IPPP3/443-361/10-6/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-361/10-6/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) uzupełnione w dniu 20 lipca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 8 lipca 2010 r. oraz w dniu 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 20 lipca 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 8 lipca 2010 r. oraz w dniu 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 22 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem zajmującym się handlem maszynami rolniczymi. Spółka zawarła długoterminowe umowy współpracy z działającymi na terenie Polski sieciami handlowymi i sprzedaje im swoje urządzenia celem dalszej odsprzedaży w marketach budowlanych. Zgodnie z treścią umowy handlowej, Spółka zobowiązana jest do przyznania sieci handlowej premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez sieć określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (roku kalendarzowym). Wysokość premii ustalona jest procentowo od wartości całego obrotu i zależy od przekroczenia jednego z kilku progów wartości dostarczonego sprzętu. Premia płatna jest w formie zaliczek, kwartalnie, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca przypadającego po zakończeniu kwartału, w wysokości ustalonej na podstawie wysokości przewidywanych obrotów urządzeniami, określonymi w oparciu o dane z poprzedniego roku. Ostateczne rozliczenie premii pieniężnej następuje po zakończeniu danego roku kalendarzowego, na podstawie faktycznie osiągniętych obrotów udokumentowanych fakturami VAT. Drugi rodzaj premii, do wypłaty której zobowiązała się Spółka w stosunku do innych kontrahentów, to premia jednorazowa, ustalana po zakończeniu roku kalendarzowego. Jej wysokość uzależniona jest od wartości obrotu osiągniętego z danym kontrahentem w okresie rozliczeniowym (roku kalendarzowym). Żadnej z premii wypłacanej przez Spółkę nie da się powiązać z żadną konkretną dostawą urządzeń, wynika ona bowiem z całkowitej wartości dostaw dokonanych przez Spółkę w danym okresie. Kontrahenci Spółki dokumentują otrzymane premie pieniężne wystawiając faktury VAT i naliczając podatek w wysokości 22%.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka wskazała, iż w przypadku niewypełnienia zobowiązań wobec Spółki na kontrahenta nie są nakładane sankcje. Kontrahent zobowiązany jest natomiast do sprzedaży pełnej gamy asortymentowej i osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w przypadku uzgodnionych asortymentów np. elektronarzędzia, traktory, części eksploatacyjne, oleje. W przypadku uzgodnionych asortymentów działa zasada wyłączności przyznawana kontrahentowi pod warunkiem osiągnięcia założonego poziomu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego działania kontrahentów Spółki, są usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwaną dalej "ustawą o VAT", które powinny być opodatkowane podatkiem VAT i udokumentowane fakturą VAT.

2.

Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez jej kontrahentów, dokumentujących udzielenie premii pieniężnej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi - zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu - suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

I tak, z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Dlatego też, zdaniem Spółki kluczową kwestią w omawianym stanie faktycznym jest ustalenie, czy działania wynikające z umowy a prowadzące do wypłaty premii pieniężnej są usługą w rozumieniu ustawy o VAT.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy o VAT, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. W przedstawionym stanie faktycznym wypłacana przez Spółkę premia stanowi szczególny rodzaj wynagrodzenia dla kontrahenta (sieci handlowej) za świadczone na jej rzecz usługi. Wypłacana premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą ale stanowi wynagrodzenie za określone działanie sieci handlowej - zobowiązanie się do nabywania urządzeń o określonych wartościach w określonym czasie, przez co nastąpi osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów. Zawierając długoterminową umowę handlową Spółka ma zapewnioną sieć sprzedaży swoich urządzeń, zna ceny, po jakich będzie dostarczała sprzęt, jest w stanie oszacować wartość premii jakie będzie zobowiązana zapłacić. Dzięki temu Spółka może łatwiej planować swoje obroty. Uzyskuje pewność, że oferowane przez nią produkty będą stale obecne na rynku.

Pomiędzy Spółką a siecią handlową powstaje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Na marginesie Spółka pragnie poinformować, że jej kontrahenci otrzymali potwierdzenie powyższego stanowiska w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-151/08-2/AK z dnia 1 kwietnia 2008 r., IP-PP2-443-170/08-4/PW z dnia 29 lutego 2008 r.). Uwzględniając powyższe, faktury VAT dokumentujące premie pieniężne wystawiane przez sieć handlową stanowią potwierdzenie wykonania usługi na rzecz Spółki. Konsekwentnie, nie zachodzi negatywna przesłanka wskazana w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, a Spółka ma prawo pomniejszyć podatek należny o podatek naliczony od premii, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Bowiem podstawowym elementem konstrukcji podatku VAT jest prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przy spełnieniu powyżej opisanych przesłanek pozytywnych i niespełnieniu negatywnych, których Spółka nie opisywała z uwagi na ich obszerność. Wszelkie ograniczenia odliczalności podatku naliczonego muszą byś explicite wyrażone w ustawie. Domniemanie istnienia normy prawnej nie wymienionej w katalogu art. 88 ustawy o VAT tj. braku możliwości odliczalności podatku naliczonego byłoby taką ingerencją w zasady obliczania podatku VAT, która całkowicie zburzyłaby jego fundamenty, wobec czego Spółka wnosi o potwierdzenie zajętego przez siebie stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako ustawa o VAT) opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawa o VAT. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem bądź powstrzymania się od dokonania czynności stanowiącym usługę, w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmująca się handlem maszynami rolniczymi zawarła długoterminowe umowy współpracy z działającymi na terenie Polski sieciami handlowymi i sprzedaje im swoje urządzenia celem dalszej odsprzedaży w marketach budowlanych. Zgodnie z zapisami umowy handlowej, Spółka zobowiązana jest do przyznania sieci handlowej premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez sieć określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (roku kalendarzowym). Wysokość premii ustalona jest procentowo od wartości całego obrotu i zależy od przekroczenia jednego z kilku progów wartości dostarczonego sprzętu. W stosunku do niektórych kontrahentów Spółka zobowiązała się do przyznania premii jednorazowej, ustalanej po zakończeniu roku kalendarzowego. Wysokość tej premii również uzależniona jest od wartości obrotu osiągniętego z danym kontrahentem w okresie rozliczeniowym (roku kalendarzowym). Z uzupełnienia do przedmiotowego wniosku wynika, iż w przypadku niewypełnienia zobowiązań wobec Spółki na kontrahenta nie są nakładane sankcje. Kontrahent zobowiązany jest natomiast do sprzedaży pełnej gamy asortymentowej i osiągnięcia odpowiedniego poziomu sprzedaży w przypadku uzgodnionych asortymentów np. elektronarzędzia, traktory, części eksploatacyjne, oleje. W przypadku uzgodnionych asortymentów działa zasada wyłączności przyznawana kontrahentowi pod warunkiem osiągnięcia założonego poziomu sprzedaży. W stanowisku zajętym w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje, iż sieć handlowa zobowiązała się do nabywania urządzeń o określonych wartościach w określonym czasie przez co nastąpi osiągnięcie odpowiedniego poziomu obrotów, a pomiędzy Spółką i siecią handlową powstaje więź o charakterze zobowiązaniowym. Dzięki temu Spółka uzyskuje pewność, że oferowane przez nią produkty będą stale obecne na rynku.

Mając na uwadze powyżej przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż z relacji handlowych, funkcjonujących między Wnioskodawcą a kontrahentami wynika, że premie pieniężne przyznawane są za sprzedaż pełnej gamy uzgodnionych asortymentów i osiągnięcia odpowiedniego poziomu ich sprzedaży a w przypadku uzgodnionych asortymentów działa zasada wyłączności przyznawana kontrahentowi pod warunkiem osiągnięcia założonego poziomu sprzedaży. Kontrahent Wnioskodawcy, aby uzyskać premię pieniężną zobowiązuje się do nabywania urządzeń o określonych wartościach w określonym czasie dzięki czemu Spółka uzyskuje pewność, że oferowane przez nią produkty będą stale obecne na rynku. Przedmiotowe premie mają bezpośredni wpływ na wielkość dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży produktów, stanowiącej czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Otrzymanie premii pieniężnej za wykonywanie takich działań jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kontrahenta w stosunku do sprzedawcy (Wnioskodawcy). Zachowanie kontrahenta stanowi w tym przypadku świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wypłata premii pieniężnej stanowić będzie wynagrodzenie za świadczenie usług, które należy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. wg stawki 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

A zatem świadczący usługę, o ile jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem w zakresie tego podatku, jest zobowiązany do udokumentowania przedmiotowej usługi fakturą VAT.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT dokumentującej wypłacenie premii pieniężnej, to obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z faktem, iż usługi świadczone przez kontrahenta są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej.

Biorąc zatem pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż wypłacane premie pieniężne są wynagrodzeniem za świadczoną usługę i że Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących ich nabycie, a zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, iż wymienione przez Stronę we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 kwietnia 2008 r. (nr IPPP1-443-151/08-2/AK), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 lutego 2008 r. (nr IP-PP2-443-170/08-4/PW) wydane zostały w indywidualnych sprawach, w odniesieniu do stanów faktycznych wskazanych przez Wnioskodawców.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl