IPPP3/443-302/11-4/SM - Usługi w ramach struktury cash-poolingu dla celów podatku VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-302/11-4/SM Usługi w ramach struktury cash-poolingu dla celów podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), uzupełnionego w dniu 26 kwietnia 2011 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPB2/436-66/11-2/AF, IPPP3/443-302/11-2/SM z dnia 8 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu. Wniosek został uzupełniony w dniu 26 kwietnia 2011 r. (w zakresie odpisu z KRS i uiszczenia dodatkowej opłaty) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPB2/436-66/11-2/AF, IPPP3/443-302/11-2/SM z dnia 8 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej grupy V. W celu lepszego zarządzania płynnością finansową i zasobami pieniężnymi spółki należące do koncernu V. mające siedzibę w Polsce planują wdrożyć nowy system rozliczeń w ramach struktury cash-poolingu (dalej: System rozliczeniowy, Struktura cash-poolingu). Oprócz Wnioskodawcy, uczestnikami Systemu (dalej: Uczestnicy) będą V. E. sp. z o.o. oraz V. A. Sp. z o.o.

Szczególnego rodzaju uczestnikiem, pełniącym funkcję agenta rozliczeniowego Systemu (tzw. pool leadera) będzie V. S.A. z siedzibą we Francji (dalej: V. S.A., Pool Leader).

System rozliczeń opierać się będzie na następujących założeniach:

* Rozliczenia w ramach Struktury cash-poolingu dokonywane będą przez bank z siedzibą w Polsce na podstawie umowy zawartej pomiędzy tym bankiem (dalej: Bank) a Pool Leaderem i Uczestnikami (Pool Leader zostanie upoważniony do zawarcia umowy z Bankiem także w imieniu Uczestników).

* Wszyscy Uczestnicy będą posiadać w Banku otwarte bieżące rachunki bankowe (dalej: Rachunki Bieżące), z których każdy będzie dodatkowo posiadał subkonto, które będzie wykorzystywane wyłącznie do rozliczeń w ramach Struktury cash-poolingu (dalej: Subkonto).

* Każdy z Uczestników może posiadać jeden lub więcej Rachunków Bieżących uczestniczących w Systemie rozliczeń.

* Pool Leader, działający jako agent rozliczeniowy w ramach Struktury cash-poolingu, otworzy w Banku w Polsce specjalny rachunek rozliczeniowy (dalej: Rachunek Rozliczeniowy), za pośrednictwem którego będą realizowane operacje zarządzania płynnością finansową Uczestników, tj. dziennego konsolidowania ("do zera") sald na Rachunkach Bieżących i Subkontach Uczestników.

* W związku z funkcjonowaniem Systemu rozliczeń, w trakcie każdego dnia roboczego:

a.

na początku każdego dnia roboczego (do godziny 11.30), Uczestnicy będą zgłaszać Pool Leaderowi przewidywane salda na swoich Rachunkach Bieżących na zakończenie danego dnia;

b.

na zakończenie danego dnia będzie dochodziło do konsolidacji sald na Rachunkach Bieżących Uczestników przy użyciu Subkont oraz Rachunku Rozliczeniowego V. S.A. W pierwszej kolejności będą dokonywane transfery pomiędzy Rachunkami Bieżącymi a Subkontami każdego Uczestnika, a następnie dokonywane będą rozliczenia pomiędzy Subkontami i Rachunkiem Rozliczeniowym w taki sposób, aby w efekcie salda na dzień waluty Rachunków Bieżących oraz Subkont poszczególnych Uczestników były saldami "zerowymi" na koniec każdego dnia;

c.

operacja opisana w punkcie powyżej będzie odbywała się w ten sposób, że środki wynikające z dodatniego salda na rachunku Bieżącym będą przekazywane na odpowiadające danemu rachunkowi Subkonto, a następnie na Rachunek Rozliczeniowy. Jednocześnie ujemne saldo na Rachunku Bieżącym będzie pokrywane z przypisanego doń Subkonta, a następnie debet na Subkoncie będzie pokrywany ze środków zgromadzonych na Rachunku Rozliczeniowym.

* Wskazane powyżej konsolidowanie sald na rachunkach Uczestników będzie się zatem odbywać zgodnie z następującym mechanizmem:

a.

w przypadku powstania dodatniego salda na Rachunku Bieżącym Uczestnika, dzienna nadwyżka środków z tego rachunku będzie kierowana na rachunek Rozliczeniowy Pool Leadera,

b.

w przypadku powstania ujemnego salda na rachunku Bieżącym Uczestnika, dzienny niedobór środków na tym rachunku będzie pokrywany ze środków Rachunku Rozliczeniowego.

* Wszelkie rozliczenia w ramach Struktury cash-poolingu będą odbywać się na rachunkach walutowych w Euro.

* Rozliczenia odsetkowe w ramach Struktury cash-poolingu oraz zasady ustalania wynagrodzenia Pool Leadera kształtować się będą w następujący sposób:

a.

jeżeli za dany dzień na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo dodatnie rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnikowi przysługiwać będą odsetki kredytowe,

b.

jeżeli za dany dzień na Rachunku Bieżącym Uczestnika wystąpi saldo ujemne rozliczeń z Pool Leaderem, Uczestnik będzie obciążony z tego tytułu odsetkami debetowymi,

c.

za naliczanie odsetek i ich rozliczanie między Uczestnikami odpowiedzialny będzie Pool Leader; naliczanie to będzie odbywać się na podstawie wyniku netto rozliczeń Uczestników na Rachunkach Bieżących z Pool Leaderem na koniec każdego dnia,

d.

każdego miesiąca V. S.A. będzie przesyłać Uczestnikom informacje o wartości naliczonych odsetek (zarówno odsetek kredytowych - przy dodatnich saldach, jak i debetowych - przy saldach ujemnych),

e.

rozliczenie odsetek następować będzie kwartalnie,

f.

wysokość odsetek ustalana będzie w oparciu o stopę referencyjną EONIA (European Overnight Average Index) powiększoną o spread odsetkowy,

g.

spread odsetkowy wyliczany będzie w sposób zapewniający V. S.A. rynkowe wynagrodzenie za pełnienie funkcji Pool Leadera,

h.

wynagrodzenie V. S.A., o którym mowa w punkcie powyżej dotyczy usług tego podmiotu świadczonych na rzecz Uczestników w ramach Systemu rozliczeń (pośrednictwo pomiędzy Bankiem a Uczestnikami oraz pomiędzy samymi Uczestnikami w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi opisanego powyżej - pełnienie funkcji agenta rozliczeniowego).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że opisany powyżej System rozliczeń jest odmienny od umowy cash-poolingu, w której Spółka uczestniczyła do tej pory i która była przedmiotem interpretacji indywidualnych wydanych dla Spółki dnia 10 listopada 2006 r. Różnice te obejmują m.in. uczestników systemu (obecnie - jedynie podmioty krajowe i V. S.A. jako pool leader, wcześniej - podmioty z różnych krajów), walutę rozliczeń (obecnie - tylko Euro, wcześniej - różne waluty), zasady rozliczeń (obecnie - dążenie do salda zerowego, wcześniej - wartość kwot objętych systemem ustalana indywidualnie) i inne elementy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (numeracja zgodna z wnioskiem):

2.

Czy usługa świadczona przez V. S.A. w ramach Struktury cash-poolingu oraz wszelkie inne opisane powyżej czynności dokonywane w ramach Systemu między Wnioskodawcą i Pool Leaderem lub pozostałymi Uczestnikami będą podlegać zwolnieniu z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o VAT).

3.

Czy wypłata odsetek z tytułu uczestnictwa w Systemie cash-poolingu wpływa na wartość współczynnika określonego zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2.

Usługi Pool Leadera świadczone w ramach Systemu rozliczeń, a także wszelkie inne opisane powyżej czynności o charakterze usługowym dokonywane w ramach Systemu między Wnioskodawcą i Pool Leaderem lub pozostałymi Uczestnikami będą podlegać zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 23j, 28n. Wskazana reguła ogólna stosowana jest domyślnie, tzn. jeżeli dana usługa nie znajduje się w katalogu wyjątków, zastosowanie znajduje reguła ogólna. Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o VAT w zakresie określania miejsca świadczenia usług transgranicznych nie przewidują wyjątku dla usługi cash-poolingu świadczonej na rzecz podatnika. Tym samym, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajduje ogólna reguła określona w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Należy zatem uznać, że usługi wykonywane na rzecz Wnioskodawcy w ramach Struktury cash-poolingu podlegają VAT w Polsce (jako import usług).

Zdaniem Spółki usługi te są przedmiotowo zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnione z podatku są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. W ocenie Spółki zwolnienie z VAT wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT odnosi się także do usług wykonywanych w ramach opisanej w stanie faktycznym Struktury cash-poolingu.

Jak wskazano powyżej, podstawowym elementem Struktury cash-poolingu jest dokonywanie przez Uczestników przekazów i transferów pieniężnych zmierzających do ustalenia zerowych sald Rachunków Bieżących oraz Subkont poszczególnych Uczestników na koniec każdego dnia. Podmiotem pośredniczącym w wykonywaniu tych czynności, a także pośredniczącym w kontaktach z Bankiem obsługującym płatności w ramach Systemu, jest V. S.A. (to V. S.A. będzie upoważnione do zawarcia umowy z Bankiem w imieniu Uczestników oraz do podejmowania w ich imieniu wszelkich działań związanych z tą umową). W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy wszelkie opisane w niniejszym wniosku czynności dokonywane w ramach Systemu rozliczeń mieszczą się w katalogu czynności zwolnionych z opodatkowania VAT wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT. Obrót z tytułu tych czynności - w postaci odsetek wypłacanych przez Wnioskodawcę jako usługobiorcę - będzie zatem stanowił obrót zwolniony z opodatkowania VAT w Polsce.

Konkluzję przedstawioną powyżej potwierdzają również okoliczności wprowadzenia art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, który w obecnym kształcie obowiązuje od 1 stycznia 2011 r. W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o VAT wprowadzającej ten przepis (ustawa z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 226, poz. 1476) wskazano, że wprowadzony do art. 43 ustawy katalog usług zwolnionych od podatku wiąże się z likwidacją załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi te nie będą już identyfikowane przy zastosowaniu klasyfikacji statystycznych, lecz rozgraniczane co do przedmiotu, zgodnie z treścią przepisów Ustawy o VAT (druk sejmowy nr 3205).

Treść powyższego uzasadnienia do nowelizacji ustawy o VAT wskazuje, że zakres usług zwolnionych z VAT, w części dotyczącej usług finansowych, pozostaje w zasadzie bez zmian. Zmieniła się jedynie podstawa prawna do stosowania zwolnienia. Nie ulega natomiast wątpliwości, że w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. usługi cash poolingu podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co potwierdzała jednolita linia interpretacji indywidualnych w tym zakresie.

Ad. 3.

W ocenie Spółki, wypłata odsetek z tytułu uczestnictwa w Systemie cash-poolingu nie wpływa na wartość współczynnika, określonego zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, jeśli podatnik równocześnie dokonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych z opodatkowania VAT, to jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z tymi dwoma rodzajami czynności. Jeśli takie odrębne określenie nie jest możliwe, to kwota podatku naliczonego podlegająca odliczeniu ustalana jest na podstawie proporcji. Proporcję tę ustala się, w myśl art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Usługi w ramach Struktury cash-poolingu, dla celów podatku VAT w Polsce należy uznać za import usług, ponieważ podatnikiem z tytułu tej czynności jest usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). W opinii Spółki, mimo że import usług jest wykazywany również po stronie podatku należnego, to nie powinien on być uwzględniany przy kalkulacji współczynnika. Art. 90 ust. 3 ustawy o VAT definiuje bowiem współczynnik jako udział obrotu opodatkowanego w obrocie całkowitym. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży (pomniejszona o kwotę podatku), natomiast import usług nie stanowi sprzedaży (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT). W konsekwencji kwota importu usług nie stanowi obrotu i nie powinna być uwzględniona w wartości całkowitego obrotu przy kalkulacji współczynnika.

Konkludując, Spółka uważa, że nie powinna uwzględniać odsetek płaconych w związku z przystąpieniem do Systemu rozliczeń, z tytułu których jest podatnikiem VAT, przy kalkulacji współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Mając na uwadze treść zaprezentowanego uzasadnienia stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe. Spółka wnosi o potwierdzenie tej prawidłowości w interpretacji indywidualnej, o którą występuje niniejszym wnioskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych sprawa została rozpatrzona w interpretacji indywidualnej nr IPPB2/436-66/11-4/AF z dnia 29 kwietnia 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl