IPPP3/443-32/10-2/LK - Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku Vat przez podatnika wynajmującego firmie lokale mieszkalne na własny rachunek z przeznaczeniem tylko na cele mieszkalne dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-32/10-2/LK Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku Vat przez podatnika wynajmującego firmie lokale mieszkalne na własny rachunek z przeznaczeniem tylko na cele mieszkalne dla pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 14 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług najmu lokali mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkalne- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług najmu lokali mieszkalnych przeznaczonych na cele mieszkalne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan fatyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą emerytowaną, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni wynajmuje na własny rachunek lokale mieszkalne firmie (Sp. z o.o.), która modernizuje trakcję kolejową w miejscowości, w której zamieszkuje Wnioskodawczyni wyłącznie na cele mieszkalne dla pracowników tej firmy. Lokale znajdują się w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Umowa została zawarta na czas nieokreślony z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Umowa jest zgłoszona w urzędzie skarbowym. Wnioskodawczyni rozlicza podatek z tytułu osiąganych przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni wynajmując firmie (Spółce z o.o.) lokale mieszkalne na własny rachunek z przeznaczeniem tylko na cele mieszkalne dla pracowników może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z załącznikiem 4 poz. 4 Ex 70.20.11. PKWiU do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawczyni wynajęte przez Nią lokale są przeznaczone tylko i wyłącznie na cele mieszkaniowe dla pracowników, nie służą w żaden inny sposób najemcy, dlatego Wnioskodawczyni uważa, iż mimo że najemca jest osobą prawną (Sp. z o.o.) czynność wynajmu podlega zwolnieniu zgodnie z załącznikiem 4 poz. 4 Ex 70.20.11. PKWiU do ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jest to najem na cele mieszkaniowe a najem, jako taki jest zwolniony od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Najem jako usługa wymieniona w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej wypełnia, określoną w art. 8 ustawy o VAT, definicję usług wobec czego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej ustawodawca w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawką obniżoną lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 4 załącznika nr 4 - "Wykaz usług zwolnionych od podatku", wymienione zostały usługi sklasyfikowane w grupowaniu ex 70.20.11 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe". Zastosowanie oznaczenia literowego ex przed symbolem PKWiU oznacza, że zwolnienie podatkowe dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z ww. przepisu wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega wyłącznie świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na cele mieszkalne. Zastosowanie zwolnienia jest, więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy).

Z przedstawionego stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawczyni wynika, iż Wnioskodawczyni wynajmuje na własny rachunek lokale mieszkalne firmie (Sp. z o.o.), wyłącznie na cele mieszkaniowe dla pracowników tej firmy. Ponadto usługi w zakresie najmu wskazanych lokali mieszkalnych Wnioskodawczyni klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 70.20.11. Zatem mając na uwadze przedstawiany przez Wnioskodawczynię stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy należy stwierdzić, iż usługi wynajmu lokali mieszkalnych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 70.20.11., korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl