IPPP3/443-39/10-4/LK - Odzyskanie podatku VAT w związku z realizacją programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-39/10-4/LK Odzyskanie podatku VAT w związku z realizacją programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 stycznia 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Leader - programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 2013 (Oś. IV) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Leader - programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś. IV). Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 12 lutego 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-39/10-2/LK z dnia 5 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z § 4 ust. 2 Statutu Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie prowadzi działalności gospodarczej nie jest, zatem płatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż Stowarzyszenie nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT. Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji płatników VAT, ani też nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej ani też nigdy nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. Zaistniały stan faktyczny dotyczy takich sytuacji jak: zakup materiałów biurowych, zakup usług marketingowych, usług przeprowadzenia szkoleń warsztatów, zakup nagród rzeczowych usług w postaci przeprowadzenia analizy: badań na terytorium Stowarzyszenia, zakup usług telekomunikacyjnych, druk materiałów informacyjnych, zakup namiotu promującego, najem sal. Wszystkie te sytuacje (zakup towarów i usług) dotyczą jednego stanu faktycznego - realizowanie projektu Leader w 2010 r. wszystkie dokonywane zakupy są refundowane ze środków unijnych.

Z uwagi na fakt, iż - w ocenie organu podatkowego - wniosek nie spełniał wymogów formalnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie ww. pismem z dnia 5 lutego 2010 r. Nr IPPP3/443-39/10-2/LK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

uzupełnienie złożonego wniosku o podpis drugiego członka zarządu zgodnie ze wskazanym w wypisie KRS sposobem reprezentacji.

Wniosek został uzupełniony w terminie w wymaganym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Stowarzyszenie w zakresie powyższego nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów czy usług...

Zdaniem Wnioskodawcy biorąc pod uwagę zapis § 4 ust. 2 statutu oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest, podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, ani też nigdy nie figurowało. Stowarzyszenie nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej, nigdy też nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie działa w ramach projektu Leader - Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś. IV) - wdrożenie LSR (funkcjonowanie LGD, Nabywanie umiejętności i aktywizacja). Realizowanie projektu Leader w 2010 r. obejmowało m.in. zakup materiałów biurowych, zakup usług marketingowych, usług przeprowadzenia szkoleń warsztatów, zakup nagród rzeczowych usług w postaci przeprowadzenia analizy: badań na terytorium Stowarzyszenia, zakup usług telekomunikacyjnych, druk materiałów informacyjnych, zakup namiotu promującego, najem sal.

Jak wskazano na wstępie warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym, jako "podatnicy VAT czynni", składającym deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl