IPPP3/443-315/10-4/LK - Określenie stawki podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-315/10-4/LK Określenie stawki podatku VAT dla świadczonych usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 28 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

*

jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług szkoleniowych,

*

jest nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług szkolenia instalacyjnego i specjalistycznych szkoleń z obsługi dla nowej linii technologicznej.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-315/10-2/LK z dnia 28 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie organizował szkolenia na zlecenia innych firm. Szkolenia będą polegały na przeprowadzeniu cyklu wykładów często połączonych z symulacjami komputerowymi. Będą również przeprowadzane zajęcia praktyczne w formie ćwiczeń, warsztatów lub laboratoriów. Zajęcia będą prowadzone przez zatrudnianych bezpośrednio przez Wnioskodawcę specjalistów w konkretnych dziedzinach na podstawie każdorazowo opracowanych materiałów z uwzględnieniem najnowszych zmian w omawianym zakresie. Uczestnikami będą osoby dorosłe, czynne zawodowo, związane z firmą zlecającą szkolenie.

W zakresie tematycznym znajdą się następujące obszary:

1.

Odpady przemysłowe, ich segregacja i utylizacja.

2.

Oznakowanie i obrót substancjami niebezpiecznymi w odniesieniu REACH.

3.

Metody badawcze od teorii do praktyki. Walidacja. Niepewność metod badawczych. Statystyka w laboratorium.

4.

Bezpieczeństwo i organizacja pracy w laboratorium.

5.

Zarządzanie danymi w laboratorium i kwalifikacja sprzętu pomiarowego.

6.

BHP produkcji (związana z zamiarem wprowadzenia nowego produktu)

7.

Szkolenie instalacyjne i specjalistyczne szkolenie z obsługi dla nowej linii technologicznej.

Podany powyżej zakres szkoleń zawiera się w PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia".

W uzupełnieniu do wniosku, wskazano iż:

Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy linii technologicznej, a jedynie będzie przeprowadzał szkolenia instalacyjne i specjalistyczne bezpośrednio związane z jej obsługą.

Ponadto ani Wnioskodawca ani specjaliści przeprowadzający szkolenia w żaden sposób nie są powiązani z dostawą ww. linii technologicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe będzie zastosowanie stawki VAT "zwolnione" dla przedstawionego od pkt 1 do pkt 6 zakresu szkoleń...

2.

Czy prawidłowe będzie zastosowanie stawki VAT "22" dla przedstawionego w pkt 7 zakresu szkolenia...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Prawidłowe będzie zastosowanie zwolnienia, ponieważ szkolenia zawarte w pkt 1-6 są szkoleniami o charakterze ogólnym.

Ad. 2

Prawidłowe będzie zastosowanie stawki VAT 22%, ponieważ zgodnie z metodologią klasyfikacji statystycznych nie ma podstaw do wyodrębniania usługi szkoleniowej, jeśli jest bezpośrednio związana z dostawą towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie pytania 1 i nieprawidłowe w zakresie pytania 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4) do ustawy. W poz. 7 tego załącznika), tj. w "wykazie usług zwolnionych od podatku" wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 80 - "usługi w zakresie edukacji". Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach) do ustawy symbol ex oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie organizował szkolenia na zlecenia innych firm. Szkolenia będą polegały na przeprowadzeniu cyklu wykładów często połączonych z symulacjami komputerowymi. Będą również przeprowadzane zajęcia praktyczne w formie ćwiczeń, warsztatów lub laboratoriów. Zajęcia będą prowadzone przez zatrudnianych bezpośrednio przez Wnioskodawcę specjalistów w konkretnych dziedzinach na podstawie każdorazowo opracowanych materiałów z uwzględnieniem najnowszych zmian w omawianym zakresie. Uczestnikami będą osoby dorosłe, czynne zawodowo, związane z firmą zlecającą szkolenie. Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy linii technologicznej, a jedynie będzie przeprowadzał szkolenia instalacyjne i specjalistyczne bezpośrednio związane z jej obsługą.

Zakres szkoleń zawiera się w PKWiU 80.42.20-00.00 Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż wszystkie usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80 "Usługi w zakresie edukacji" świadczone przez Wnioskodawcę przedstawione we wniosku korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika Nr 4) do ustawy.

Podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Ł., który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Stosownie do przepisu art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 180 zł w dniu 26 marca 2010 r., a wniosek dotyczy 2 zdarzeń przyszłych, różnica w kwocie 100 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na adres, wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl