IPPP3-443-316/09-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-316/09-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 15 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zastosowania kursu walut oraz powstania obowiązku podatkowego - jest nieprawidłowe

* przyjęcia metody przeliczenia waluty obcej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania kursu walut oraz powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej: "Spółka") dla prowadzenia działalności w zakresie przeładunku gazu propan-butan i pochodnych z tankowców do autocystern lub cystern kolejowych z możliwością jego magazynowania prowadzi budowę nowego Terminala.

W związku z prowadzoną inwestycją Spółka przyjęła ofertę firmy usługowej (dalej: "Wykonawca"), która nie jest producentem, na dostawę morskiego ramienia załadunkowego dla LPG. Zgodnie z ofertą usługa obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej, montaż elementów budowlanych i uruchomienie morskiego ramienia załadunkowego w nowobudowanym Terminalu. Przedmiotowa oferta zawiera zakres usługi i określa rozliczenie za usługę, cena netto została wyrażona w EUR, a warunki zapłaty zostały określone w następujący sposób:

* zapłata przelew 30 dni, faktura według kursu sprzedaży waluty w B S.A.

* 45% zapłaty po uzgodnieniu dokumentacji,

* 55% zapłaty po dostawie.

Ustalona kwota EUR stanowi bazę do przeliczenia na PLN, a kurs waluty został zmodyfikowany i przyjęto w dniu wystawienia faktury wg średniego kursu NBP. Po uzgodnieniu i akceptacji dokumentacji projektowej przez Spółkę.

Wykonawca wystawił fakturę z dnia 1 sierpnia 2008 r., na płatność w wysokości 35% kwoty EUR określonej w umowie bez wyszczególnienia kosztów materiałów i robocizny.

Spółka dokonała zapłaty otrzymanej faktury zawierającej kwotę netto wyrażoną w złotych oraz kwotę podatku wynikającą z przeliczenia EUR na złotówki po kursie 3,2170 zł z dnia 1 sierpnia 2008 r.

Następnie w dniu 5 lutego 2009 r. Wykonawca wystawił fakturę rozliczeniową przyjmując średni kurs EUR 4,6455 dla całej kwoty wynagrodzenia EUR z umowy, z tym że sumę wartości usługi pomniejszono o wartość uprzednio otrzymanej części zapłaty, a kwotę, podatku pomniejszono o sumę kwoty podatku wykazanego w fakturze z dnia 1 sierpnia 2008 r. dokumentującej częściowe wykonanie robót. Wykonawca traktuje wykonane przez siebie świadczenie jako dostawę i uznaje obowiązek podatkowy z dniem wystawienia faktury końcowej tj. 5 lutego 2009 r. Zdaniem Wykonawcy zapłata faktury z 1 sierpnia 2008 r. dokonana przez Spółkę stanowi płatność zaliczkową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Po jakim kursie walutowym powinna być rozliczona usługa.

1.

Czy Wykonawca powinien przeliczać całą kwotę wynagrodzenia EUR według kursu walut zastosowanego z dnia wystawienia faktury końcowej z dnia 5 lutego 2009 r....

2.

Czy kurs waluty powinien być stosowany wyłącznie do różnicy wynikającej z kwoty należnej za wykonanie usługi (w EUR) pomniejszonej o kwotę wcześniej pobranej przyjętej płatności będącej "częścią zapłaty" na podstawie faktury sprzedaży z dnia 1 sierpnia 2008 r....

3.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy jeżeli umowa dotyczy montażu morskiego ramienia przeładunkowego, uruchomienia ramienia przeładunkowego, uzgodnienia dokumentacji technicznej a na fakturze wykazana jest wartość usługi w jednej pozycji.

Zdaniem Wnioskodawcy z umowy wynika, że przedmiotem zobowiązania Wykonawcy jest jednolite świadczenie polegające na dostarczeniu i zamontowaniu morskiego ramienia przeładunkowego na terminal LPG. Dlatego Spółka przedmiotową czynność uznaje za świadczenie usług budowlano-montażowych. Zgodnie z definicją przez roboty budowlano-montażowe rozumie się roboty polegające na wykonaniu (budowie), montażu, remoncie albo rozbiórce obiektu budowlanego. Z przedstawionego stanu faktycznego zdaniem Spółki wynika, iż Wykonawca wykonuje roboty budowlano montażowe na rzecz Spółki, które obejmują zarówno wykonanie usługi, jak i dostawę towarów niezbędnych do jej wykonania. Za wykonane prace budowlano montażowe Wykonawca wystawia fakturę VAT, w której łącznie rozlicza wykonane usługi i dostarczone materiały. W przypadku usług budowlano montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT. A zatem w przedstawionym stanie faktycznym - moment powstania obowiązku podatkowego powstanie zgodnie z przepisem art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o VAT.

W ocenie Spółki zapłata za fakturę z dnia 1 sierpnia 2008 r. była płatnością części zapłaty wynagrodzenia za usługę uzależnioną od wystąpienia pewnego zdarzenia, jakie określono w ofercie (po uzgodnieniu i akceptacji dokumentacji), a nie zaliczką i nie była "częścią należności przyjętą przed wykonaniem usługi" na poczet ceny świadczenia, które Wykonawca wykona w późniejszym terminie. Tym samym wystawienie faktury z dnia 1 sierpnia 2008 r. z tytułu wykonania usługi w części spowodowało powstanie obowiązku podatkowego u Wykonawcy i dało prawo Spółce do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury.

Zgodnie z przepisem § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wystawiając fakturę końcową należy kwotę podatku pomniejszyć o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności, bez potrzeby ponownego przeliczania wcześniej ustalonych wartości. Podkreślić należy, iż zapłata przez Spółkę faktury z dnia 1 sierpnia 2008 r. była płatnością części zapłaty wynagrodzenia za usługę uzależnioną od wystąpienia pewnego zdarzenia jakie określono w ofercie, a nie zaliczką na poczet ceny świadczenia, które Wykonawca wykona w późniejszym terminie. Tym samym wystawienie faktury z tytułu wykonania usługi w części spowodowało powstanie obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy Spółka stwierdza, iż faktura końcowa winna być wystawiona na różnicę całości wykonanych robót budowlano-montażowych i wpłaconej części zapłaty za częściowe wykonanie usługi. Należy uznać za słuszne zastosowanie przeliczenia na fakturze końcowej, kursu waluty wyłącznie do różnicy wynikającej z kwoty należnej za wykonanie usługi (w euro) pomniejszonej o kwotę uprzednio zapłaconej faktury.

Efektem rozliczeń usługi będzie konieczność zapłaty przez Spółkę na rzecz Wykonawcy kwoty EUR wynikającej z oferty pomniejszonej o kwotę z faktury z dnia 1 sierpnia 2008 r. plus 22% VAT. Zatem przeliczeń według kursu średniego waluty obcej należy zastosować wyłącznie do kwoty tej różnicy. Faktury wystawiane w walutach obcych muszą być dla celów VAT przeliczone na złotówki (PLN). Przeliczeń dla celów VAT dokonuje się w takich przypadkach na zasadach określonych w art. 31a ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z zasadą określoną w art. 31a ustawy, przeliczeń dokonuje się według kursu średniego waluty obcej ogłoszonej przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zastosowania kursu walut oraz powstania obowiązku podatkowego uznaje się za nieprawidłowe oraz w zakresie przyjęcia metody przeliczenia waluty obcej za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Natomiast w myśl art. 19 ust. 4 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jednakże jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż co do zasady obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jednakże od tej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków określających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego. I tak w art. 19 ust. 13 ustawy określono moment powstania obowiązku podatkowego dla wybranych usług, w tym m.in. usług budowlano-montażowych. Wskazanie innego momentu powstania obowiązku podatkowego jest spowodowane specyfiką tychże usług. Szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w stosunku do wybranych tylko usług wskazuje, że w sytuacji kiedy zastosowanie mają znaleźć dwa różne momenty powstania obowiązku podatkowego należy zastosować ten szczególny. Przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy stanowi, iż w przypadku usług budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług. Z tego wynika, iż obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania zarówno części jak i całości zapłaty, jeśli ma ona miejsce nie później niż z upływem 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi. A zatem pobranie części należności przed wykonaniem usługi nie jest odrębną czynnością opodatkowaną, bowiem zapłata części należności stanowi część obrotu dla czynności z którą jest związana. Jeżeli dla czynności tej przewidziano szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, także związany z dokonanymi płatnościami, obowiązek podatkowy będzie powstawał właśnie w tym szczególnym momencie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę na nabycie usługi montażu morskiego ramienia załadunkowego dla LPG. Usługa ta obejmowała wykonanie dokumentacji technicznej, montaż elementów budowlanych oraz uruchomienia morskiego ramienia załadunkowego w nowobudowanym terminalu. Rozliczenie za usługę określono w EUR natomiast zapłatę podzielono na dwa etapy: po uzgodnieniu dokumentacji w wysokości 45% wartości usługi oraz po dokonaniu montażu 55% wartości usługi. Wnioskodawca po uzgodnieniu i akceptacji dokumentacji projektowej - jednakże przed wykonaniem usługi (montaż morskiego ramienia załadunkowego) - dokonał zapłaty 35% wartości ceny określonej w umowie zawierającej kwotę netto wyrażoną w złotych oraz kwotę podatku wynikającą z przeliczenia EUR na złotówki po kursie z dnia wystawienia faktury. Natomiast w dniu 5 lutego 2009 r. wykonawca wystawił fakturę dla całej kwoty wynikającej z umowy pomniejszonej o wartość otrzymanej części zapłaty.

W przedstawionym stanie faktycznego Wnioskodawca niewątpliwie nabywa usługę budowlano-montażową. W związku z tym, stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. 4 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu usługi budowlano-montażowej powstaje z chwilą otrzymania części lub całości zapłaty, jednak nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi. W związku z tym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłacenia każdej części zależności dokonanej przed upływem 30 dni od dnia wykonania usługi, a jeśli zapłata dokonana jest po upływie tego terminu, wówczas obowiązek podatkowy powstanie wraz z jego upływem. Wnioskodawca wskazuje, iż przed wykonaniem umówionej usługi dokonał zapłaty części należności.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazuje, iż z chwilą zapłaty części należności powstał obowiązek podatkowy w wysokości otrzymanej kwoty wg stawki właściwej dla sprzedawanej usługi. Również po wykonaniu montażu ramienia załadunkowego obowiązek podatkowy powstał w dniu otrzymania całości zapłaty, pod warunkiem jednakże, iż zapłata nastąpiła nie później niż 30. dnia wykonania usługi. Natomiast w przypadku dokonania płatności po upływie wyznaczonego terminu 30 dni od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstał właśnie z upływem tego terminu.

Mając powyższe na uwadze należy uznać za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż w rozpatrywanym stanie faktycznym powstanie obowiązku podatkowego związane jest z wystawieniem faktury.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy nakłada na zarejestrowanych podatników VAT obowiązek dokumentowania zdarzeń objętych opodatkowaniem. Podatnicy, o których mowa są obowiązani do wystawiania faktur stwierdzających sprzedaż towarów, jej datę, cenę jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT po 30 listopada 2008 r. określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. jeżeli faktury dokumentujące otrzymanie części należności przed wykonaniem usługi nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności. Zatem przepis wskazuje, że w przypadku, gdy faktury nie obejmują całej należności brutto, po wykonaniu usługi wystawia się fakturę VAT, w której sumę wartości usług należy pomniejszyć o wartość pobranych należności, a kwotę podatku o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności.

Na podstawie § 5 ust. 6 ww. rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności na fakturze (...). Biorąc pod uwagę dyspozycję ww. przepisu ustawodawca tylko w jednym przypadku wyraźnie określa jaka wartość winna być wyrażona w walucie polskiej - jest to kwota podatku. Istnieje zatem możliwość wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż w dowolnej walucie wymienialnej, ale kwota podatku powinna być zawsze wyrażona w walucie polskiej.

Sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych zawarty jest w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. art. 31a ust. 1 ustawy, na podstawie którego w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Przepis ust. 2 przewiduje, że w przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Podstawową kwestią dla prawidłowego przeliczenia wartości wykazanego na fakturze kwoty podatku jest ustalenie czy faktura VAT mogła być wystawiona przez podatnika przed powstaniem obowiązku podatkowego i czy została wystawiona w terminie przewidzianym przez przepisy.

Z treści wniosku wynika, iż w dniu 5 lutego 2009 r. wykonawca morskiego ramienia załadunkowego wystawił fakturę rozliczeniową i uznał obowiązek podatkowy z dniem wystawienia tej faktury. Do przeliczenia wartości należności dla całej kwoty wynagrodzenia z umowy wykonawca zastosował średni kurs EUR 4,6455 z dnia wystawienia faktury końcowej, z tym że sumę wartości usługi pomniejszono o wartość uprzednio otrzymanej części zapłaty, a kwotę podatku pomniejszono o sumę kwoty podatku wykazanego w fakturze zaliczkowej.

Nie budzi wątpliwości, iż usługa wykonania morskiego ramienia załadunkowego jest usługą budowlano-montażową. W związku z tym obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tej usługi powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi budowlano-montażowej. Na podstawie przepisu § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. do rozpatrywanego przypadku (wymienionego w art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy) fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Jednakże faktura taka nie może być wystawiona wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (ust. 2 ww. przepisu).

Powyższe przepisy wskazują, iż faktura dokumentująca wykonanie usługi montażu ramienia załadunkowego wystawiona w terminie, tj. najpóźniej z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego - jest podstawą do przeliczenia za złote według kursu średniego danej waluty obcej (w tym przypadku euro) ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przeliczenia waluty obcej na złote według kursu na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego jest nieprawidłowe.

Przepisy nie regulują jednoznacznie metody przeliczenia na złote kwot wykazanych w walucie obcej ma fakturze końcowej. Z przepisu § 10 ust. 5 rozporządzenia wynika, iż fakturę końcową wystawia się na różnicę wartości usługi i pobranych zaliczek. Mając to na uwadze, stwierdza się, iż przyjęta przez Wnioskodawcę metoda przeliczania na złote wyrażonej w walucie obcej wartości wykonanej usługi montażu pomniejszonej o kwoty zapłaconych zaliczek należy uznać za zgodną z przepisem § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. W związku z tym w tym zakresie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl