IPPP3/443-343/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-343/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 1 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje projekt z udziałem środków PROW w ramach działania 413 "Odnowa i rozwój wsi". Całkowita wartość projektu wynosi 1.165.292 zł, w tym wartość środków pochodzących z pomocy unijnej 403.739 zł, podatek VAT naliczony stanowi 217.900 zł. Podatek VAT został uznany za koszt niekwalifikowany, co oznacza, że Gmina musi go sfinansować ze środków własnych. Inwestycję planuje się zakończyć w terminie do dnia 30 września 2011 r.

Po zakończeniu realizacji powyższej inwestycji Gmina stanie się właścicielem nowo wybudowanego majątku.Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczne deklaracje VAT-7.

Z dniem 1 lipca 2011 r. Gmina planuje utworzenie, w miejsce dotychczasowego zakładu budżetowego, spółki komunalnej, która przejmie wykonywanie zadań zakładu budżetowego. Zamiar utworzenia spółki komunalnej przez Gminę związany jest z przewidywaną większą efektywnością działania w zakresie gospodarki komunalnej, a także z większym katalogiem zadań, które mogłaby ona wykonywać, niż samorządowy zakład budżetowy (zwłaszcza po zmianie ustawy o finansach publicznych).

Po utworzeniu spółki komunalnej stadion zostanie przekazany jej do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy, na podstawie której Gmina będzie pobierała czynsz dzierżawny opodatkowany 23% stawką VAT. Przyszła umowa dzierżawy nie będzie zawierała zapisów o przejściu majątku na własność spółki z chwilą zapłaty ostatniej raty czynszu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w powyższej sytuacji Gmina będzie miała prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w cenie kupowanych towarów i usług służących realizacji inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie kupowanych towarów i usług służących realizacji powyższej inwestycji, gdyż:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z tytułu zawartej umowy dzierżawy Gmina osiągać będzie przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem w związku z przekazaniem stadionu miejskiego do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy, poniesione wydatki na przedmiotową inwestycję są wydatkami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z uwagi na związek poniesionych wydatków na przedmiotową inwestycję z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy), Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu czynszu za dzierżawę wymienionych składników majątkowych, o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z realizacją powyższej inwestycji.

Ponadto zauważyć należy, iż w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, według zasad określonych w art. 87 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl