IPPP3/443-33/11-4/LK - Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z projektem remontu kościoła i parkingu przykościelnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-33/11-4/LK Brak możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego związanego z projektem remontu kościoła i parkingu przykościelnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) na wezwanie z dnia 14 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w zw. z realizacją projektu pn. "Remont kościoła parafialnego w R.- I etap i parkingu przykościelnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie "Remont kościoła parafialnego w R. - I etap i parkingu przykościelnego".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-33/11-2/LK z dnia 14 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia ubiega o przyznanie pomocy w ramach działania 313, 322, 323 "Odnowa i rozwój wsi" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013 na realizację operacji 1 E Remont kościoła parafialnego w R. - I etap i parkingu przykościelnego". Celem operacji jest zabezpieczenie istniejącego kościoła parafialnego przed niszczeniem przez czynniki atmosferyczne i w ten sposób zabezpieczenie zabytkowej świątyni przed degradacją oraz remont parkingu przykościelnego. Przyczyni się to do polepszenia warunków świadczenia usług duszpasterskich, a tym samym do poprawy życia mieszkańców na obszarze wiejskim poprzez zaspokajanie w lepszych warunkach ich potrzeb.

W ramach realizacji I etapu operacji zostanie przeprowadzony remont zabytkowego kościoła parafialnego w R. obejmujący następujące roboty budowlane: roboty przygotowawcze i zabezpieczające, roboty rozbiórkowe, naprawa konstrukcji więźby dachowej, pokrycie dachu, roboty blacharskie, roboty impregnacyjne, wzmocnienie konstrukcji ścian na poddaszu, remont i wymiana stolarki, wentylacja i pozostałe roboty.

II etap operacji obejmie remont parkingu przykościelnego i następujące roboty budowlane: roboty przygotowawcze i ziemne, położenie krawężników, wykonanie podbudowy i nawierzchni, roboty wykończeniowe.

W przypadku uzyskania dofinansowania przedmiotowej operacji wykonawca robót budowlanych zostanie wyłoniony w ramach zapytania ofertowego. Roboty zostaną powierzone temu oferentowi, który zaoferuje najniższą ceną za ich wykonanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zapłacony w przyszłości przez Parafię przy realizacji przedmiotowej operacji jest możliwy do odliczenia przez Parafię.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest w stanie odzyskać podatku VAT gdyż nie jest podatnikiem tego podatku, dlatego też podatek ten stanowi dla Niej koszt kwalifikowany. Wnioskodawca założenie takie wywiódł na podstawie zapisu art. 15 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "Remont kościoła parafialnego w R. - Etap i parkingu przykościelnego". W ramach realizacji I etapu operacji zostanie przeprowadzony remont zabytkowego kościoła parafialnego w R. oraz remont parkingu przykościelnego w II etapie realizacji operacji. Celem operacji jest zabezpieczenie istniejącego kościoła parafialnego przed niszczeniem przez czynniki atmosferyczne i w ten sposób zabezpieczenie zabytkowej świątyni przed degradacją oraz remont parkingu przykościelnego. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie jest podatnikiem podatku VAT.

Jak wynika z powyższego, odliczyć, zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, przez podmiot nie będący czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a zatem dokonane w ramach realizacji projektu zakupy towarów i usług nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl