IPPP3/443-377/14-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-377/14-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2014 r. (data wpływu 24 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. zajmuje się sprzedażą hurtową maszyn i urządzeń wykorzystywanych w górnictwie, budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU 4663Z). Spółka jest zarejestrowana również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka nabyła we wrześniu 2013 r. od kontrahenta belgijskiego ładowarki kołowe stanowiące dla Spółki towar handlowy. Maszyny te nie były rejestrowane na terenie kraju i zostały sprzedane jako towary handlowe na zasadach ogólnych.

Firma belgijska jest zarejestrowanym podatnikiem na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego (posiada aktywny numer VIES). Firma belgijska wystawiła fakturę unijną COMMERCIAL INVOICE dnia 25 września 2013 r. zawierającą dane i NIP-y unijne swoje i Spółki. Na fakturze handlowej nie ma naliczonego podatku VAT ale umieszczono adnotację FREE OF VAT (IC-Delivery art. 39 bis).

Spółka wystawiła fakturę wewnętrzną dokumentującą ww. transakcje w miesiącu wrześniu 2013 r. gdzie naliczyła i odliczyła jednocześnie VAT w wysokości 23% wartości transakcji. Spółka wykazała tę operację również w deklaracji VAT-7 za miesiąc IX 2013 r. jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz w deklaracji podsumowującej VAT-UE za miesiąc IX 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opisana operacja stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów dla Spółki zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka potraktowała tę operację jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terenie kraju.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się, zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje pod warunkiem, że:

* nabywcą towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 lub podatnik od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, z zastrzeżeniami w art. 10 ustawy,

* dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Zaś przez terytorium państwa członkowskiego w myśl art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przy czym w myśl art. 9 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit.a.

Zaś stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zarejestrowana również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych zajmuje się sprzedażą hurtową maszyn i urządzeń wykorzystywanych w górnictwie, budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej. We wrześniu 2013 r. Spółka nabyła od kontrahenta belgijskiego ładowarki kołowe stanowiące dla Spółki towar handlowy. Maszyny te nie były rejestrowane na terenie kraju i zostały sprzedane jako towary handlowe na zasadach ogólnych. Firma belgijska jest zarejestrowanym podatnikiem na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego i wystawiła fakturę unijną COMMERCIAL INVOICE dnia 25 września 2013 r. zawierającą dane i NIP-y unijne swoje i Spółki. Na fakturze handlowej nie ma naliczonego podatku VAT ale umieszczono adnotację FREE OF VAT (IC-Delivery art. 39 bis).

Spółka powzięła wątpliwości czy nabycie ładowarek kołowych stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 9 ustawy.

Zgodnie z cytowanymi przepisami wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów występuje gdy ma miejsce przemieszczenie towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przy czym nabywca towarów winien być podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane towary powinny służyć działalności gospodarczej podatnika lub nabywca towarów winien być osobą prawną niebędącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15 lub podatnikiem podatku od wartości dodanej. Ponadto dokonujący dostawy towarów winien być podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowej sprawie Spółka ładowarki kołowe nabyła od kontrahenta belgijskiego zatem miało miejsce przemieszczenie towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszyło przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Ponadto przedmiotowe ładowarki stanowiły dla Spółki towar handlowy i na terenie Polski zostały sprzedane. Tym samym nabyte ładowarki służyły działalności gospodarczej Spółki. Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że Spółka jest polskim podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych jak również kontrahent belgijski jest zarejestrowanym podatnikiem na potrzeby handlu wewnątrzwspólnotowego.

Zatem przedmiotowe nabycie ładowarek kołowych, które miało miejsce we wrześniu 2013 r. stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl