IPPP3/443-384/10-6/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-384/10-6/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) na wezwanie z dnia 24 maja 2010 r. oraz pismem z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 9 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych otrzymanych za świadczenie usług, miejsca świadczenia tych usług i sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych otrzymanych za świadczenie usług, miejsca świadczenia tych usług i sposobu ich dokumentowania.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-384/10-2/LK z dnia 24 maja 2010 r. oraz pismem z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-384/10-4/LK z dnia 9 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność polegającą między innymi na sprzedaży sprzętu komputerowego. Jednym z kluczowych producentów sprzętu komputerowego sprzedawanego przez Podatnika jest koncern H, Wyroby tej marki Podatnik zakupuje od dystrybutora. Podatnik posiada status Partnera H, który został mu nadany po spełnieniu warunków co do poziomu kompetencji, oraz innych warunków marketingowych. Jako Partner H, Podatnik uczestniczy w programach marketingowych, organizowanych przez spółkę I, z siedzibą w Szwajcarii, które to działania mają przyczynić się do zwiększenia pozycji rynkowej produktów H w określonych segmentach produktów.

H. przekazuje regulamin takich programów swoim partnerom w formie elektronicznej. Programem, którego dotyczy zapytanie jest program PFR (payment for results) którego nazwę można przetłumaczyć jako "Zapłata za Wyniki". Edycje programów są kwartalne. Podstawowe zasady programu są wyznaczone w taki sposób, że po osiągnięciu założonego programem celu Partner ma prawo otrzymać wynagrodzenie. Po zakończeniu kwartału na podstawie danych sprzedażowych następuje rozliczenie i Partner otrzymuje informację o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia (premii).

Premia zależy od pewnych parametrów, lecz jej podstawą jest procent od wartości produktów H sprzedanych przez Partnera do użytkowników końcowych. Wartość tą określa się na podstawie wartości produktów zakupionych przez Partnera od dystrybutorów posiadających umowy dystrybutorskie dla produktów H. W zależności od stopnia, w jakim wyznaczony cel sprzedażowy został przez Partnera osiągnięty, premia może mu nie przysługiwać w ogóle, przysługiwać zgodnie z podanym procentem wartości zakupów lub być zwiększona poprzez stosowanie odpowiedniego mnożnika. Zasady wyliczania premii różnią się w szczegółach dla poszczególnych grup produktów H. Dla niektórych grup produktowych nie jest wyznaczany cel sprzedażowy. Wówczas wynagrodzenie w postaci premii jest ustalonym procentem od wartości produktów sprzedanych przez Partnera, wyliczone na podstawie produktów zakupionych przez Partnera od dystrybutorów.

Wynagrodzenie przysługuje partnerom co do zasady jedynie za sprzedaż produktów H do odbiorcy końcowego na określonym geograficznie rynku Unii Europejskiej. Sprzedaż do innych Partnerów do Dystrybutorów lub poza UE nie jest premiowana. Nie można zatem twierdzić, że premiowany jest sam zakup produktów przez Partnera.

Wynagrodzenie w ramach opisanego programu PFR jest wypłacane przez I. z siedzibą w Szwajcarii. Podmiot ten nie jest producentem ani dostawcą (dystrybutorem) od którego Partner nabywa produkty H, których sprzedaż jest premiowana wynagrodzeniem. I. jest przedsiębiorstwem prowadzącym w Szwajcarii działalność gospodarczą oraz jest w Szwajcarii podatnikiem podatku VAT (podatku o podobnym charakterze do podatku od towarów i usług). I. nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce I. nie nabywa usług Partnerów na inne niż siedziba w Szwajcarii miejsca prowadzenia działalności.

W uzupełnieniu do wniosku, wskazano ponadto iż:

Do otrzymania premii uprawniony jest podmiot mający status autoryzowanego partnera H. Umowa partnerska zobowiązuje Wnioskodawcę do: aktywnej sprzedaży produktów H, promocji marki H, ułatwiania klientom dokonywania wyboru kompletnego rozwiązania złożonego z produktów H, doradzania klientom w procesie przed sprzedażą oraz zapewnienia wsparcia po sprzedaży, a także utrzymywania wysokiej reputacji H. zgodnie ze standardami, które są zamieszczane na portalu dla autoryzowanych partnerów.

Otrzymywane premie są wyliczane kwartalnie (w oparciu o rok finansowy firmy H. rozpoczynający się 1 listopada danego roku i kończący się 31 października roku następnego), na podstawie sprzedaży do użytkowników końcowych określonego asortymentu towarów produkcji H. (np. urządzeń peryferyjnych; komputerów osobistych, monitorów, notebooków; serwerów i systemów pamięci masowej; sprzętu sieciowego itd.).przez Wnioskodawcę najwyższego poziomu.

Warunki uzyskania premii są podawane do wiadomości Wnioskodawcy przed rozpoczęciem danego kwartału finansowego H poprzez umieszczenie ich na portalu internetowym dla autoryzowanych partnerów H (zasady Programu Kompensacji). Nie są w tym zakresie podpisywane umowy. Warunki te są różne w zależności od kategorii produktów (takich jak wyżej wymienione) i kalkulowane są jako procent wartości sprzedaży produktów H do użytkownika końcowego. Procent ten jest zależny od uzyskania lub przekroczenia przez Wnioskodawcę założonych progów (planów) sprzedaży, a także od posiadania lub nie przez Wnioskodawcę specjalizacji H w zakresie danej kategorii produktów. W zależności od stopnia, w jakim wyznaczony cel sprzedażowy został przez Wnioskodawcę osiągnięty, premia może mu nie przysługiwać w ogóle, przysługiwać zgodnie podanym procentem wartości zakupów lub być zwiększona poprzez stosowanie odpowiedniego mnożnika. Zasady wyliczania premii różnią się w szczegółach dla poszczególnych grup produktów H. Dla niektórych grup produktowych nie jest wyznaczany cel sprzedażowy. Wówczas wynagrodzenie w postaci premii jest ustalonym procentem od wartości produktów sprzedanych przez Wnioskodawcę. Warunkiem otrzymania premii jest ponadto posiadanie przez Wnioskodawcę najwyższego poziomu autoryzacji partnerskiej H (Gold Preferred Partner), do uzyskania której wymagany jest odpowiedni poziom zakupów sprzętu H. w roku finansowym poprzedzającym rok przyznania autoryzacji oraz posiadanie co najmniej jednej specjalizacji H., która z kolei warunkowana jest wielkością zakupów określonych linii produktowych H. oraz zatrudnianiem określonej liczby certyfikowanych specjalistów (tak handlowców, jak i osób technicznych).

Premie są wypłacane za sprzedaż produktów H, zgodnie z zasadami podanymi w powyżej. Sposobem kalkulacji wartości sprzedaży jest wartość zakupów u autoryzowanych dystrybutorów H, gdyż co do zasady zakup następuje jedynie gdy jest związany z odprzedażą do klienta końcowego.

Premia pieniężna nie zostaje wypłacona, jeżeli Wnioskodawca nie osiągnie określonego poziomu zakupów w przypadku grup produktowych, dla których zakładane są wymagane minimalne cele zakupów (sprzedaży klientom końcowym) lub nie dokona żadnych zakupów w grupach produktowych w których premia wypłacana jest jako określony procent od dokonanych zakupów. Premia nie zostanie również wypłacona, jeśli Wnioskodawca utraci status autoryzowanego partnera H. na poziomie Gold.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie Podatnika wynikające z opisanego programu marketingowego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług.

2.

Czy w przypadku uznania świadczenia Podatnika za świadczenie usług, miejscem ich opodatkowania jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę (Szwajcaria).

3.

Czy Podatnik powinien rozliczać się ze szwajcarskim przedsiębiorstwem wypłacającym wynagrodzenie za pomocą faktur VAT, w których ze względu na miejsce świadczenia nie będzie zawarty polski podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Świadczenie Podatnika jest usługą. W wydanej 30 grudnia 2004 r. ogólnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Minister Finansów stwierdził, że w przypadkach gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o PTU, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartości tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Natomiast odmiennie należy potraktować sytuację, w której premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach, w opinii Ministra Finansów, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z rabatem gdyż podmiot wypłacający wynagrodzenie nie jest dostawcą towarów i nie uczestniczy w łańcuchu dostaw. Ponadto premiowana jest sprzedaż dokonana przez Partnera w zależności od ustalonego celu. Mimo krytycznego stanowiska sądów administracyjnych do rozliczenia premii pieniężnych jako wynagrodzenie za świadczenie usług, Podatnik uważa, że przedmiotowa transakcja jest odmienna od typowej premii udzielanej odbiorcy przez dostawcę i z tego względu stanowi odrębne świadczenie Partnera, za które przysługuje mu wynagrodzenie.

Ad. 2. Zgodnie z art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania. Natomiast zgodnie z art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to: a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności. l. będąc przedsiębiorstwem szwajcarskim prowadzi działalność gospodarczą oraz dodatkowo jest podatnikiem podatku VAT w Szwajcarii, zatem spełnia warunki uznania za podatnika w rozumieniu przepisów rozdziału dotyczącego ustalania miejsca świadczenia usług.

Ad 3. Zgodnie z art. 106 ustawy o PTU podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Przepis powyższy stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Zgodnie z § 25 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, przepisy dotyczące wystawiania faktur krajowych stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa powyżej powinny zawierać dane określone w § 5 Rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury, o których mowa powyżej mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy czyli numeru identyfikacji podatkowej nabywcy. Podanie szwajcarskiego numeru VAT nabywcy jest dopuszczalne i jest informacją pomocną w ustaleniu, że nabywca posiada status podatnika w rozumieniu przepisów o ustalaniu miejsca świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawa o VAT. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem bądź powstrzymania się od dokonania czynności stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Na podstawie zapisu art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do ust. 4 tego artykułu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy w programach marketingowych, organizowanych przez spółkę I, z siedzibą w Szwajcarii, które to działania mają przyczynić się do zwiększenia pozycji rynkowej produktów H w określonych segmentach produktów.

Umowa partnerska zobowiązuje Wnioskodawcę do: aktywnej sprzedaży produktów H, promocji marki H, ułatwiania klientom dokonywania wyboru kompletnego rozwiązania złożonego z produktów H, doradzania klientom w procesie przed sprzedażą oraz zapewnienia wsparcia po sprzedaży, a także utrzymywania wysokiej reputacji H zgodnie ze standardami, które są zamieszczane na portalu dla autoryzowanych partnerów.

Po osiągnięciu założonego programem celu Partner ma prawo otrzymać wynagrodzenie. Po zakończeniu kwartału na podstawie danych sprzedażowych następuje rozliczenie i Partner otrzymuje informację o wysokości przysługującego mu wynagrodzenia (premii). Premia zależy od pewnych parametrów, lecz jej podstawą jest procent od wartości produktów H sprzedanych przez Partnera do użytkowników końcowych. Warunkiem otrzymania premii jest ponadto posiadanie przez Wnioskodawcę najwyższego poziomu autoryzacji partnerskiej H (Gold Preferred Partner), do uzyskania której wymagany jest odpowiedni poziom zakupów sprzętu H w roku finansowym poprzedzającym rok przyznania autoryzacji oraz posiadanie co najmniej jednej specjalizacji H, która z kolei warunkowana jest wielkością zakupów określonych linii produktowych H oraz zatrudnianiem określonej liczby certyfikowanych specjalistów (tak handlowców, jak i osób technicznych). W zależności od stopnia, w jakim wyznaczony cel sprzedażowy został przez Partnera osiągnięty, premia może mu nie przysługiwać w ogóle, przysługiwać zgodnie z podanym procentem wartości zakupów lub być zwiększona poprzez stosowanie odpowiedniego mnożnika. Premia pieniężna nie zostaje wypłacona, jeżeli Wnioskodawca nie osiągnie określonego poziomu zakupów w przypadku grup produktowych, dla których zakładane są wymagane minimalne cele zakupów (sprzedaży klientom końcowym). Premia nie zostanie również wypłacona, jeśli Wnioskodawca utraci status autoryzowanego partnera H na poziomie Gold.

Z opisu sytuacji wynika, że prowadzone przez Wnioskodawcę działania promocyjne na rzecz kontrahenta wynikające z przedmiotowej umowy, mają wpływ na wysokość otrzymanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, bowiem ww. umowa przewiduje, że premia pieniężna nie będzie wypłacana, jeżeli Wnioskodawca nie zrealizuje stosownych poziomów zakupu gdzie są wymagane minimalne cele jak i w momencie, gdy Wnioskodawca utraci status autoryzowanego partnera H, co jest bezpośrednio związane z brakiem możliwości uczestniczenia w programach marketingowych, które kierowane są tylko do Partnerów H realizowanych na rzecz Spółki H.

Analizując przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi wynikające z umowy w ramach, której Wnioskodawca wykonuje usługi takie jak: aktywna sprzedaż produktów H, promocja marki H, ułatwianie klientom dokonywania wyboru kompletnego rozwiązania złożonego z produktów H, doradzanie klientom w procesie przed sprzedażą oraz zapewnienia wsparcia po sprzedaży, a także utrzymywanie wysokiej reputacji H zgodnie ze standardami, które są zamieszczane na portalu dla autoryzowanych partnerów. W przedstawionej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność w formie premii jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę, za którą Wnioskodawca wystawia faktury VAT obciążające Spółkę wypłacającą to wynagrodzenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawne stwierdzić należy, iż premia pieniężna udzielana za osiągnięcie założonego programem celu sprzedażowego przy jednoczesnym świadczeniu dodatkowych czynności stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, w myśl którego towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Dla celów określenia miejsca świadczenia usług ustawodawca odrębnie zdefiniował pojęcie podatnika. I tak zgodnie z art. 28a pkt 1 stwierdza się, że przez to pojęcie rozumiemy:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

oraz podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W świetle powyższego istotnym jest ustalenie statusu usługobiorcy, na rzecz którego świadczona jest usługa. Usługi świadczone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28a są to m.in. czynności wykonywane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą o podobnym charakterze prowadzoną na terenie innego niż Polska kraju.

A contrario podmioty nie spełniające definicji zawartej w art. 28a ustawy nie są uważane za podatników dla celów określenia miejsca świadczenia usług.

Ogólną zasadę dotyczącą miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określa art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 2Sf ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku zaś, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 cyt. ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy wynika iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz spółki będącej przedsiębiorstwem szwajcarskim prowadzącym działalność gospodarczą będąc podatnikiem podatku o podobnych charakterze do podatku VAT w Szwajcarii.

Powyższe wskazuje, iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz przedsiębiorstwa szwajcarskiego działającego na terenie Szwajcarii. W świetle wyżej cytowanych przepisów art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, zaliczyć je należy do usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności (tekst jedn. Szwajcaria). Oznacza to, iż miejscem świadczenia usług będących przedmiotem wniosku jest Szwajcaria. Tym samym, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), wskazuje iż przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem - § 25 ust. 2 rozporządzenia.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie zobowiązany udokumentować świadczone usługi, będące przedmiotem zapytania, wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. Faktury te, stosownie do § 25 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 4 rozporządzenia w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Reasumując, premia pieniężna udzielana Wnioskodawcy za osiągnięcie założonego programem celu sprzedażowego przy jednoczesnym świadczeniu dodatkowych czynności stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Miejscem świadczenia usług będących przedmiotem wniosku zgodnie z art. 28b ustawy jest Szwajcaria. Tym samym, usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski. Wnioskodawca będzie zobowiązany udokumentować świadczone usługi, będące przedmiotem zapytania, wystawiając fakturę zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy. Faktury te, powinny być wystawione stosownie do § 25 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl