IPPP3/443-368/11-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-368/11-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej w zamian za otrzymanie bonusu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej w zamian za otrzymanie bonusu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka (Dealer) prowadzi działalność m.in. w zakresie detalicznej sprzedaży samochodów oraz części samochodowych. W ramach uzgodnień dokonywanych z importerem (Dostawcą), w przypadku spełnienia przez Dealera określonych warunków i wymogów Dostawca zobowiązany jest do wypłaty Dealerowi określonej kwoty, zwanej dalej Bonusem.

W ramach obowiązujących uzgodnień Dostawca obowiązany jest do wypłaty Dealerowi Bonusu, za realizację poszczególnych zadań, na który składa się:

a.

bonus za realizację Standardów Dealerskich,

b.

bonus CSI,

c.

bonus za wykorzystanie potencjału sprzedaży,

d.

standardowy bonus ilościowy,

e.

bonus z portfeli zamówień,

f.

marketing bonus.

Ad. a)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację Standardów Dealerskich uzależniona jest od spełnienia, określonego procentowo przez Dostawcę wskaźnika realizacji Standardów Dealerskich obejmujących m.in. następujące elementy:

* posiadanie określonej ilości samochodów prezentowanych przez Dealera w salonie wystawowym w sposób określony przez Wnioskodawcę (np. zachowanie co najmniej 0,6 m wolnego pasa dostępu wokół prezentowanego modelu samochodu),

* umeblowanie części powierzchni recepcji bezpośredniej w sposób uwzględniający wymagania Dostawcy,

* prezentację w salonie oryginalnych akcesoriów wskazywanych co kwartał przez Dostawce,

* zatrudnienie, tzw. Witacza, tj. osoby, której jedynym obowiązkiem jest witanie klientów, rozpoznawanie celu ich wizyty, prowadzenie pomiaru ruchu w salonie. W ramach tego warunku Dealer obowiązany jest do przesyłania raportu o ilości klientów odwiedzających salon Dealera,

* uczestnictwo w Business Management obejmujące przesyłanie do Dostawcy danych o bieżącej sytuacji finansowej Dealera.

Ad. b)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację wyników CSI uzależniona jest od przesyłania do Dostawcy, określonej procentowo przez Dostawcę ilości poprawnych danych nabywców nowych samochodów oraz posiadanie minimalnej ilości samochodów zastępczych wyznaczonych przez Dostawcę.

Wysokość Bonusu zależy również od uzyskania przez Dealera procentowego wskaźnika satysfakcji klientów w trakcie działań sprzedażowych, jak również w zakresie usług oferowanych przez Dealera np. napraw gwarancyjnych.

Ad. c)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za wykorzystanie potencjału sprzedaży uzależniona jest m.in. od zatrudnienia pracownika, który ma być wyłącznie dedykowany do prowadzenia sprzedaży flotowej oraz realizacji minimalnej wielkości sprzedaży flotowej w ramach wyznaczonego przez Dostawcę planu sprzedaży. Dodatkowo wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi z tego tytułu uzależniona jest od udziału wyznaczonych osób zatrudnionych u Dealera w szkoleniach organizowanych przez Dostawcę oraz od przesyłania co miesiąc, określonej przez Dostawcę procentowo ilości w pełni prawidłowo wypełnionych raportów dotyczących kontaktów z klientami. Informacje, jakie winien zwierać raport określane są na bieżąco przez Dostawcę.

Ad. d)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację celów sprzedażowych uzależniona jest od realizacji wskazanych przez Dostawcę w danym okresie celów sprzedażowych, tj. np. sprzedaż określonej ilości wskazanych przez Dostawcę rodzajów produktów marki oraz poprawne i terminowe raportowanie do Wnioskodawcy o wielkości sprzedaży przez Dealera.

Ad. e)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację portfela zamówień, uzależniona jest od przedstawienia przez Dealera na początku miesiąca raportu zawierającego wykaz samochodów, jakie mają być wydane klientom przez Dealera w danym miesiącu na podstawie otrzymanych zamówień oraz przedstawienia dokumentów potwierdzających zrealizowanie zamówień w określonej przez Dostawcę procentowej wielkości przyjętego planu na początku miesiąca.

Ad. f)

Wysokość Bonusu przysługującego Dealerowi w części przypadającej za realizację działać, marketingowych uzależniona jest od zrealizowania przez Dealera zalecanych przez Dostawcę działań marketingowych o charakterze lokalnym, jak również ogólnopolskim, zdefiniowanych przez Dostawcę w danym okresie rozliczeniowym, które zostały udokumentowane przekazanymi do Dostawcy kopiami faktur kosztowych potwierdzających wykonanie działań marketingowych.

Po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i po zaakceptowaniu przez Dostawcę raportu bonusowego Dealer wystawia na Dostawcę fakturę VAT na kwotę przysługującego Dealerowi Bonusu za wykonanie powyżej określonych świadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłata przez Dostawcę na rzecz Dealera Bonusu stanowi wynagrodzenie z tytułu usług wykonanych przez Dealera opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje wystawieniem (przez Wnioskodawcę) faktury VAT obciążającej Dostawcę....

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczona usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nadmienić należy, iż Dostawca jest zainteresowany wykonaniem przez Dealera szeregu działań mających na celu intensyfikację sprzedaży towarów znajdujących się w ofercie Dostawcy.

Wskazać należy, iż z uwagi na szeroki wachlarz działań oferowanych przez Dealerów brak możliwości przyporządkowania kwoty Bonusu do poszczególnych transakcji sprzedaży towarów przez Dostawcę na rzecz Dealerów. Wypłata oraz wysokość wynagrodzenia w formie Bonusu uzależniona jest od wykonania przez Dealera szeregu działań na rzecz Dostawcy. W przypadku braku ich realizacji Dealer nie jest uprawniony o otrzymania Bonusu od Dostawcy.

Mając zatem powyższe na uwadze, w opinii Wnioskodawcy (Dealera), na rzecz Dostawcy opisanych wyżej czynności lub spełnienie przez nich określonych warunków stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Dostawcy wypłacane w formie Bonusu. W konsekwencji, zatem podejmowane przez Dealerów działania stanowią świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Tym samym, w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Dealerów na rzecz Dostawcy opisanych świadczeń, za które wypłacane jest wynagrodzenie w formie Bonusu, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez Dealera faktury VAT na rzecz Dostawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl