IPPP3/443-358/12-4/LK - VAT w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowo - doradczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-358/12-4/LK VAT w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowo - doradczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30 maja 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowo - doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług szkoleniowo - doradczych.

Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 30 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W wyniku rozstrzygnięcia przetargu prowadzonego w trybie nieograniczonym w dniu 23 marca 2012 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zawarła umowę z Sp. z o.o. na realizację usługi szkoleniowo-doradczej. Zgodnie z zapisami umowy:

* umowa została zawarta na podstawie dokonanego przez Zamawiającego wyboru oferty Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, zwanej dalej uPzp).

* umowa będzie realizowana w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE.

* umowa będzie realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 listopada r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Przedmiotem Umowy jest realizacja usługi polegającej na udzieleniu wsparcia informacyjnego przedstawicielom małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szkoleniowego przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich (UM) i Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) oraz doradczego pracownikom Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), poprzez podniesienie świadomości i wiedzy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zgodnie z zapisami Zakresu Zadań Wykonawcy (zwanym dalej ZZW"), stanowiącym załącznik nr 1 do Umowy, przedmiotem zamówienia z oparciu o Wspólny Słownik Zamówień (CPV) są:

a.

główny przedmiot:

* 80500000 - Usługi szkoleniowe

b.

dodatkowe przedmioty:

* 79140000 - Doradztwo prawne i usługi informacyjne,

* 79411000 - Ogólne usługi doradcze w zakresie zarządzania,

* 79342200 - Usługi w zakresie promocji,

* 79600000 - Usługi rekrutacyjne,

* 55100000 - Usługi hotelarskie,

* 55300000 - Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków

Projekt jest finansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Celem Programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych pomiędzy Polską a lepiej rozwiniętymi państwami UE, a w Polsce - pomiędzy słabiej a lepiej rozwiniętymi regionami.

Usługa będzie realizowana przez 6 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Usługa obejmuje następujące bloki działań:

1.

Blok działań 1 (B1)W ramach B1 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie spotkań Informacyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy i świadomości małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników w zakresie CSR.

2.

Blok działań 2 (B2)W ramach B2 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie szkoleń, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR.

3.

Blok działań 3 (B3)W ramach B3 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie zagranicznych wizyt studyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR w krajach będących europejskimi liderami we wdrażaniu CSR.

4.

Blok działań 4 (B4)W ramach B4 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie doradztwa dla PARP w zakresie CSR, w szczególności w zakresie założeń konkursu dla MŚP, który zostanie zorganizowany przez PARP w ramach Komponentu 2 Projektu. Celem doradztwa jest wsparcie merytoryczne pracowników PARP w procesie opracowywania dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 Projektu.

Budżet wykonywanej usługi składa się z części A, B oraz C.

1.

Na część A budżetu składają się wydatki bezpośrednio związane z realizacją spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych, doradztwa, m.in. wydatki na prowadzących, trenerów, opiekunów, doradców; podróże, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń i wizyt studyjnych; wyżywienie uczestników spotkań informacyjnych oraz inne wydatki bieżące, w tym wydatki na materiały i dostawy oraz realizację usług edukacyjnych, szkoleniowych, doradczych. Szczegółowy katalog wydatków kwalifikowanych w części A budżetu określono we wniosku o płatność, którego wzór jest załącznikiem nr 5 do Umowy.

2.

Wydatki wymienione w części A nie mogą być finansowane z części B i C budżetu.

3.

W ramach części C budżetu Wykonawca otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych.

4.

W ramach części B budżetu Wykonawca otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją Umowy.

W związku z powyższym, wynagrodzenie FIRMY składa się z następujących części:

1.

zwrotu wydatków w części A budżetu, który wynosi nie więcej niż,

2.

wynagrodzenia za rozliczone osobodni spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych i godziny doradztwa w części B budżetu, które wynosi nie więcej niż zł brutto, z zastrzeżeniem ust. 4,

3.

wynagrodzenia stałego za wykonanie działań w części C budżetu, przysługującego za realizację działań promocyjnych, określonych w ZZW - w wysokości nie większej niż zł brutto za cały okres realizacji Umowy.

4.

Wynagrodzenie w części B budżetu odpowiada kwocie równej sumie:

a.

iloczynu liczby rozliczonych osobodni spotkań informacyjnych w ramach Bloku działań 1 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,

b.

iloczynu liczby rozliczonych osobodni szkoleń zrealizowanych w ramach Bloku działań 2 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,

c.

iloczynu liczby rozliczonych osobodni wizyt studyjnych zrealizowanych w ramach Bloku działań 3 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,

d.

iloczynu liczby rozliczonych godzin doradztwa zrealizowanych w ramach Bloku działań 4 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto.

PARP zapłaci FIRMIE wynagrodzenie, przekazując mu płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.

Kwota wydatków w części A budżetu wskazana we wniosku o płatność musi odpowiadać kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo. Kwota wynagrodzenia w części B budżetu wskazana we wniosku o płatność, musi wynikać z przeliczenia liczby rozliczonych osobodni spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych i godzin doradztwa w danym okresie rozliczeniowym według stawek określonych w Ofercie.

Kwota stała wynagrodzenia w części C budżetu wskazana we wniosku o płatność nie może przekroczyć kwot wskazanych przez Wykonawcę w Ofercie i musi zostać wyodrębniona na fakturze VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy do opisanej we wniosku usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej przez wnioskodawcę na rzecz PARP ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT i czy w związku z tym FIRMA może wystawiać faktury VAT (zaliczkową oraz za płatności okresowe) stosując jednolitą stawkę VAT "zw" dla wszystkich części budżetu umowy.

2.

Jeśli FIRMA nie może zastosować stawki jednolitej VAT "zw" dla wszystkich części umowy (usługi), to jakie stawki powinny zostać zastosowane dla poszczególnych elementów budżetu umowy (A,B i C).

Zdaniem Wnioskodawcy:

W umowie zadania FIRMY określono jako:

Usługa obejmuje następujące bloki działań:

Blok działań 1 (B1)

Przeprowadzenie spotkań informacyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy i świadomości przedsiębiorców oraz ich pracowników w zakresie CSR.

Blok działań 2 (B2)

Przeprowadzenie szkoleń, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR.

Blok działań 3 (B3)

Przeprowadzenie zagranicznych wizyt studyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR w krajach będących europejskimi liderami we wdrażaniu CSR.

Blok działań 4 (B4)

Przeprowadzenie doradztwa dla PARP w zakresie GR, w szczególności w zakresie założeń konkursu dla MŚP, który zostanie zorganizowany przez PARP w ramach Komponentu 2 projektu. Celem doradztwa jest wsparcie merytoryczne pracowników PARP w procesie opracowywania dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 projektu.

Grupy docelowe usługi

1.

Uczestnikami spotkań informacyjnych w ramach B1 są mali i średni przedsiębiorcy oraz ich pracownicy, w szczególności odpowiedzialni za zarządzanie, planowanie strategiczne, działania PR.

2.

Uczestnikami szkoleń w ramach B2 i wizyt studyjnych w ramach B3 są przedstawiciele UM i COIE, w szczególności odpowiedzialni za planowanie strategiczne: regionalną politykę przedsiębiorczości, rozwój eksportu i inwestycji; obsługę przedsiębiorców, inwestorów i eksporterów.

3.

Uczestnikami doradztwa w ramach B4 są pracownicy PARP bezpośrednio zaangażowani w realizację projektu, w tym w opracowanie dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 projektu.

4.

Przez małych i średnich przedsiębiorców rozumiane są przedsiębiorstwa, które spełniają warunki określone w Załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. oraz ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.)

5.

W ramach usługi obowiązywać będą reguły równości szans, co oznacza, że usługa dostępna będzie na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych.

Działania i rezultaty usługi do osiągnięcia przez Wykonawcę

Spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo prowadzone przez Wykonawcę ukierunkowane będą na zwiększenie świadomości i wiedzy w zakresie CSR, wdrażania CSR w politykach regionalnych i MŚP oraz korzyści płynących z CSR.

W ramach B1:

Ogółem w spotkaniach informacyjnych będzie uczestniczyć, co najmniej 480 przedstawicieli MŚP tj. co najmniej 30 właścicieli lub pracowników MŚP z każdego z 16 województw.

W ramach B2:

Ogółem działaniami szkoleniowymi zostanie objętych co najmniej 240 przedstawicieli UM i COIE z 16 województw tj. 10 przedstawicieli UM z każdego z 16 województw i 5 przedstawicieli COIE z każdego z 16 województw.

W ramach B3:

Ogółem w zagranicznych wizytach studyjnych udział weźmie co najmniej 32 przedstawicieli UM i COlE z 16 województw tj. 1 przedstawiciel UM z każdego z 16 województw i 1 przedstawiciel COIE z każdego z 16 województw.

W ramach B4:

Zrealizowanych zostanie, co najmniej 100 godzin doradztwa. W trakcie świadczenia usługi doradczej Wykonawca wykorzysta m.in. informacje pozyskane od przedstawicieli MŚP w trakcie spotkań informacyjnych w ramach B1.

Wykonawca przeprowadzi działania promocyjne projektu, w szczególności spotkań informacyjnych, szkoleń i wizyt studyjnych oferowanych w ramach usługi, w taki sposób, aby zapewnić dotarcie do grup docelowych usługi, określonych w pkt 3, na terenie całej Polski. W ramach działań promocyjnych Wykonawca będzie informował w szczególności o organizowanych spotkaniach informacyjnych/szkoleniach/wizytach studyjnych oraz korzyściach wynikających z uczestnictwa w nich. Działania promocyjne rozpoczną się nie później niż 14 dni od dnia podpisania umowy.

Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia udziału w spotkaniach informacyjnych, szkoleniach, wizytach studyjnych, doradztwie odpowiednich grup docelowych. W tym celu określi skuteczne środki i metody pozyskania planowanej liczby I struktury beneficjentów. Plan rekrutacji podlega akceptacji Zamawiającego.

Podczas realizacji każdego spotkania informacyjnego i szkolenia Wykonawca musi zapewnić:

1.

Udział co najmniej jednego prowadzącego (w przypadku spotkań informacyjnych) i trenera (w przypadku szkoleń)

2.

Dla każdego uczestnika: wydruk prezentacji, materiały dla uczestnika " długopis, notes z papieru makulaturowego. Materiały muszą być trwale połączone, w takl sposób aby uczestnicy mogli z nich w łatwy i przystępny sposób korzystać. Elementy graficzne, takie jak wykresy, grafy, diagramy w materiałach mają być wydrukowane w kolorze.

3.

Salę (min. 2 m kw. na osobę)" w której musi znajdować się projektor multimedialny, laptop oraz ekran, flipchart, flamastry lub tablice tradycyjne, jeżeli będą potrzebne. Sala musi spełniać wymogi bezpieczeństwa, akustyczne, oświetleniowe, musi być ogrzewana (w okresie zimowym). Sala musi posiadać zaplecze sanitarne.

4.

Wyżywienie uczestnikom: obiad " sałatki, zakąski zimne, desery "soki, wodę mineralną gazową i niegazowaną, a także stoliki i serwis gastronomiczny (przygotowanie, obsługa kelnerska, nakrycie stołów, zastawa co najmniej fajans oraz przygotowanie i sprzątanie)) i 2 przerwy kawowe.

5.

Prowadzenie dziennika zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer spotkania informacyjnego lub szkolenia, harmonogram spotkania lub szkolenia, wskazanie i podpis osoby/osób prowadzących poszczególne sesje, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które rozpoczęły i zakończyły spotkanie lub szkolenie. Wykonawca przekaże wzór dziennika do akceptacji Zamawiającego na co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia pierwszego spotkania lub szkolenia.

Każdorazowo spotkania informacyjne i szkolenia odbywać się będą w miastach, w których UM mają siedziby główne, w łatwo dostępnym miejscu, do którego można się dostać korzystając z transportu publicznego. W przeciwnym przypadku Wykonawca powinien zapewnić transport dla uczestników z miejsca, do którego będą oni mogli z łatwością dojechać za pomocą transportu publicznego.

Wymagania organizacyjne dotyczące wizyt studyjnych Podczas realizacji każdej wizyty studyjnej Wykonawca musi zapewnić:

1.

Udział co najmniej jednego opiekuna uczestników, posługującego się biegle w mowie i w piśmie językiem polskim i językiem angielskim.

2.

Dla każdego uczestnika: materiały (w formacie strony A4, papier makulaturowy, druk stron dwustronny, okładka), notes z papieru makulaturowego, długopis. Materiały muszą być trwale połączone, w taki sposób aby uczestnicy mogli z nich w łatwy i przystępny sposób korzystać. Elementy graficzne, takie jak wykresy, grafy, diagramy w materiałach mają być wydrukowane w kolorze.

3.

Noclegi uczestnikom w pokojach jedno-lub dwuosobowych (z pełnym węzłem sanitarnym), spełniających standardy hotelu dwugwiazdkowego.

4.

Wyżywienie uczestnikom każdego dnia wizyty studyjnej: śniadanie, obiad i kolacja (spełniające co najmniej standardy posiłków podawanych w hotelu dwugwiazdkowym). Wyżywienia pierwszego i ostatniego dnia wizyty studyjnej może nie obejmować wszystkich 3 posiłków ze względu na godziny przylotu i odlotu do/z kraju docelowego wizyty studyjnej.

5.

Transport dla uczestników podczas wizyty studyjnej, w tym transport z lotniska do hotelu zakwaterowania, z/do hotelu zakwaterowania do/z wizytowanej instytucji, transport na lotnisko z hotelu zakwaterowania.

6.

Prowadzenie dziennika wizyty studyjnej zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer wizyty, harmonogram, wskazanie i podpis opiekuna/ów uczestników, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które wzięły udział w wizycie studyjnej. Wykonawca przekaże wzór dziennika do akceptacji Zamawiającego na co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia pierwszej wizyty studyjnej.

Monitoring

Wykonawca opracuje system wewnętrznego monitoringu, który umożliwi śledzenie procesu realizacji umowy oraz procesu realizacji poszczególnych zadań. Dane pochodzące z monitoringu będą służyły Wykonawcy do oceny prawidłowości realizacji usługi, w szczególności zgodności z umową oraz do podejmowania działań korygujących, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

Zgodnie z zapisami Art. 43 pkt 29 ppkt. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.) oraz § 13 ust. 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego łub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT.

Wyżej powołane przepisy przewidują, zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane, w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest w naszej ocenie uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia, w co najmniej 70% ze środków publicznych.

FIRMA Sp. z o.o. jest osobą prawną, która na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. FIRMA jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie pod nr 214/00516/2005. FIRMA jest czynnym podatnikiem podatku VAT. FIRMA nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. FIRMA jest jedynym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem umowy.

FIRMA zawarła umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR), finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 100% wartości usługi, Szkolenia będące przedmiotem wniosku pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia.

Reasumując, w związku z tym, że przedmiotem umowy z dnia 23 marca 2012 r. jest świadczenie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz budżet umowy jest finansowany w całości ze środków publicznych Wnioskodawca uważa, że niezależnie od opisu poszczególnych części budżetu umowy (tekst jedn.: zwrot wydatków lub wynagrodzenie) na fakturach powinien stosować stawkę VAT "zw".

Jednocześnie Wnioskodawca sądzi, że skoro umowa będzie realizowana w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE (jest to tzw. Fundusz Szwajcarski, który jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim UE na mocy umów międzynarodowych, zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie) dochody związane tym projektem będą wolne zarówno od podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uzupełnił własne stanowisko wskazując, iż w sytuacji gdy, Spółka nie może zastosować stawki jednolitej VAT "zw" dla wszystkich części umowy (usługi), to uważa, że dla poszczególnych elementów budżetu umowy powinny być zastosowane stawki VAT:

1.

dla części A budżetu, na który składają się szkolenia, wizyty studyjne, spotkania informacyjne i doradztwo i są w Zakresie Zadań Wykonawcy określone jako usługa szkoleniowo-doradcza - stawka VAT "ZW" (kwota wydatków w części A budżetu wskazana we wniosku o płatność musi odpowiadać kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo)

2.

dla części B budżetu - wynagrodzenie za działania przeprowadzone w ramach budżetu A umowy - stawka VAT 23%

3.

dla części C budżetu - realizacja działań promocyjnych - stawka VAT 23%

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: 2011 r. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 43 ust. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011 r. weszły przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 r. dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 23 marca 2011 r.) według których, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia (art. 44 rozporz.)

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prawną, która na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną, Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca będzie świadczył usługi szkoleniowe w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)", finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 100% wartości usługi. Umowa będzie realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 listopada r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.). Przedmiotem Umowy jest realizacja usługi polegającej na udzieleniu wsparcia informacyjnego przedstawicielom małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szkoleniowego przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich (UM) i Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) oraz doradczego pracownikom Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), poprzez podniesienie świadomości i wiedzy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Przedmiotem zamówienia w oparciu o Wspólny Słownik zamówień są:

a.

główny przedmiot:

* Usługi szkoleniowe

b.

dodatkowe przedmioty:

* Doradztwo prawne i usługi informacyjne,

* Ogólne usługi doradcze w zakresie zarządzania,

* Usługi w zakresie promocji,

* Usługi rekrutacyjne,

* Usługi hotelarskie,

* Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków

Usługa będzie realizowana przez 6 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Usługa obejmuje następujące bloki działań:

1.

Blok działań 1 (B1)W ramach B1 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie spotkań Informacyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy i świadomości małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników w zakresie CSR.

2.

Blok działań 2 (B2)W ramach B2 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie szkoleń, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR.

3.

Blok działań 3 (B3)W ramach B3 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie zagranicznych wizyt studyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR w krajach będących europejskimi liderami we wdrażaniu CSR.

4.

Blok działań 4 (B4)W ramach B4 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie doradztwa dla PARP w zakresie CSR, w szczególności w zakresie założeń konkursu dla MŚP, który zostanie zorganizowany przez PARP w ramach Komponentu 2 Projektu. Celem doradztwa jest wsparcie merytoryczne pracowników PARP w procesie opracowywania dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 Projektu.

Działania i rezultaty usługi do osiągnięcia przez Wykonawcę to zwiększenie świadomości i wiedzy w zakresie CSR, wdrażania CSR w politykach regionalnych i MŚP oraz korzyści płynących z CSR.

Wykonawca przeprowadzi działania promocyjne projektu, w szczególności spotkań informacyjnych, szkoleń i wizyt studyjnych oferowanych w ramach usługi, w taki sposób, aby zapewnić dotarcie do grup docelowych usługi, na terenie całej Polski. W ramach działań promocyjnych Wykonawca będzie informował w szczególności o organizowanych spotkaniach informacyjnych/szkoleniach/wizytach studyjnych oraz korzyściach wynikających z uczestnictwa w nich. Działania promocyjne rozpoczną się nie później niż 14 dni od dnia podpisania umowy. Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia udziału w spotkaniach informacyjnych, szkoleniach, wizytach studyjnych, doradztwie odpowiednich grup docelowych. Podczas realizacji każdego spotkania informacyjnego i szkolenia Wykonawca musi zapewnić:

Udział co najmniej jednego prowadzącego i trenera. Dla każdego uczestnika: wydruk prezentacji, materiały dla uczestnika " długopis, notes z papieru makulaturowego. Elementy graficzne, takie jak wykresy, grafy, diagramy w materiałach mają być wydrukowane w kolorze.

Salę w której musi znajdować się projektor multimedialny laptop oraz ekran, flipchart, flamastry lub tablice tradycyjne, jeżeli będą potrzebne. Sala musi spełniać wymogi bezpieczeństwa, akustyczne, oświetleniowe, musi być ogrzewana (w okresie zimowym). Sala musi posiadać zaplecze sanitarne. Wyżywienie uczestnikom: obiad " sałatki, zakąski zimne, desery "soki, wodę mineralną, a także stoliki i serwis gastronomiczny (przygotowanie, obsługa kelnerska, nakrycie stołów, zastawa co najmniej fajans oraz przygotowanie i sprzątanie i 2 przerwy kawowe. Prowadzenie dziennika zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer spotkania informacyjnego lub szkolenia, harmonogram spotkania lub szkolenia, wskazanie i podpis osoby/osób prowadzących poszczególne sesje, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które rozpoczęły i zakończyły spotkanie lub szkolenie. Wykonawca przekaże wzór dziennika do akceptacji Zamawiającego na co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia pierwszego spotkania lub szkolenia. Każdorazowo spotkania informacyjne i szkolenia odbywać się będą w miastach, w których UM mają siedziby główne, w łatwo dostępnym miejscu, do którego można się dostać korzystając z transportu publicznego. W przeciwnym przypadku Wykonawca powinien zapewnić transport dla uczestników z miejsca, do którego będą oni mogli z łatwością dojechać za pomocą transportu publicznego. Natomiast w związku z realizacją wizyt studyjnych Wnioskodawca musi zapewnić ponadto noclegi uczestnikom w pokojach jedno-lub dwuosobowych, spełniających standardy hotelu dwugwiazdkowego, wyżywienie uczestnikom każdego dnia wizyty studyjnej, transport dla uczestników podczas wizyty studyjnej, w tym transport z lotniska do hotelu zakwaterowania, z/do hotelu zakwaterowania do/z wizytowanej instytucji, transport na lotnisko z hotelu zakwaterowania.

Ponadto wskazać należy, iż dla analizy charakteru usług punktem wyjścia winna być zawsze zasada, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej. Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane, jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich, jako elementu usługi kompleksowej.

Biorąc powyższe po uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi na rzecz PARP gdzie usługą główną jest usługa szkoleniowo-doradczą. Zatem w związku z przedstawionymi okolicznościami należy stwierdzić, iż decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT w niniejszej sprawie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, a to z uwagi na fakt, że opisane we wniosku szkolenia finansowane są ze środków publicznych.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

5.

dochody publiczne;

6.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

7.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

8.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

9.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzania ww. szkoleń będą spełniały definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia będące przedmiotem wniosku jak Wnioskodawca wskazał pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia. Zatem szkolenia pomagają osobom biorącym w nich udział poszerzyć ich kwalifikacje, nabyć nowe umiejętności, niezbędne do wykonywania określonego zawodu, czy też uzupełnić posiadaną wiedzę, wymaganą na danym stanowisku. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo zastosować stawkę zwolnioną dla świadczonych usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy bowiem świadczone usługi spełniają przesłanki dla usług kształcenia zawodowego oraz są w 100% finansowane ze środków publicznych.

A zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 za prawidłowe, odpowiedź na pytanie 2 przedstawione we wniosku stała się bezprzedmiotowa.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytania z zakresu podatku od towarów i usług. Zagadnienia wynikające z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl