IPPP3/443-378/11-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-378/11-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia względem świadczonych usług szkoleniowych z zakresu technologii Microsoft i Adobe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia względem świadczonych usług szkoleniowych z zakresu technologii Microsoft i Adobe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest polską spółką z siedzibą w W., specjalizującą się w edukacji informatycznej. Prowadzi działalność edukacyjną na terytorium całego kraju, posiada ośrodki szkoleniowe w.... Spółka posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w....

W dniu 23 września 2010 r. Wnioskodawca zawarł z firmą M, której przedmiotem jest przeprowadzenie szkoleń z zakresu technologii Microsoft i Adobe. Szkolenia realizowane są w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z umową o dofinansowanie z 1 czerwca 2010 r. Projekt objęty jest Poddziałaniem 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się w szczególności do przeprowadzenia szkoleń, zapewnienia sali szkoleniowej odpowiednio wyposażonej, wizualizacji sali szkoleniowej, przygotowania i dostarczenia uczestnikom szkolenia materiałów szkoleniowych, prowadzenia dzienników szkoleń, przeprowadzenia pre i post testów, przeprowadzenia ankiet poszkoleniowych, wydania certyfikatów ukończenia szkoleń.

Strony określiły w umowie wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu czynności objętych zakresem umowy jako kwotę "64.730,00 zł brutto, w tym podatek VAT - zw. w kwocie 0 zł". Zgodnie z umową, szkolenia miały być wykonane do dnia 10 grudnia 2010 r. W aneksie do umowy z dnia 18 października 2010 r. Strony przesunęły termin realizacji umowy do dnia 20 marca 2011 r. Część szkoleń, tj. lmplementing and Maintaining Microsoft SQL Server Reporting Services (DT24), lmplementing and Maintaining Microsoft SQL Server Integration Services (DT25) oraz Microsoft BizTalk Server 2006 (DT40) ma być zrealizowana w okresie od stycznia do marca 2011 r. W załączeniu umowa z 23 września 2010 r. oraz aneks do umowy z 18 października 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wymienionym stanie faktycznym, realizując szkolenia w 2011 r. na rzecz Zamawiającego w ramach umowy z 23 września 2010 r., Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisu szczególnego tj. § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym stanie faktycznym Wnioskodawca może wystawić Zamawiającemu fakturę VAT na kwotę uzgodnioną przez Strony w przedmiotowej umowie, zwolnioną z podatku VAT. Podstawą jest § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten wymaga by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane, finansowane były w co najmniej 70% ze środków publicznych. Szkolenia realizowane w wymienionym projekcie na rzecz firmy M (Zamawiający) współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, zgodnie z umową o dofinansowanie z 1 czerwca 2010 r. Zamawiający oświadczył, iż w ramach powyższego projektu szkolenia finansowane są w 15% z dotacji celowej, a w 85% z EFS. Zamawiający wnosi wkład prywatny w wys. stanowiącej 30% wartości projektu poprzez finansowanie ze środków własnych niektórych kosztów kwalifikowanych oraz finansowanie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach w dniach roboczych. Szkolenia realizowane w ramach umowy i aneksu, o których mowa w stanie faktycznym stanowią zdaniem Wnioskodawcy, kształcenie zawodowe. Celem samego projektu jest podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego. W opinii eksperta z Instytutu Sp. z o.o. pojęcie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy rozumieć semantycznie. Oznacza to, że są to usługi związane z wykonywanym zawodem lub z takim zawodem, który chce się wykonywać. Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w dniu 11 stycznia 2011 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PIFS z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów, oraz Dyrektorem Departamentu Podatku od Towarów i Usług. Z treści rozmowy wyniknęło, że intencją Ministerstwa Finansów jest szeroki zakres tego sformułowania. Szeroką definicję pojęcia ustawowego potwierdza również opinia doktora nauk prawnych, autora "Komentarza VAT" i wspólnika Kancelarii Doradztwa Podatkowego: "większość różnego rodzaju szkoleń zwykle ma charakter kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego" (artykuł w Rzeczpospolitej z dnia 13 stycznia 2011 r. "Większość szkoleń zawodowych nadal będzie wolna od VAT"). Dodatkowo należy wskazać, iż projekt w ramach którego realizowane są przedmiotowe szkolenia objęty jest Poddziałaniem 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. We wniosku o dofinansowanie Zamawiający, tj. firma M wskazał, iż celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji technicznych pracowników firmy w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych.

W przedmiotowym stanie faktycznym realizacja szkoleń jest podstawowym i głównym przedmiotem umowy. Pozostałe usługi jak np. przygotowanie materiałów czy wizualizacja sal szkoleniowych są usługami ściśle powiązanymi z usługą główną. Stanowią niezbędny element usługi kształcenia. Spełnione są więc wszelkie przesłanki uprawniającego do zwolnienia z podatku VAT usług realizowanych w ramach umowy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Z uwagi na to, że przepisy rozporządzenia są przepisami szczególnymi w stosunku do ustawy o VAT, należy stosować kryteria określone w rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Niemniej jednak zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgonie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Natomiast, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b) (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a) i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Odnosząc się do wyżej cytowanego § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wskazać należy, iż dla oceny tego czy świadczone przez Wnioskodawcę, realizowane w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego M drogą wzrostu konkurencyjności", usługi szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie niniejszego przepisu rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,

2.

czy usługi te są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest spółką specjalizującą się w edukacji informatycznej. Wnioskodawca zawarł z firmą M (Zamawiający) umowę, której przedmiotem jest przeprowadzenie szkoleń z zakresu technologii Microsoft i Adobe. W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązał się w szczególności do przeprowadzenia szkoleń, zapewnienia sali szkoleniowej odpowiednio wyposażonej, wizualizacji sali szkoleniowej, przygotowania i dostarczenia uczestnikom szkolenia materiałów szkoleniowych, prowadzenia dzienników szkoleń, przeprowadzenia pre i post testów, przeprowadzenia ankiet poszkoleniowych, wydania certyfikatów ukończenia szkoleń.

Szkolenia realizowane są w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego M drogą wzrostu konkurencyjności" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Szkolenia realizowane w wymienionym projekcie na rzecz firmy M współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% z dotacji celowej, a w 85% z EFS. Zamawiający wnosi wkład prywatny w wysokości stanowiącej 30% wartości projektu poprzez finansowanie ze środków własnych niektórych kosztów kwalifikowanych oraz finansowanie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach w dniach roboczych.

Celem projektu jest podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego M. We wniosku o dofinansowanie Zamawiający, tj. firma M. wskazał, iż celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji technicznych pracowników firmy w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy uznać, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego oraz usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Celem projektu w ramach, którego świadczone są niniejsze usługi jest bowiem podniesienie kompetencji technicznych pracowników firmy w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii i narzędzi informatycznych. Jednocześnie świadczone usługi szkolenia jak również usługi i dostawa towarów związane z tymi usługami są w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych. Jak wynika z wniosku Zamawiający wnosi wkład prywatny w wysokości stanowiącej 30% wartości projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego M drogą wzrostu konkurencyjności", w ramach którego Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi szkolenia oraz usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane natomiast w pozostałej części usługi szkolenia oraz usługi i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane realizowane na rzecz Zamawiającego w ramach projektu są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w 15% z dotacji celowej, a w 85% z EFS, zaliczanych do środków publicznych. Wobec tego spełnione są przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W konsekwencji znajduje zastosowanie zwolnienie określone w tym przepisie.

Reasumując, realizowane w ramach projektu "Podniesienie kompetencji Kapitału Ludzkiego M drogą wzrostu konkurencyjności" usługi szkolenia dla pracowników Zamawiającego oraz usługi i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane finansowane w 70% ze środków publicznych a w 30% z wkładu prywatnego Zamawiającego podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Ponadto Organ podatkowy wyjaśnia, iż nie dokonuje merytorycznej analizy dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego sprawy. Opis powinien być jak najbardziej szczegółowy i zawierać wszystkie istotne elementy, niezbędne z punktu widzenia możliwości dokonania w sposób jednoznaczny jego prawnopodatkowej kwalifikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl