IPPP3/443-36/08-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-36/08-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionego (w zakresie opłaty) na wezwanie z dnia 20 października 2008 r. nr IPPP3/443-36/08-2/SM w dniu 24 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek (uzupełniony w zakresie opłaty na wezwanie z dnia 20 października 2008 r. nr IPPP3/443-36/08-2/SM w dniu 24 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

SXXX XXX Sp. z o.o. (dalej Spółka) zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielenia przez ARiMR pomocy finansowej na zbiórkę, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Pomoc finansowa polega na finansowaniu lub dofinansowaniu kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt ponoszonych przez producenta rolnego prowadzącego gospodarstwo rolne.

Zgodnie z postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy, podstawą do otrzymania kwoty pomocy finansowej jest kwota wynikająca z faktury VAT wystawionej przez Spółkę na rzecz producenta rolnego. Kwoty znajdujące się na fakturach VAT wystawianych na rzecz producentów rolnych ustalane są w oparciu o kwoty jednostkowe określone w umowie zawartej między Spółką a ARiMR.

Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR stanowi różnicę między całkowitą wartością brutto wynikającą z faktury VAT a tą częścią kwoty, do której uregulowania zobowiązany jest producent rolny. Kwota pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR jest przekazywana bezpośrednio Spółce świadczącej usługi zbioru i utylizacji.

Wysokość dofinansowania z ARiMR zależy od dwóch czynników:

a.

przedmiotu usługi (zbiór i transport padłych zwierząt - 100% dofinansowania, utylizacja padłych zwierząt - 75% lub 100% w zależności od grupy padłych zwierząt);

b.

statusu podatkowego usługobiorcy (jeżeli producent rolny jest rolnikiem ryczałtowym - kwota dotacji obejmuje kwotę brutto wraz z podatkiem VAT, jeżeli producent rolny jest podatnikiem podatku VAT - kwota dotacji obejmuje wyłącznie kwotę netto).

Zgodnie z paragrafem 6 pkt 8 umowy zawartej między Spółką a ARiMR, środki za wykonanie usług zostaną wypłacone przez ARiMR w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez Spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku zgodnie z paragrafem 6 pkt 1 w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.

W praktyce, odbiór padłej sztuki zgłoszonej przez producenta rolnego wiąże się z kolejno następującymi zdarzeniami:

1.

Spółka odbiera padłą sztukę po otrzymaniu zgłoszenia od producenta rolnego;

2.

Spółka pobiera część należności nie objętej dofinansowaniem od producenta rolnego (najczęściej w momencie wykonania usługi odbioru);

3.

Spółka wystawia fakturę VAT producentowi rolnemu;

4.

Spółka sporządza wniosek (w terminie 30 dni po upływie danego miesiąca) o wypłatę środków z ARiMR;

5.

Spółka otrzymuje kwotę wynagrodzenia z ARiMR w terminie 21 dni od złożenia wniosku o wypłatę środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT z tytułu części:

* wynagrodzenia otrzymywanego od producenta rolnego,związanego z odbiorem padłych sztuk zwierząt gospodarczych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Co do zasady, jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi.

W świetle szczegółowej regulacji zawartej w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) ustawy o podatku VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość zastosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego zawartego w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) uzależniony jest od spełnienia dwóch warunków.

Warunek I

Przedmiotem usługi muszą być usługi zaliczane do usług wymienionych w poz. 153 załącznika nr 3.

Pozycja 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obejmuje usługi z zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne. W opinii Wnioskodawcy, warunek ten jest spełniony z uwagi na fakt, iż Spółka dokonuje zbiórki i utylizacji padłych zwierząt gospodarskich.

Warunek II

Termin płatności ma być określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu.

Umową właściwą dla przedmiotowych rozliczeń jest umowa zawarta w dniu 25 stycznia 2008 r. między Spółką a ARiMR, która określa szczegółowe zasady finansowania zbiórki i utylizacji padłych zwierząt wykonanej przez Spółkę na rzecz producentów rolnych.

Paragraf 6 pkt 8 przedmiotowej umowy zawiera termin płatności, który określony został przez strony w postaci następującego zapisu: "Środki za wykonanie usług zostaną wypłacone przez ARiMR w terminie do 21 dni od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku na wskazany rachunek."

W przypadku części należności regulowanej przez producenta rolnego nie jest spełniony warunek drugi, ponieważ umowa zawarta między Spółką a ARiMR nie określa terminu płatności części płatności nie objętej dofinansowaniem. Tym samym w przypadku części należności regulowanej przez producenta rolnego moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT powinien być ustalony zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c), tj. z chwilą upływu terminu płatności jaki został określony na fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady powstania obowiązku podatkowego zostały uregulowane w art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jest to tzw. ogólny moment powstania obowiązku podatkowego. Szczególne przypadki zostały uregulowane w ust. 2-21 tego artykułu.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy - jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c) - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług wymienionych w poz. 138 i poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

W przedmiotowej pozycji 153 załącznika nr 3 mieszczą się usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Przedmiotem działalności Spółki jest zbiórka, transport i unieszkodliwianie padłych zwierząt gospodarskich. Jej zdaniem, ww. usługi mieszczą się w poz. 153 przedmiotowego załącznika do ustawy.

Spółka nie ma zawartej umowy z producentem rolnym, dotyczącej świadczenia przedmiotowych usług.

Jedyną umową jest umowa z ARiMR na pomoc finansową, będącą różnicą między całkowitą wartością brutto wynikającą z wystawionej faktury na rzecz producenta rolnego, a tą częścią kwoty, którą reguluje ten producent. Zgodnie z nią środki za wykonanie usług zostają wypłacone Spółce przez ARiMR w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia złożenia kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku o wypłatę środków, zawierającego wykaz wszystkich usług objętych dofinansowaniem, świadczonych przez Spółkę na rzecz producentów rolnych w danym miesiącu. Spółka zobowiązana jest do złożenia powyższego wniosku w terminie do 30 dni po upływie każdego miesiąca.

Z powyższej umowy nie wynika jednak termin płatności części należności nie objętej dofinansowaniem, tj. regulowanej przez producenta rolnego.

Spółka nie ma także zawartej innej umowy

Uwzględniając powyższe, obowiązek podatkowy od tej kwoty należności nie będzie powstawał jak stwierdza Spółka, zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c), tj. z chwilą upływu terminu płatności jaki został określony na fakturze (z brzmienia ww. przepisu wynika, że obowiązek ten powstaje z chwilą upływu terminu płatności, ale tylko wyłącznie w przypadku, jeśli został on określony w umowie, co nie zachodzi w przedmiotowym przypadku). Zatem należy brać pod uwagę zasady ogólne wynikające z art. 19 ust. 4 ustawy, tj. obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, Zainteresowany może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ nie dokonywał klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl