IPPP3/443-297/11-4/JF - Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w celu realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-297/11-4/JF Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi w celu realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 6 kwietnia 2011 r. nr IPPB5/423-150/11-2/AS i IPPP3/443-297/11-2/JF o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia kserokopiarki i pilotów z oprogramowaniem do głosowania - jest prawidłowe,

* obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług związanych wyłącznie z realizacją projektu pt. "Firma..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. "Firma... ".

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z tym wezwano do uzupełnienia ww. wniosku pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. nr IPPB5/423-150/11-2/AS i IPPP3/443-297/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 8 kwietnia 2011 r. Uzupełnienia dokonano w dniu 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Partner lub Spółka) realizuje projekt pod nazwą "Firma... " (dalej: projekt) jako Partner projektu. Umowa o dofinansowanie projektu realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki).

Partnerem w rozumieniu umowy oraz wytycznych jest instytucja wymieniona we wniosku o dofinansowanie, uczestnicząca w uzasadniony sposób w realizacji Projektu, wnosząca do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizująca Projekt wspólnie z Beneficjentem i innymi Partnerami na warunkach określonych w umowie partnerstwa. Projekt rozpoczęto realizować w marcu 2010 r.

Celem ogólnym projektu jest wspieranie wdrażania w polskich przedsiębiorstwach CSR jako narzędzia budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Społeczna odpowiedzialność biznesu, czy też przedsiębiorstw (z ang. CSR - Corporate Social Responsibility) to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska a także relacje z różnymi grupami interesariuszy.

W ramach projektu realizowane są 4 zadania:

* Zadanie 1 - Zarządzanie Projektem (Lider i Partner),

* Zadanie 2 - Badania dotyczące stanu CSR w Polsce i opracowanie ankiety autoewaluacyjnej (Lider),

* Zadanie 3 - Organizacja konkursu (Partner),

* Zadanie 4 - Kampania informacyjna-konferencje, spotkania, publikacje (Partner).

Udział Partnera projektu podyktowany jest jego wieloletnim doświadczeniem w zakresie działań na rzecz przedsiębiorców (m.in. doradztwo, interwencje na rzecz przedsiębiorców, organizacja konferencji, promowanie przedsiębiorców poprzez organizację konkursów). Spółka jako Partner wnosi więc swój potencjał merytoryczny i doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć, tj. kampanii informacyjnych, co przyczyni się do wysokiej jakości przekazu informacyjnego kampanii oraz profesjonalnej i wiarygodnej realizacji procedur konkursowych.

Projekt skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców, co dla Spółki ma bardzo ważne znaczenie, bo zwiększa rozpoznawalność B. wśród przedsiębiorców, czyli potencjalnych klientów Spółki.

Zadania realizowane w ramach projektu uatrakcyjniają działalność Spółki skierowaną do klientów oraz przedsiębiorców nie będących jeszcze klientami Spółki. Tym samym realizacja tego Projektu pomaga Spółce utrzymać dotychczasowych klientów oraz pozyskać nowych, a ponadto poprzez wykorzystanie znaku (logo Spółki) w realizowanym projekcie Spółka wzmacnia swój wizerunek, markę i rozpoznawalność w gronie przedsiębiorców, a tym samym promuje się.

Zgodnie z umową o dofinansowanie oraz zasadami finansowania POKL dotacja na realizację projektu wypłacana jest w transzach, w terminach i wysokościach określonych w harmonogramie o płatność, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie i który jest aktualizowany na etapie składania okresowych wniosków o płatność do Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II Stopnia), z jaką Lider Projektu podpisał umowę o dofinansowanie projektu.

Niniejsze środki z dotacji przekazywane są na wyodrębniony rachunek Lidera. Transze dla Partnera przekazuje Lider projektu również na wyodrębnione dla tego projektu konto Partnera w wysokościach zapewniających realizację zadań należących do Spółki jako Partnera, która m.in. zapewnia pracowników.

Spółka jako Partner odpowiada także za zatrudnienie do niektórych zadań podwykonawców - firmy (wynajęcie sal, organizacja spotkań, zakup materiałów biurowych, komputerów, drukarek, produkcja statuetki, usługi związane z wydawnictwem itp.). W związku z tym płaci podwykonawcy za zakupione usługi i towary oraz otrzymuje faktury VAT. Płatności dokonywane są przez Spółkę z dwóch kont: subkonta wyodrębnionego dla tego projektu (kwota netto) oraz z konta bieżącego Spółki (podatek VAT).

W budżecie Projektu po stronie Spółki wydatki są w kwotach netto, gdyż zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, Spółka może odliczać VAT naliczony od zakupionych towarów i usług. Spółka jest bowiem zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, dlatego podatek VAT od towarów i usług zakupionych przez Spółkę w ramach Projektu nie jest wydatkiem kwalifikowanym w ramach Projektu (tj. nie jest możliwe jego sfinansowanie ze środków dotacji). Wszystkie przelewy dokonywane są na podstawie szczegółowego Dokumentu Zestawienia Wydatków.

W uzupełnieniu stanu faktycznego wskazano, iż w ramach projektu Spółka zakupuje towary i usługi, które służą realizacji Projektu, czyli czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak również dokonane zostały zakupy towarów (kserokopiarka oraz piloty z oprogramowaniem do głosowania), które po zakończonym projekcie będą służyły Spółce do czynności opodatkowanych (związanych z działalnością podstawową Spółki).

Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje Jej prawo odliczenia VAT od zakupów towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, gdyż znak firmowy Spółki (logo) na podstawie umowy jest wykorzystywany przez Lidera (Beneficjenta) do celów związanych z działalnością statutową, a co za tym idzie wykorzystywany jest na rożnych polach eksploatacji, w promocji np. na dyplomach, a także znajduje się na stronie internetowej, poświęconej realizowanemu projektowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług zawarty w fakturach VAT otrzymanych przez Spółkę związanych z realizacją projektu podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zdaniem Spółki, może ona korzystać z prawa odliczenia VAT od zakupów towarów i usług z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu. Poprzez uczestnictwo w Projekcie w roli Partnera, Spółka rozpropaguje swoją działalność, co w oczywisty sposób będzie stanowiło promocję prowadzonej przez nią działalności. Ponadto, logo Spółki znajduje się na wszystkich dokumentach dotyczących projektu oraz na stronie jemu poświęconej:

Zdaniem Spółki, skoro jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT. W związku z tym uznała, że wydatkami kwalifikowanymi, o których mowa w art. 11 ust. 2a Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz. Urz. UE Nr L 210 z dnia 31 lipca 2006 r.) jest kwota netto wynikająca z faktur zakupowych związanych z Projektem.

Z powołanego przepisu wynika, iż podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany a więc taki który kwalifikuje się do refundacji w ramach udzielonego dofinansowania, tylko wówczas gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony oraz gdy nie ma prawnej możliwości odzyskania (zwrotu odliczenia) tego podatku. Tak więc problem kwalifikowalności podatku VAT należy rozpatrywać w dwóch nierozłącznych aspektach rzeczywistego i ostatecznego poniesienia oraz prawnej możliwości odzyskania go.

Zdaniem Spółki obydwa aspekty zastały spełnione, gdyż wydatek został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Spółkę oraz zgodnie z art. 86 ust. 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie jakim towary i usługi (wydatki) są wykorzystywane do czynności opodatkowanych zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym zdaniem Spółki w przedmiotowym przypadku podatek od towarów i usług nie podlega refundacji w ramach udzielonego dofinansowania, bowiem Spółce przysługuje prawo do odliczenia. Z tego powodu dofinansowanie obejmowało jedynie kwoty netto.

Reasumując, zdaniem Spółki przysługuje jej prawo odliczenia VAT od zakupów towarów i usług z faktur zakupowych związanych z realizacją projektu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Spółka ma możliwość promowania swojego wizerunku, dzięki czemu istnieje możliwość utrzymania relacji z dotychczasowymi klientami. Jednocześnie pojawia się możliwość pozyskania nowych kontrahentów. Okoliczności wskazane powyżej powinny przesądzać, że Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia kserokopiarki i pilotów z oprogramowaniem do głosowania uznaje się za prawidłowe oraz w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych towarów i usług związanych wyłącznie z realizacją projektu pt. "Firma... " uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. Zatem pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jeżeli więc nie istnieje bezpośredni lub pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11). Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (ust. 13).

Powyższy przepis formułuje powstanie prawo do odliczenia, pozwalając podatnikowi na realizację tego prawa w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny bądź też w rozliczeniu za jeden z dwóch kolejnych miesięcy. W przypadku nieodliczenia podatku naliczonego w ww. okresach rozliczeniowych obniżenia można dokonać poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej, jeżeli nie upłynęło więcej niż 5 lat od początku roku kiedy podatnik uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt "Firma... " w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Towary i usługi nabyte w ramach Projektu służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Projekt skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców a jego celem jest wspieranie wdrażania w polskich przedsiębiorstwach budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.

W opinii Spółki realizacja projektu zwiększa Jej rozpoznawalność wśród przedsiębiorców - obecnych i przyszłych klientów Spółki. Tym samym realizacja tego Projektu pomaga Spółce utrzymać dotychczasowych klientów oraz pozyskać nowych, a ponadto poprzez wykorzystanie logo w realizowanym projekcie Spółka wzmacnia wizerunek, markę i rozpoznawalność w gronie przedsiębiorców, a tym samym promuje się.

Powyższe okoliczności wskazują, iż realizując projekt Spółka nie wykonuje czynności opodatkowanych - nabyte w ramach projektu towary i usługi nie są przeznaczone do czynności opodatkowanych realizowanych. Stwierdzić należy również, iż używanie przez Spółkę znaku firmowego (logo) na dyplomach, stronie internetowej poświęconej projektowi nie jest wystarczającą przesłanką aby mówić o związku z czynnościami opodatkowanymi w ramach pozostałej działalności Spółki.

Spółka podkreśla, iż niektóre zakupy po zrealizowaniu projektu wykorzystane zostaną do opodatkowanej działalności Spółki. Zatem, po zakończeniu projektu Spółka przewiduje wykorzystywanie nabytego w ramach projektu sprzętu (kserokopiarka i piloty z oprogramowaniem do głosowania) do prowadzonej działalności opodatkowanej.

Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, iż zakupione dla potrzeb realizowanego projektu towary i usługi służą czynnościom niepodlegającycm opodatkowaniu. Wobec tego do ich nabycia nie znajdują zastosowania przepisy ustawy. W konsekwencji Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług wykorzystywanych do projektu.

Jednakże, jak wynika z wniosku, kserokopiarka i piloty z oprogramowaniem do głosowania po realizacji projektu będą służyły działalności opodatkowanej Spółki. W związku z tym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy Spółka posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tego sprzętu.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku wykazanego zawartego w fakturach dokumentujących zakupioną przez Spółkę kserokopiarkę i piloty z oprogramowaniem do głosowania, które będą służyły czynnościom opodatkowanym Spółki.

W związku z powyższym Spółka na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji stanowisko Spółki w tym zakresie uznaje się za prawidłowe.

W odniesieniu do pozostałych zakupów służących realizacji projektu, w szczególności wydatków dotyczących wynajęcia sal, organizacji spotkań, zakupu materiałów biurowych, komputerów, drukarek, produkcji statuetki, usług związanych z wydawnictwem itp. należy stwierdzić, iż Spółka nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wynika to z faktu, iż realizacja projektu "Firma... " służy czynnościom nieopodatkowanym, czyli nie podlega regulacjom podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Spółki, iż posiada Ona prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do realizacji projektu "Firma... " należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl