IPPP3/443-386/11-4/MPe - Określenie stawki podatku VAT właściwej dla sprzedaży suplementu diety w postaci syropu pomarańczowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-386/11-4/MPe Określenie stawki podatku VAT właściwej dla sprzedaży suplementu diety w postaci syropu pomarańczowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.), uzupełnione w dniu 25 maja 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 4 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż suplementu diety w postaci syropu pomarańczowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 25 maja 2011 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 4 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż suplementu diety w postaci syropu pomarańczowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się sprzedażą leków, wyrobów medycznych, suplementów diety oraz środków chemicznych na rynku polskim. W asortymencie sprzedawanych przez Spółkę produktów znajduje się m.in. suplement diety w postaci syropu pomarańczowego (dalej: "Syrop"). Jest to gęsty, słodki płyn o smaku pomarańczowym, przeznaczony do bezpośredniego spożycia (bez rozcieńczania) przez dzieci powyżej 3 roku życia w określonej na opakowaniu ilości. Syrop ma na celu uzupełnienie niedoborów składników diety. Nie jest jednak lekarstwem. Syrop nie zawiera w swym składzie alkoholu.

Dyrektor Izby Celnej, wiążącą informacją taryfową WIT wydaną w dniu 19 grudnia 2006 r., uznał Syrop za "napój bezalkoholowy", klasyfikując go do kodu CN 2202 90 10 Wspólnej Taryfy Celnej, obejmującego "napoje bezalkoholowe pozostałe". Prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez Dyrektora Izby Celnej została potwierdzona w późniejszej decyzji Ministra Finansów z dnia 9 lipca 2007 r., wydanej na skutek wniesienia przez Spółkę odwołania od wiążącej informacji taryfowej, jak również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (dalej: "WSA") z dnia 29 stycznia 2008 r. (sygn. akt V SA/Wa 2476/07), wydanego na skutek wniesienia przez Spółkę skargi na decyzję Ministra Finansów. Spółka nie wniosła skargi kasacyjnej od wyroku WSA. Wyrok ten jest zatem ostateczny w toku instancji i przesądza sprawę kwalifikacji syropu do kodu CN 2202 90 10.

W oparciu o taką wiążącą informację taryfową (potwierdzoną w toku wszystkich zajmujących się sprawą instancji), Spółka dokonała odpowiedniej klasyfikacji Syropu dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług ("VAT").

W stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r. Spółka dokonywała klasyfikacji Syropu w oparciu o obowiązujące wówczas przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU 1997"), kwalifikując Syrop do grupowania 15.98.12 ("pozostałe napoje bezalkoholowe").

Począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. Spółka stosuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: "PKWiU 2008"), zaliczając Syrop do grupowania 11.07.19.0, obejmującego analogiczną grupę produktów, tj. "pozostałe napoje bezalkoholowe". W opinii Spółki takie działanie jest w pełni uzasadnione, ponieważ pozwala na zachowanie spójności pomiędzy klasyfikacją dokonywaną w oparciu o Wspólną Taryfę Celną oraz PKWiU. Dodatkowo należy podkreślić, że niektóre pozycje PKWiU 2008 zawierają referencje do kodów CN Wspólnej Taryfy Celnej. Powiązania pomiędzy pozycjami PKWiU oraz kodami CN zawarte w PKWiU 2008 wskazują na to, że dla kodu 22 02 CN (obejmującego "wody, włącznie z wodami mineralnymi i wodami gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 2009") odpowiednie grupowanie PKWiU to właśnie 11.07.19.0.

Dotychczas, Spółka opodatkowywała sprzedaż syropu z zastosowaniem podstawowej stawki VAT (22%). W stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r. ustawodawca nie przewidział stosowania stawki obniżonej w stosunku do sprzedaży towarów zaliczanych do "pozostałych napojów bezalkoholowych" według PKWiU 1997. Tym samym, postępowanie Spółki w okresie sprzed wejścia w życie nowelizacji ustawy VAT było prawidłowe. Wspomniana nowelizacja, obowiązująca od dnia 1 stycznia 2011 r., wprowadziła do ustawy VAT załącznik nr 10 zawierający wykaz towarów i usług opodatkowanych 5% stawką VAT. Pod pozycją 31 tego załącznika zostały wymienione - pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy zaklasyfikowane do grupowania 11.07.19.0 według PKWiU 2008. Zdaniem Spółki, w przypadku zakwalifikowania Syropu jako "pozostałego napoju bezalkoholowego (w tej części potwierdzone przez WSA) - napoju owocowego", od 1 stycznia 2011 r. właściwą stawką podatku VAT jest stawka 5%. Z ostrożności, Spółka stosuje obecnie stawkę 23% - do czasu uzyskania od Ministra Finansów wiążącej interpretacji potwierdzającej możliwość stosowania stawki 5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Spółka jest uprawniona do opodatkowania sprzedaży Syropu 5%-ową stawką VAT.

Zdaniem Spółki, sprzedaż Syropu w aktualnym stanie prawnym powinna być opodatkowana 5%-ową stawką VAT.

Zgodnie z ustawą VAT, podstawowa stawka tego podatku, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., wynosi 23%, z wyłączeniem jednak przypadków, w których ustawa o VAT przewiduje stosowanie stawek obniżonych. Obniżona stawka VAT - w wysokości 5% - została przewidziana dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy o VAT. W pozycji 31 załącznika nr 10 zostały wskazane "pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy" sklasyfikowane pod pozycją 11.07.19.0 PKWiU.

Jak wynika z powyższego, warunkiem opodatkowania Syropu 5%-ową stawką VAT jest uznanie tego produktu za bezalkoholowy napój owocowy. Jak już wskazano w stanie faktycznym, kwalifikacja Syropu była przedmiotem postępowania przed Dyrektorem Izby Celnej, przed Ministrem Finansów oraz przed WSA. Wszystkie wymienione organy dokonały jednakowej klasyfikacji Syropu, uznając go za napój bezalkoholowy. Według Dyrektora Izby Celnej o tym, że Syrop jest napojem świadczy przede wszystkim fakt, że "występuje w postaci płynnej i spożywany jest bez rozcieńczania". Syrop został przypisany do działu 22 Wspólnej Taryfy Celnej, obejmującego między innymi wody, włącznie z wodami mineralnymi i gazowanymi, zawierające dodatek cukru lub innego środka słodzącego lub wody aromatyzowane i pozostałe napoje bezalkoholowe, z wyłączeniem soków owocowych i warzywnych, objętych pozycją 2009. Jak zauważył Minister Finansów oraz WSA, dział 22 Wspólnej Taryfy Celnej " (...) obejmuje - o ile nie są to leki - preparaty wzmacniające, które pomimo że są przyjmowane w małych ilościach, na przykład łyżkę, są stosowane do bezpośredniego spożycia jako napoje". W konsekwencji, stanowisko Dyrektora Izby Celnej zostało w pełni potwierdzone przez Ministra Finansów oraz WSA. Sąd stwierdził m.in., że "zasadnie organy celne uznały, iż preparat o nazwie handlowej "...- Syrop" występujący w postaci płynnej i spożywany bez rozcieńczenia jest napojem w rozumieniu postanowień Wspólnej Taryfy Celnej". Kwestia kwalifikacji Syropu jako "napoju bezalkoholowego" została zatem ostatecznie rozstrzygnięta w toku instancji.

Dodatkowo, jak już zostało wskazane w stanie faktycznym, PKWIU 2008 wskazuje wprost na powiązanie pozycji 11.07.17.0 z grupą 2202 według nomenklatury CN. Kwalifikacja dokonana przez organy celne powinna zatem zostać przeniesiona na grunt PKWiU 2008, a tym samym Syrop powinien być kwalifikowany jako "napój bezalkoholowy" również dla celów opodatkowania VAT. W PKWiU 2008, właściwym dla "napojów bezalkoholowych" jest grupowanie 11.07.19.0, tj. właśnie to, które wskazano w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Z kolei, na owocowy charakter syropu wskazuje jego skład. Z informacji zawartej na opakowaniu Syropu wynika, że jest to syrop o smaku pomarańczowym, zawierający w swym składzie 7,6% koncentratu soku pomarańczowego. Należy zauważyć, iż zarówno przepisy krajowe odnoszące się do wymagań w zakresie jakości soków owocowych, nektarów oraz podobnych produktów (Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2003 r., w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej napojów i nektarów owocowych), jak i przepisy unijne w tym zakresie (Dyrektywa Rady 2001/112/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. odnosząca się do soków owocowych i niektórych podobnych produktów przeznaczonych do spożycia przez ludzi) określają jedynie wymagania, które muszą zostać spełnione aby dany produkt mógł zostać uznany za sok owocowy lub nektar owocowy. Powyższe przepisy nie określają żadnych szczególnych wymagań co do napojów owocowych. W szczególności nie określają minimalnej zawartości soku owocowego, którą musi zawierać napój owocowy. Jak z powyższego wynika, ustawodawca - w przeciwieństwie do soków i nektarów owocowych - nie ustanowił żadnych szczególnych warunków, które muszą zostać spełnione, aby dany płyn mógł zostać uznany za napój owocowy. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w pełni uzasadnione jest twierdzenie, że napój bezalkoholowy jakim jest Syrop, zawierający w swym składzie 7,6% koncentratu soku owocowego może zostać uznany za napój owocowy.

Mając na uwadze wszystkie przytoczone powyżej argumenty, zdaniem Spółki, Syrop należy kwalifikować jako "napój bezalkoholowy - napój owocowy". W konsekwencji zasadne jest zastosowanie do syropu przepisu art. 41 ust. 2a w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o VAT i opodatkowanie jego sprzedaży stawką VAT w wysokości 5%.

W świetle przedstawionego powyżej stanowiska, Spółka uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie przedstawione w niniejszym wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy jednak wskazać, iż zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%. Ponadto w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka zajmuje się sprzedażą leków, wyrobów medycznych, suplementów diety oraz środków chemicznych na rynku polskim. W asortymencie sprzedawanych przez Spółkę produktów znajduje się m.in. suplement diety w postaci syropu pomarańczowego. Jest to gęsty, słodki płyn o smaku pomarańczowym, przeznaczony do bezpośredniego spożycia (bez rozcieńczania) przez dzieci powyżej 3 roku życia w określonej na opakowaniu ilości. Syrop ma na celu uzupełnienie niedoborów składników diety i nie jest lekarstwem. Syrop nie zawiera w swym składzie alkoholu. Wiążącą informacją taryfową ww. Syrop uznany został przez Dyrektora Izby Celnej za "napój bezalkoholowy" o kodzie CN 2202 90 10. Prawidłowość klasyfikacji dokonanej przez Dyrektora Izby Celnej została potwierdzona w późniejszej decyzji Ministra Finansów wydanej na skutek wniesienia przez Spółkę odwołania od wiążącej informacji taryfowej, jak również w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wydanego na skutek wniesienia przez Spółkę skargi na decyzję Ministra Finansów. Spółka nie wniosła skargi kasacyjnej od wyroku WSA. Wyrok ten jest zatem ostateczny w toku instancji i przesądza sprawę kwalifikacji Syropu do kodu CN 2202 90 10. W oparciu o taką wiążącą informację taryfową Spółka dokonała odpowiedniej klasyfikacji Syropu dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do grupowania PKWiU z 2008 r. 11.07.19.0, obejmującego analogiczną grupę produktów, tj. "pozostałe napoje bezalkoholowe".

Wskazany przez Spółkę symbol PKWiU z 2008 r. 11.07.19.0 jest wymieniony w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, który zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką w wysokości 5%. Pod poz. 31 z oznaczeniem ex wymienione zostały (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy. Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z powyższego wynika, że stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 11.07.19.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania.

Brzmienie pozycji 31 załącznika nr 10 wskazuje, że stawka VAT 5% ma zastosowanie wyłącznie dla napojów owocowych, owocowo-warzywnych, nektarów, napojów warzywnych oraz napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazuje, że sprzedawany przez Spółkę w postaci syropu pomarańczowego jest gęstym, słodkim płynem o smaku pomarańczowym, przeznaczonym do bezpośredniego spożycia (bez rozcieńczania) w określonej na opakowaniu ilości. Syrop nie zawiera w swym składzie alkoholu. Na owocowy charakter syropu wskazuje jego skład. Z informacji zawartej na opakowaniu wynika, że jest to syrop o smaku pomarańczowym, zawierający w swym składzie 7,6% koncentratu soku pomarańczowego.

Mając na uwadze powołane w niniejszej interpretacji przepisy prawa oraz opis sprzedawanego przez Spółkę produktu o nazwie wskazać należy, iż produkt ten mieści się w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy a tym samym opodatkowany jest stawką preferencyjną w wysokości 5%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejszym należy zwrócić uwagę, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego na dzień złożenia wniosku tj. dnia 9 marca 2011 r.

Wskazać jednocześnie należy, iż ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) w art. 1 pkt 35 lit. c) od dnia 1 kwietnia 2011 r. zmieniona została poz. 31 załącznika nr 10. Pod poz. 31 z oznaczeniem ex wymienione zostały pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,

2.

zawierające tłuszcz mlekowy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl