IPPP3/443-366/10-2/IB - Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-366/10-2/IB Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Instytut jest państwową jednostką organizacyjną zarejestrowaną w Rejestrze Instytutów prowadzoną przez P... Instytut prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu prac badawczo-naukowych w zakresie dydaktyki i badań naukowych na własne potrzeby. Zatem zgodnie z zapisami art. 15 ust. 2 ustawy o VAT Instytut nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej. Ponadto Instytut prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla podmiotów zewnętrznych na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT.

Instytut w dniu 28 listopada 2008 r. podpisał umowę przedwstępną, a w 2009 r. umowę ostateczną z Uniwersytetem Medycznym o współpracy przy realizacji projektu pt. Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT). Projekt realizowany jest przez 10 instytucji naukowych. w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Projekt dofinansowywany jest ze środków Unii Europejskiej. Koordynatorem i głównym Beneficjentem projektu jest Uniwersytet Medyczny. Celem projektu jest utworzenie na terenie miasta ośrodka badań biomedycznych złożonego z dziesięciu ściśle współpracujących ze sobą środowiskowych centrów naukowych, w których prowadzone będą interdyscyplinarne badania podstawowe oraz badania nowych metod diagnostycznych i terapeutycznych w odniesieniu do chorób układu krążenia, układu nerwowego oraz chorób nowotworowych i związanych z procesem starzenia. Realizacja projektu polegać będzie przede wszystkim na zakupie i/lub wytworzeniu specjalistycznej aparatury badawczej najnowszej generacji. Zamierzeniem Inwestora jest, aby Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii po zakończeniu projektu stało się wiodącą jednostką badawczo-rozwojową w Europie Środkowej w zakresie badań biomedycznych, budującą rozległą sieć współpracy z innymi placówkami badawczymi w kraju i zagranicą oraz jak najszerszym kręgiem przedsiębiorców. Analiza popytu pozwoliła zidentyfikować potencjalnych odbiorców rezultatów projektu i zakładany popyt na działalność badawczo-rozwojową CePT. Poza beneficjentami bezpośrednimi, którymi będą członkowie konsorcjum, z rezultatów skorzystają także:

*

zewnętrzne jednostki badawcze z kraju i z zagranicy, które będą mogły korzystać z aparatury CePT w ramach współpracy naukowej,

*

podmioty gospodarcze (głównie branża farmaceutyczna i techniki medycznej), które dzięki wynikom badań prowadzonym w CePT będą mogły zwiększyć swoją konkurencyjność poprzez wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań i nowych produktów, jak również korzystać z usług badawczych świadczonych przez specjalistyczne laboratoria,

*

jednostki służby zdrowia, które będą mogły bezpośrednio wykorzystać opracowane w CePT metody diagnostyczne i terapeutyczne, przyczyniając się do poprawy życia pacjentów.

Co do zasady do dofinansowania w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka kwalifikują się wszystkie kategorie wydatków zaplanowane w projekcie. Zgodnie z "Krajowymi wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013" zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko i wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia lub ubieganie się o zwrot VAT. Opierając się na powyższych zapisach uznano, że skoro w efekcie realizacji projektu nastąpi nawiązanie współpracy, polegającej na świadczeniu usług dla przedsiębiorców lub innych jednostek badawczych, Instytut będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji. W konsekwencji podatku VAT naliczonego nie można uznać za koszt kwalifikowalny projektu. Wobec powyższego, we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Instytut dotacja nie pokrywa kwot podatki VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu inwestycyjnego CePT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytutowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu, ponieważ wydatki te związane są bezpośrednio z działalnością, którą Instytut planuje podjąć w wyniku realizacji inwestycji. Działalność ta co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT. Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

*

czynności te dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

*

nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością obecnie prowadzoną. Oznacza to, że dopuszczalne jest odliczenie podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności, którą podatnik ma zamiar podjąć. Taka sytuacja występuje z reguły w sytuacji podejmowania nowej działalności lub zmiany profilu.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT, należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zawsze, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą. Nie ma znaczenia okres, w którym ta działalność będzie wykonywana.

W opinii Instytutu, ponoszone przez niego wydatki na realizację projektu, należy uznać za wydatki bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą, która co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT. Instytut jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie działalności opodatkowanej, a realizowany projekt pozostaje w związku z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu.

Realizacja projektu pozwoli stworzyć specjalistyczną infrastrukturę badawczą i bezpośrednio przyczyni się do generowania obrotów w przyszłości. Realizacja projektu CePT jest zgodna z celami określonymi w dokumentach strategicznych, zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, jak i ogólnopolskim (Strategia Rozwoju Kraju 2007-2015, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Strategia Rozwoju Nauki w Polsce do 2013 r. oraz perspektywiczna prognoza do roku 2020 i inne). Nadrzędnym celem, który ma zostać osiągnięty jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności gospodarki poprzez zacieśnienie współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami. Jednym z ważnych czynników determinujących taką współpracę jest udział instytutów naukowych w normalnym obrocie gospodarczym. Nie ulega wątpliwości, iż wydatki poniesione na realizację projektu są związane z przyszła działalnością gospodarczą instytutu. W związku z tym, należy uznać, iż podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych przez Instytut w ramach Projektu jest związany z działalnością co do zasady opodatkowaną VAT. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikające z art. 88 ustawy VAT, Instytutowi przysługuje zatem prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1.

z tytułu nabycia towarów i usług,

2.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym oraz stanowisku wskazano, że Instytut prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu prac badawczo-naukowych w zakresie dydaktyki i badań naukowych na własne potrzeby oraz działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla podmiotów zewnętrznych na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Instytut podpisał umowę z Uniwersytetem Medycznym o współpracy przy realizacji projektu pt. Centrum Badań Przedklinicznych i Technologii (CePT). Instytut jest czynnym podatnikiem VAT w zakresie działalności opodatkowanej, a realizowany projekt pozostaje w związku z przyszłą działalnością gospodarczą Instytutu. Ponadto wydatki ponoszone na realizację Projektu związane są z działalnością, którą Instytut planuje podjąć w wyniku realizacji inwestycji.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca jest bowiem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki ponoszone na realizację Projektu będą służyły w przyszłości wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Działania 2.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, a warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Stosownie do przepisu art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 80 zł w dniu 15 kwietnia 2010 r., a wniosek dotyczy 1 stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług, różnica w kwocie 40 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na numer konta, z którego została wpłacona.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl