IPPP3/443-372/11-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-372/11-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (nazwa skrócona S.) jest zrzeszeniem osób fizycznych o celach niezarobkowych mającym na celu:

1.

Działanie na rzecz rozwoju edukacji, oświaty, upowszechniania wiedzy w środowisku wiejskim.

2.

Wspieranie wszechstronnego rozwoju społecznego, kulturowego i gospodarczego wsi.

3.

Promowanie i wspieranie inicjatyw mieszkańców.

4.

Udzielanie pomocy we wszystkich możliwych formach dzieciom, młodzieży i społeczności wiejskiej.

Podstawą prawną działania Stowarzyszenia jest statut oraz ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

W ramach realizowanego programu Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich PROW 2007-2013 Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, Stowarzyszenie złożyło wniosek na mały projekt pod nazwą "Udostępnienie na potrzeby społeczności wiejskiej urządzeń i sprzętu komputerowego (także z dostępem do Internetu)", którego celem jest wzrost wykorzystania nowoczesnych technologii przez mieszkańców wsi, otwarcie bezpłatnego punktu dostępu do Internetu. Niezbędny do osiągnięcia celów projektu jest zakup sprzętu komputerowego - wyposażenie 10 stanowisk (jednostka centralna, monitor, klawiatura, myszka, program WINDOWS). Stowarzyszenie w niniejszym projekcie prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Stowarzyszenia w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy). Zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

1.

nabywca jest podatnikiem VAT,

2.

zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym Stowarzyszenie nie jest uprawnione w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodne z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawa, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak powyższe przepisy wskazują, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Jednakże na podstawie art. 34 Prawa o stowarzyszeniach stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z powyższych przepisów wynika, iż za podatnika uznaje się podmiot prowadzący działalność gospodarczą, którą jest wykorzystanie towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jak widać działalnością gospodarczą nie jest prowadzenie działań mniemających na celu osiągnięcie zysku. Wobec tego stowarzyszenia mogące na mocy Prawa o stowarzyszeniach prowadzić działalność gospodarczą, w sytuacji podejmowania działań o celach niezarobkowych na mocy ustawy o podatku od towarów i usług nie jest uznane za podatnika tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, będące zrzeszeniem osób o celach niezarobkowych, w ramach realizowanego projektu zamierza otworzyć otwarty punkt bezpłatnego dostępu do Internetu z dziesięcioma stanowiskami komputerowymi. W związku z tym nabywa sprzęt komputerowy (jednostka centralna, monitor, klawiatura myszka, program WINDOWS), by następnie przeznaczyć go bezpłatnego korzystania. Przy czym Stowarzyszenie wskazuje, że nie będą to czynności opodatkowane.

W przedstawionych okolicznościach Stowarzyszenie prowadzące działalność o celu niezarobkowym nie jest uznane za podatnika VAT. Ponadto, przekazując nieodpłatnie nabyte wyposażenie Stowarzyszenie nie dokonuje czynności opodatkowanych. Wobec tego, zakupiony przez podmiot niebędące podatnikiem sprzęt komputerowy nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych. Jest to wystarczająca przesłanka, aby uznać, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Stowarzyszenie nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. sprzętu do wyposażenia 10 stanowisk komputerowych.

Reasumując, Stowarzyszenie nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu sprzętu komputerowego wykorzystanego do nieodpłatnego przekazania w ramach realizacji projektu "Udostępnienie na potrzeby społeczności wiejskiej, urządzeń i sprzętu komputerowego (także z dostępem do Internetu)" w ramach PROW na lata 2007-2013.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl