IPPP3/443-385/10-4/IB - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-385/10-4/IB Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) uzupełnionego w dniu 31 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT z realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 31 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania VAT z realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, powołane zostało w celu realizacji programu Leader, zgodnie z ustawą z 7 marca 2007 o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 42). Założeniem Lokalnej Grupy Działania jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi, w obszarze Gmin:... Władze tych samorządów przystąpiły do realizacji projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania, zawierając stosowne porozumienie. Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy jej członków, jak też osób niezrzeszonych. Nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest płatnikiem VAT i tym samym nie ma możliwości odzyskania VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Uprzejmie proszę o indywidualną interpretację w sprawie braku możliwości odzyskania VAT przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości odzyskania VAT. Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Taką organizacją bez wątpienia jest Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania. Ma ona na celu działanie na rzecz równoważnego rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

*

ochronę oraz promocję środowiska naturalnego, krajobrazu i zasobów historyczno- kulturowych, rozwój turystyki i sportu oraz popularyzację produkcji wyrobów regionalnych w gminach;

*

aktywizowanie ludności do udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich;

*

upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizowaniem ludności na obszarach wiejskich położonych w gminach, zarówno na obszarze działania Stowarzyszenia jak również na terenie gmin, powiatów i województw Rzeczypospolitej Polskiej, a także innych wybranych powiatach i jednostkach administracyjnych Unii Europejskiej;

*

rozwój edukacji na terenach wiejskich;

*

poprawa jakości życia na terenach wiejskich oraz poprawienie zróżnicowania działalności gospodarczej;

*

wspieranie działań na rzecz PROW oraz obszarów gmin;

*

opracowanie, aktualizacja i realizowanie Lokalnej Strategii Rozwoju.

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest możliwe z udziałem środków:

1.

Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju obszarów Wiejskich. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT. Lokalna Grupa Działania ubiega się o refundację poniesionych wydatków

2.

w trybie przepisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybie przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660), w tym samym wnosi o refundację kosztów VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Założeniem Lokalnej Grupy Działania jest aktywność oddolna, która poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów stworzy lepsze warunki życia dla wszystkich mieszkańców wsi, w obszarze wybranych Gmin. Władze tych samorządów przystąpiły do realizacji projektu polegającego na utworzeniu Lokalnej Grupy Działania, zawierając stosowne porozumienie. Realizując cel statutowy Stowarzyszenie opiera się na społecznej pracy jej członków, jak też osób niezrzeszonych. Nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest podatnikiem VAT i tym samym nie ma możliwości odzyskania VAT. Z powyższego wynika, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a tym samym zostaje spełniona przesłana negatywna określona w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, przez co Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Należy podkreślić, że tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu (operacji) w zakresie działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", jednakże w oparciu o inne uzasadnienie prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Stosownie do przepisu art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 75 zł w dniu 22 kwietnia 2010 r., a wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na numer konta wskazany we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl