IPPP3-443-37/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-37/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w związku z zastosowaniem zwolnienia z podatku usług gastronomicznych oraz usług najmu świadczonych przez Szkołę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług w związku z zastosowaniem zwolnienia z podatku usług gastronomicznych oraz usług najmu świadczonych przez Szkołę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szkoła jest jednostką budżetową powołaną przez organ założycielski, czyli gminę w celu prowadzenia działalności oświatowo-wychowawczej. W stołówce szkolnej prowadzone jest dożywianie dzieci zarówno z pełną odpłatnością, jak i dzieci, których posiłki refunduje MOPS.

Placówka była zwolniona z obowiązku rejestracji w VAT, ponieważ wartość sprzedaży usług opodatkowanych nie przekraczał 50 000 zł, a obiady wydawane uczniom w stołówkach szkolnych były zwolnione od podatku na podstawie załącznika Nr 4 poz. 7 (symbol PKWiU 80) ustawy o podatku od towarów i usług.

W 2008 r. obroty dotyczące wyżywienia w stołówce przedstawiały się następująco:

* obiady pełnopłatne - 14 652 zł.

* obiady refundowane przez MOPS - 62 664 zł.

* obiady dla personelu kuchni - 1 834 zł

* obiady dla Oddz. Przedszkolnego - 7 241 zł.

- --------------

Ogółem - 86 391 zł

Placówka prowadzi wynajem pomieszczeń szkolnych na podstawie umowy najmu. Obroty z tego tytułu wyniosły w roku 2008 - 8 229 zł.

Szkoła na podstawie porozumienia zawartego z MOPS, zobowiązała się do wydawania posiłków dla dzieci skierowanych przez MOPS na podstawie decyzji administracyjnej, w której Ośrodek zobowiązał się do pokrywania kosztów posiłków, uprawnionych dzieci. Decyzja o finansowaniu przez MOPS obiadów dla uczniów, przyznawana jest na konkretną rodzinę i konkretne dziecko. Jest to więc jedna z form pomocy społecznej, finansowanej przez jednostkę budżetową

Szkoła, oprócz funkcji dydaktycznych, jest obowiązana do wykonywania zadań opiekuńczych, w szczególności zapewnienia warunków kształcenia, wychowania i opieki odpowiedniej do potrzeb i wieku uczniów. Stołówka szkolna, podobnie jak świetlica, pracownie, szatnie, sale gimnastyczne, gabinet pielęgniarski stanowi integralną część szkoły i działa na podstawie statutu szkoły.

Stołówka szkolna jest stołówką zamkniętą, ponieważ wydaje posiłki wyłącznie dla uczniów i pracowników szkoły. Wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w stołówce i koszty jej utrzymania pokrywane są ze środków jednostki prowadzącej jaką jest gmina. Natomiast koszty tzw. "wsadu do kotła" pokrywane są z pobieranych opłat.

Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi uznał, że statutowa opieka nad dziećmi, a także prowadzenie stołówki w przedszkolu lub szkole przez personel tych jednostek dla wychowanków i pracowników, należy klasyfikować w dziale PKWiU 80 - "Usługi w zakresie edukacji", pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły lub przedszkola.

Jeśli zaś chodzi o usługi wydawania obiadów w stołówce szkolnej, opłacanych przez MOPS to są one zwolnione od podatku VAT na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. (D. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z cytowanym przepisem zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na podstawie przedstawionych danych Szkoła postępuje słusznie nie rozpoznając obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek rejestracji w VAT nie dotyczy Szkoły, ponieważ wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w roku 2008 kwoty 50 000 zł i do chwili złożenia wniosku Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako płatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się między innymi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Zauważyć należy, że ustawodawca przewidział również zwolnienia z podatku od towarów i usług - zwolnienie przedmiotowe (z uwagi na przedmiot dostawy lub rodzaj usługi) i zwolnienie podmiotowe (z uwagi na wysokość obrotów uzyskanych przez podatnika).

Pierwsze ze wskazanych zwolnień uregulowane jest m.in. w art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80. Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex", dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, zwolnienie od podatku dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Z tego wynika, iż zwolnieniu od podatku podlegają usługi wskazane w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, które łącznie spełniają dwa warunki: po pierwsze są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80 i, po drugie są to usługi w zakresie edukacji. Zatem, usługa przygotowywania i wydawania posiłków w stołówce szkolnej przez personel tej szkoły nie stanowi usługi edukacyjnej i nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jest to natomiast usługa gastronomiczna opodatkowana stawką 7% na podstawie § 5 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów w treści obowiązującej do dnia 30 listopada 2008 r. i odpowiednio § 6 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów w treści obowiązującej od dnia 1 grudnia 2008 r. - wymienioną pod poz. 26 załącznika nr 1 do rozporządzenia (odpowiednio pod poz. 20 aktualnego rozporządzenia).

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 obowiązującego do dnia 30 listopada rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zastąpionego od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) - zgodnie z którymi zwolnieniu podlegają usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W myśl powyższych przepisów usługi świadczone pomiędzy wymienionymi podmiotami, t.j. gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi (za wyjątkiem usług we zakresie rozprowadzania wody oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne), to w zakresie tym podatnik korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Drugie ze wskazanych zwolnień (zwolnienie podmiotowe) opisane jest w art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie którego zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W związku z tym, o ile wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy w bieżącym roku podatkowym 50 000 zł - zwolnienie utraci moc w momencie przekroczenia tej kwoty (opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę).

Zatem, aby ocenić czy obrót z poszczególnych źródeł należało wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1, należy najpierw ustalić czy czynności, które wykonywał Wnioskodawca w roku 2008 korzystały ze zwolnienia z podatku VAT, ewentualnie nie podlegały temu podatkowi, czy też były to czynności opodatkowane.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, iż Publiczna Szkoła podstawowa będąca jednostką budżetową prowadzi w stołówce szkolnej odpłatną sprzedaż posiłków dla uczniów i pracowników szkoły oraz dla oddziału przedszkolnego, a także dla dzieci korzystających z pomocy społecznej finansowanej przez MOPS, będący jednostką budżetową. Wartość wydanych w roku 2008 obiadów, których koszty pokrył Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wynosi 62 664 zł oraz wydanych obiadów dla Oddziału Przedszkolnego wyniosła 7 241 zł. Pozostałe obroty dotyczące wyżywienia w stołówce prowadzonej przez Szkołę wyniosły 16 486 zł. Poza ww. wymienionymi w 2008 r. Wnioskodawca osiągał przychody ze sprzedaży usług wynajmu pomieszczeń szkolnych o łącznej wartości 8 229 zł.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania należy zaliczyć dostawę obiadów refundowanych przez MOPS (usługa świadczona pomiędzy jednostkami budżetowymi podlegająca zwolnieniu na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wykonawczego obowiązującego do dnia 30listopada 2008 r. - odpowiednio § 13 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia wykonawczego) oraz na tej samej podstawie dostawę obiadów dla Oddziału Przedszkolnego, o ile oddział przedszkola jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym lub gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. Pozostałe obroty należy zaliczyć do sprzedaży opodatkowanej. Będą to: obiady pełnopłatne, obiady dla personelu kuchni oraz najem pomieszczeń szkolnych. W związku z tym wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w roku 2008 kwoty 50 000 zł. Zatem, Szkoła Podstawowa nie posiadała w roku 2008 obowiązku rejestracji dla celów podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl