IPPP3/443-3/09-5/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-3/09-5/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) uzupełnionego w dniu 2 marca 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej rozliczenia podatku należnego i naliczonego w związku z planowanym otrzymywaniem i wystawianiem faktur korygujących przez nabywcę majątku wydzielonego ze spółki dzielonej wg przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy o podatku od towarów i usług-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 2 marca 2009 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 17 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej rozliczenia podatku należnego i naliczonego w związku z planowanym otrzymywaniem i wystawianiem faktur korygujących przez nabywcę majątku wydzielonego ze spółki dzielonej wg przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Sp. z o.o. ("Wnioskodawca") prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego oraz wynajmu nieruchomości własnych. Jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Udziałowcy Wnioskodawcy są osobami fizycznymi, rezydentami podatkowymi w Polsce. Każdy z udziałowców posiada po 50% udziałów w Wnioskodawcy. W ramach usprawniania procesu zarządzania dwoma różnymi obszarami działalności w Wnioskodawcy, w dniu 20 marca 2008 r. Zgromadzanie Wspólników Wnioskodawcy postanowiło dokonać wyodrębnienia w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans określając jednocześnie przedmiot działalności każdego z nich i zobowiązując Zarząd Wnioskodawcy do podjęcia działań niezbędnych do dokonania togo wyodrębnienia.

W dniu 25 czerwca 2008 r. Zarząd działając w wykonaniu ww. uchwały, dokonał z dniem 1 lipca 2008 r. wyodrębniania w strukturze organizacyjnej spółki dwóch oddziałów samodzielnie sporządzających bilans nazwanych jak poniżej:

1.

Wnioskodawca Pierwszy Oddział (dalej: "Pierwszy Oddział" lub "Działalność Handlowa");

2.

Wnioskodawca Drugi Oddział (dalej: "Drugi Oddział" lub,"Działalność Nieruchomościowa"), (Pierwszy i Drugi Oddział łącznie są nazywane "Oddziałami").

Z przyczyn efektywnościowych siedziby Oddziałów mieszczą się w siedzibie Wnioskodawcy.

Następnie został złożony w Sądzie Rejonowym wniosek o wpisanie wyodrębnionych oddziałów spółki do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i w dniu 30 czerwca 2008 r. Sąd wydał postanowienie o wpisie oddziałów w rejestrze (dział 1 rubryka 3).

W czerwcu 2008 r. dokonano także zgłoszenia oddziałów jako jednostek lokalnych w Urzędzie Statystycznym, który nadał im 11-cyfrowe numery identyfikacyjne REGON. W dniu 30 czerwca 2008 r. Zarząd Wnioskodawcy utworzył w związku z wyodrębnieniem Oddziałów stanowiska kierowników oddziałów. Kierownicy oddziałów zostali wyposażeni w kompetencje obejmujące m.in. prawo do samodzielnego wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w imieniu Oddziału, w tym do nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy. Wszyscy pracownicy, których pracodawcą przed dniem 1 lipca 2008 r. był Wnioskodawca zostali przyporządkowani do poszczególnych Oddziałów. Od dnia 1 lipca 2008 r. Oddziały stały się pracodawcami tych osób w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy oraz płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego za zatrudnionych pracowników. Umowy o pracę osób zatrudnionych w Oddziale są zawierane, rozwiązywane i modyfikowane przez kierowników Oddziałów działających w ramach nadanych im kompetencji służbowych.

Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. - Dz. U. z 2004 r. Nr 269 poz. 2681 z późn. zm. każdy z Oddziałów złożył w dniu 3 lipca 2008 r. zgłoszenie identyfikacyjne na formularzu NIP-2 Urzędzie Skarbowym w celu dokonania identyfikacji jako płatnika podatków i składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W dniu 18 lipca 2008 r. wydane zostały decyzje w sprawie nadania numerów identyfikacji podatkowej dla każdego z Oddziałów. W tym samym miesiącu Pierwszy i Drugi Oddział Wnioskodawcy zostały zarejestrowane w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych jako jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej będące pracodawcą i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Pierwszego Oddziału jest handel detaliczny prowadzony w sieci sklepów "aa" działających w lokalach wynajmowanych od podmiotów trzecich oraz jednostek powiązanych kapitałowo i osobowo z Wnioskodawcy. Ponadto w części placówek prowadzona jest produkcja piekarnicza. Wśród 24 lokalizacji według stanu na dzień sporządzania niniejszego wniosku 1 wynajmowana jest od spółki / Sp. z o.o., w której 100% udziałów posiada najemca (tj. Wnioskodawcy), w 12 przypadkach Wynajmującymi są podmioty powiązane osobowo z Wnioskodawcy, a kolejne 11 obiektów wynajmowane jest od podmiotów nie powiązanych z Wnioskodawcy. Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON przeważająca działalność określona jest według PKD 2007 jako: Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (PKD 47.11.Z).

Przeważającym rodzajem działalności Drugiego Oddziału jest: Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z, według PKD 2007). Głównym źródłem przychodów Oddziału są wpływy z najmu. W remach jednostki funkcjonuje szereg obiektów oferujących powierzchnie pod wynajem. Największym jest / "Centrum Handlowe /" o powierzchni zabudowy 7919 m#178; wynajmujące w chwili obecnej powierzchnie handlowe i promocyjne dla 28 podmiotów w oparciu o stałe umowy najmu. / Oddział wynajmuje lokale użytkowe w centrum miasta w pawilonie użytkowym / oraz w budynku o charakterze mieszkalno-usługowym. Łącznie w tych budynkach Wnioskodawcy wynajmuje około 670 m#178; powierzchni na rzecz kilkunastu podmiotów gospodarczych.

Pozostałe składniki majątku Oddziału znajdują się:

I.

na terenie gminy M - wynajem budynku piekarni wraz z działką gruntu; (

II.

w L - działki gruntu wraz z rozpoczętą inwestycją w zakresie budowy Centrum Logistycznego oferującego powierzchnie pod wynajem;

III.

w B - grunt z wydaną decyzją o pozwoleniu na budowę obiektu handlowo - usługowego. Planowany obiekt ma mieć charakter centrum handlowego oferującego na wynajem około 5688 m2 powierzchni sprzedażowej;

IV.

w Z - działka zabudowana budynkiem pawilonu handlowego, w którym obecnie nie jest prowadzona żadna działalność

V.

w K - wynajem powierzchni osobom fizycznym, przedsiębiorcom,

VI.

w K - niezabudowane działki gruntu.

W skład składników materialnych i niematerialnych, które przynależą do Działalności Nieruchomościowej, wchodzą między innymi:

a.

nieruchomości (grunty, prawo użytkowania wieczystego, budynki, biurowe, mieszkalne, pawilony, inwestycje rozpoczęte, etc.),

b.

ruchomości (wyposażenie lokali objętych najmem, sprzęt komputerowy, instalacje, itp.),

c.

składniki niematerialne (prawo użytkowanie wieczystego, oprogramowanie komputerowe, dokumentacja budowlana związana z rozpoczętymi inwestycjami, etc.)

d.

wierzytelności i zobowiązania oraz umowy dotyczące najmu lokali, zarządzanie nieruchomościami, dostawy mediów, oraz inne umowy dotyczące Działalności Nieruchomościowej,

e.

personel wykonujący działalność Nieruchomościową.

Wszystkie składniki majątkowe służące wyłącznie jednej z wyodrębnionych działalności zostały podzielone i przyporządkowane do jednego z Oddziałów. Zasoby, które wykorzystywane są do obsługi obu Oddziałów (wyposażenie biura, samochody członków Zarządu lub użytkowane przez pracowników zatrudnionych w dwóch Oddziałach) przyporządkowane są do wiodącego Oddziału, którym jest Drugi Oddział. Koszty utrzymania i eksploatacji tych ostatnich składników dzielone są na poszczególne Oddziały proporcjonalnie według przychodów zrealizowanych w danym miesiącu przez oba Oddziały. W ostatnim etapie rozliczenia tych kosztów Pierwszy Oddział obciążany jest notą księgową przypadającą na niego wartością. Wszystkie inne koszty wspólne, których nie da się przypisać do poszczególnych Oddziałów m.in. dzierżawa pomieszczeń biurowych koszty mediów dotyczące lokali biurowych są rozliczane w analogiczny sposób.

Każdy z Oddziałów samodzielnie prowadzi ewidencję księgową oraz sporządza jednostkowo sprawozdanie finansowe.

Zgodnie z decyzją Wnioskodawcy każdy z Oddziałów zobowiązany jest sporządzać sprawozdania finansowe.Pierwsze sprawozdanie finansowe sporządzone zostanie na dzień 31 grudnia 2008 r. Będzie ono przygotowane na potrzeby wewnętrznej sprawozdawczości dla potrzeb zarządczych (ocena rentowności Oddziałów). Sprawozdania finansowe Oddziału będą konsolidowane stanowiąc element sprawozdania finansowego dla całego przadsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. - Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694, z późn. zm.) jednostka w skład której wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe sporządza łączne sprawozdania finansowe będące sumą sprawozdania finansowego jednostki i wszystkich jej oddziałów (zakładów) z pewnymi wyłączeniami. (m.in. aktywa i fundusze wydzielone, wzajemne należności i zobowiązania oraz inne rozrachunki o podobnym charakterze). Ewidencja księgowa Oddziałów obejmuje całość aktywów, pasywów i innych rozliczeń związanych z działalnością Oddziałów. Każdy z Oddziałów jest odpowiedzialny za samodzielne wystawianie faktur w zakresie sprzedaży towarów i usług na rzecz podmiotów trzecich. Każdy z Oddziałów posiada wydzielony rachunek bieżący.

Wnioskodawca planuje wydzielić ze swojej struktury Drugi Oddział (Działalność Nieruchomościową) z wykorzystaniem podziału przez wydzielenie, poprzez przeniesienie części majątku spółki dzielonej (Wnioskodawcy) na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy s dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.) ("k.s.h."). W ramach tej operacji wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej, natomiast udziałowcy Wnioskodawcy otrzymaliby udziały w podwyższonym kapitale spółki przejmującej w zamian za wydzieloną z Wnioskodawcy Działalność Nieruchomościową. Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem Wnioskodawcy Na skutek podziału przez wydzielanie w Wnioskodawcy pozostanie wyłącznie Działalność Handlowa (Pierwszy Oddział), w szczególności:

I.

zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z handlem detalicznym, w tym wynajmowane powierzchnie sklepów, w których prowadzany jest handel detaliczny i stanowiące własność Wnioskodawcy wyposażenie sklepów (komputery wraz z oprogramowaniem, znak towarowy, kasy fiskalne, chłodnie, itp.);

II.

inne składniki majątku związane z prowadzaniem sieci sklepów, w tym zapasy (towary handlowe), maszyny, urządzenia i środki transportu (samochody osobowe z których korzystają pracownicy, oraz samochody dostawcze);

III.

centrala (biuro handlowe) obsługująca i koordynujące Działalność Handlową;

IV.

pracownicy zatrudnieniu w zakresie Działalności Handlowej, w tym pracownicy sklepów, centrali, pracownicy administracji, księgowości, działu IT, itp.;

V.

środki pieniężne zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym oraz środki pieniężne w kasie związane Działalnością Handlową;

VI.

prawa i obowiązki wynikające z umów związanych z Działalnością Handlową, w szczególności, z umów handlowych (umowy z dostawcami i odbiorcami towarów), umów najmu itp.;

VII.

należności i zobowiązania związane z Działalnością handlową, w szczególności wobec kontrahentów handlowych, pracowników, z tytułu kredytów i pożyczek, itp. (tak jak zostały one ustalone i przypisane na dzień 1 lipca 2008 r. w związku z wydzieleniem wewnętrznym);

VIII.

decyzje administracyjne, zezwolenia i koncesje (np. koncesja na sprzedaż alkoholu) konieczne do prowadzenia Działalności Handlowej.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Spółka przedstawiła zdarzenie przyszłe (w zakresie rozliczenia podatku należnego i naliczonego w związku z planowanym otrzymaniem i wystawianiem faktur korygujących przez nabywcę majątku wydzielonego ze spółki dzielonej) wskazując, iż korekty mogą być wystawiane (dotyczy podatku należnego) w związku z ewentualnymi błędami np. ceny lub stawki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie jest następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa.

Jeśli tak, to czy nabywca majątku wydzielonego (tj. Działalności Nieruchomościowej) w ramach podziału przez wydzielenie, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. w szczególności może być adresatem faktur korygujących sprzedaż dokonaną przez kontrahentów Działalności Nieruchomościowej przed wydzieleniem oraz odpowiednio rozliczyć takie korekty w ramach swoich rozliczeń z podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT, a ponadto czy nabywca majątku jest uprawniony do wystawiania faktur korygujących dotyczących faktur wystawionych przed podziałem przez wydzielenie oraz odpowiednio rozliczyć takie faktury korygujące w ramach swoich rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadą jest, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

W zakresie praw i obowiązków podatkowych, zgodnie z art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku, przy czym zasada ta ma zastosowanie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przypadku podziału przez wydzielenie, zgodnie z treścią art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., podział spółek polega na przeniesieniu części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, przy czym do podziału przez wydzielenie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W tym więc znaczeniu istniejąca spółka, na którą przenoszona jest część majątku wydzielanego ze spółki dzielonej jest spółką przejmującą.

Oznacza to również, że odpowiednie zastosowanie do podziału przez wydzielenie znajduje przepis art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa. Jednocześnie przepis art. 93c § 2 stanowi, że następstwo prawne znajduje zastosowanie w przypadku, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału (w omawianym przypadku Działalność Nieruchomościowa), a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej (w omawianym przypadku Działalność Handlowa), stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Ponieważ w przedstawionej sprawie mamy do czynienia ze zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa tak w zakresie majątku przejmowanego jak i pozostającego w spółce dzielonej, przepis art. 93c ma zastosowanie.

Zdaniem Spółki nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie, dokonanego w trybie opisanym we wniosku, jest uprawniony do wystawiania faktur korygujących w związku z ewentualnymi błędami np. co do ceny lub stawki, dotyczących sprzedaży dokonanej przez Działalność Nieruchomościową przed podziałem przez wydzielenie oraz odpowiednio do rozliczenia takich faktur korygujących w ramach swoich rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych oraz VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) - w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Natomiast § 16 ust. 3 rozporządzenia mówi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 14 ust. 1 - fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Uwzględniając powyższe, w przypadku dokonania korekty, która skutkuje zwiększeniem podatku należnego - bez względu na przyczynę tej korekty (np. zmiana ceny lub stawki podatku) rozlicza się ją w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku (...).

W myśl art. 29 ust. 4 - podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl ust. 4b powyższego artykułu warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c).

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż nabywca majątku wydzielonego ze spółki dzielonej w ramach podziału przez wydzielenie jest następcą prawnym w rozumieniu art. 93c ustawy - Ordynacja podatkowa, jednak w zakresie rozliczenia i wystawienia faktur korygujących dotyczących sprzedaży dokonanej przed dniem wydzielenia może być zobowiązana w zależności od przyczyny korekty spółka dzielona lub spółka przejmująca.

W przypadku dokonania korekty faktury, która skutkuje zwiększeniem podatku należnego - bez względu na przyczynę tej korekty rozlicza się ją w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonanej sprzedaży. A zatem jeżeli obowiązek podatkowy powstał przed dniem podziału przez wydzielenie i deklaracja pierwotna została złożona przez spółkę dzieloną (która istnieje także po dniu wydzielenia), do skorygowania tej deklaracji w przedmiotowym przypadku i wystawienia faktur korygujących będzie spółka dzielona. Natomiast w przypadku wystawienia faktury korygującej powodującej zmniejszenie kwoty podatku należnego - faktura ta winna być ujęta w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru tej faktury (tj. na bieżąco). Zatem do wystawienia faktury korygującej i dokonania korekty deklaracji (bieżącej) w tym przypadku zobowiązana będzie spółka przejmująca (pod warunkiem, że korekta dotyczyć będzie działalności przedsiębiorstwa przeniesionego na tę spółkę).

A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl