, który uzyskał dotację na Projekt w ramach którego świadczy on usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Tylko bowiem wydatki niezbędne do pomyślnego zakończenia prac projektowych mogą być podstawą do zwrotu poniesionych kosztów w związku z danym Projektem.

Podsumowując, zdaniem Spółki, sprzedawane przez Spółkę towary i usługi, które są niezbędne do prawidłowego wykonania usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowanych z dotacji będą od 2011 r. zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29, w związku z art. 43 ust. 17 znowelizowanej ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu szkoleń menedżerskich dla pracowników przedsiębiorstw świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.Urz.UE.L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz.UE.L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w 100% finansowane ze środków Unii Europejskiej, a więc środków publicznych - zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Zwolnieniu podlegają również szkolenia finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, co przewiduje § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w ramach działalności gospodarczej, wykorzystując środki finansowe pochodzące z dotacji celowej budżetu państwa i/lub Unii Europejskiej, zamierza realizować projekty w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego dla osób pozostających bez pracy i o niskich kwalifikacjach zawodowych, dla organizacji, doradców i szkoleniowców świadczących usługi dla podmiotów należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw (z wyjątkiem doradztwa prawnego) oraz dla pracowników i kadr zarządzających przedsiębiorstw. Szkolenia te dotyczą ochrony środowiska i planowania rozwoju, wspierania procesów zmian w organizacjach, zarządzanie kadrami, komunikacji społecznej, Public Relations, marketingu terytorialnego. Spółka powyższe szkolenia będzie realizować na rzecz instytucji publicznej, która jest zazwyczaj jednostką wdrażającą projekt i otrzymującej bezpośrednio dotację. W ramach powyższych działań Spółka będzie również świadczyć usługi i dostarczać towary związane z usługami szkolenia i przekwalifikowania zawodowego dla podmiotu świadczącego usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego na rzecz instytucji wdrażającej. Środki na realizację projektów wpływają na wydzielony rachunek Wnioskodawcy i zostają zaksięgowane na odrębnych kontach i rachunkach bankowych. Dofinansowanie projektów w ramach, których Wnioskodawca będzie świadczyć usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego bądź też będzie świadczyć usługi i realizować dostawę towarów związanych z usługami szkolenia i przekwalifikowania zawodowego są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca będzie świadczyć usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego lub też świadczyć usługi i dostarczać towary dla realizacji takich usług. Do odbiorców należą zarówno osoby pozostające bez pracy jak również osoby o niskich kwalifikacjach zawodowych bądź też pracownicy i kadry zarządzających małych i średnich przedsiębiorstw. Celem szkoleń będzie w każdym przypadku zdobycie lub uaktualnienie wiedzy zawodowej. Wynagrodzenie Spółki z tytułu ww. usług i dostawy towarów w co najmniej 70% będzie pochodziło ze środków publicznych, do jakich należy zaliczyć dotacje celowe z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazują, iż Spółka realizując ww. projekty będzie świadczyć usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego oraz będzie świadczyć usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Świadczone usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego jak również usługi i dostawa towarów związane z usługami realizowanymi w ramach przedstawionych projektów będą w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Wobec tego spełnione zostaną przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W konsekwencji znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w tym przepisie.

W związku z tym należy uznać, iż świadczone przez Spółkę przedstawione we wniosku usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego oraz świadczenie usługi i dostawa towarów związane z usługami szkolenia i przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych nie podlegają zwolnieniu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, podlegają natomiast zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że świadczone przez Niego usługi podlegają zwolnieniu określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl