IPPP3/443-343/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-343/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. przekazanym przez Naczelnika Urzędu Celnego w W., do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu do tut. Organu 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-343/10-2/JK z dnia 5 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasad nanoszenia znaków akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatku akcyzowego w zakresie zasad nanoszenia znaków akcyzy.

Wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-343/10-2/JK z dnia 5 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka dokonała importu z Chile 1500 kartonów z winem E oraz 648 kartonów z winem B o pojemności 3 ltr każdy. Kartony o pojemności 3 ltr stanowią opakowania jednostkowe produktu. Towar został tym samym dopuszczony do obrotu. Każdy karton zaopatrzony został w banderole IW/BP/2 uzyskane na podstawie zaświadczenia Naczelnika Urzędu Celnego spełniając wymóg art. 120 i art. 121 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym oraz § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Banderole zostały nałożone na opakowania jednostkowe za pomocą kleju oraz dodatkowo przezroczystej taśmy klejącej, która przyklejona jest na banderolę. Fakt ten w żadnym stopniu nie utrudnia identyfikacji znaku, stanowi jedynie zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem.

Dostarczony przez Wnioskodawcę towar do odbiorców został zwrócony, ponieważ w ich ocenie sposób oklejenia produktów banderolą nie spełnia wymogów § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. W ocenie odbiorców towaru przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r., § 14 ust. 1 pkt 2 nie przewiduje oklejenia banderoli dodatkowo przezroczysta taśmą klejącą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie we wniosku ORD-IN z dnia 17 maja 2010 r.)

Czy sposób oklejenia produktu banderolą poprzez przyklejenie banderoli odpowiednim klejem oraz dodatkowe oklejenie banderoli na całej powierzchni przezroczystą taśmą klejącą spełnia wymogi art. 120 ustawy o podatku akcyzowym oraz wymogi § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie we wniosku z dnia 17 maja 2010 r.), zakwestionowany towar został oznaczony banderolami w sposób prawidłowy, zgodny z wymogami obowiązującymi w tej mierze przepisów tj. art. 120 ust. 2 oraz art. 121 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Banderole zostały naniesione na opakowania jednostkowe produktu w taki sposób, że otwarcie opakowania jednostkowego w miejscu przeznaczonym do jego otwierania powoduje trwałe i widoczne uszkodzenie banderoli. Banderole zostały przyklejone odpowiednim klejem i dodatkowo przyklejone przezroczystą taśmą klejącą. Z uwagi na fakt dokonanego zwrotu towaru z zarzutem nieprawidłowego oznaczenia znakami akcyzy istnieje obawa, że Wnioskodawca będzie zmuszony do dokonania zakupu banderol legalizacyjnych i oznaczenia nimi omawianych produktów, co będzie dla Wnioskodawcy dodatkowym nieuzasadnionym kosztem podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 120 ust. 1 ustawy znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.

Z kolei zgodnie z uregulowaniem ustępu 2 niniejszego artykułu znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Zauważyć przy tym należy, iż w świetle ustępu 3 cytowanego artykułu opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:

1.

jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

2.

przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz

3.

posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także

4.

przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.

Natomiast na podstawie uregulowań zawartych w § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 250), zwanego dalej rozporządzeniem, oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej do procesu oznaczania należy zaliczyć także czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz następujące łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowane czynności przemieszczenia opakowania wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na nanoszeniu ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe danego wyrobu akcyzowego z użyciem odpowiedniego kleju. Jednocześnie przepisy wskazują, iż banderole na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych powinny być nanoszone w taki sposób, aby podczas otwarcia opakowania znak akcyzy uległ zniszczeniu lub trwałemu i widocznemu uszkodzeniu uniemożliwiającemu jego powtórne użycie. Co więcej znaki akcyzy powinny być naniesione w taki sposób, aby przed otworzeniem opakowania jednostkowego niemożliwe było zdjęcie akcyzy bez jego uszkodzenia.

Mając na uwadze powyższe, znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych powinny być nanoszone w sposób uniemożliwiający powtórne wykorzystanie tego samego znaku.

Przy czym na gruncie ustawy o podatku akcyzowym sposób naniesienia znaków akcyzy musi pozwalać na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia.

Wnioskodawca w analizowanym wniosku informuje, iż dokonał importu win. Każdy karton przedmiotowych win zaopatrzony został w banderole IW/BP/2. Banderole zostały nałożone na opakowania jednostkowe za pomocą kleju oraz dodatkowo przezroczystej taśmy klejącej, która przyklejona jest na banderolę. Jednocześnie Spółka wskazuje, iż fakt ten w żadnym stopniu nie utrudnia identyfikacji znaku, stanowi jedynie zabezpieczenie przed ewentualnym uszkodzeniem. Poza tym Spółka informuje, iż banderole zostały naniesione na opakowania jednostkowe produktu w taki sposób, że otwarcie opakowania jednostkowego w miejscu przeznaczonym do jego otwierania powoduje trwałe i widoczne uszkodzenie banderoli.

Zasady związane z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzowymi wskazują, iż sposób naniesienia znaków akcyzy nie może umożliwiać powtórnego użycia znaku akcyzowego i musi pozwalać na jego pełną identyfikację. Zatem należy stwierdzić, iż o ile przyklejenie na banderolę przezroczystej taśmy klejącej nie umożliwia powtórnego użycia znaku akcyzowego i pozwala na jego pełną identyfikację obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy dopuszczają, aby banderole zostały nałożone na opakowania jednostkowe za pomocą kleju oraz dodatkowo przezroczystej taśmy klejącej, która przyklejona jest na banderolę.

Odnosząc powyższe do okoliczności wskazanych przez Wnioskodawcę, z których wynika, iż w przedmiotowej sprawie pomimo przyklejenia na banderolę przezroczystej taśmy klejącej otwarcie opakowania jednostkowego w miejscu przeznaczonym do jego otwierania powoduje trwałe i widoczne uszkodzenie banderoli jak również w żadnym stopniu nie jest utrudnia identyfikacja naniesionego znaku należy stwierdzić iż zaimportowane wina zostały oznaczone banderolami w sposób prawidłowy.

W kontekście powyższego, w sytuacji będącej przedmiotem wniosku sposób naniesienia na opakowanie jednostkowe produktu banderoli spełnia wymogi art. 120 ustawy oraz § 14 ust. 2 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl