IPPP3/443-296/11-4/IB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-296/11-4/IB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.) uzupełnionego w dniu 7 marca 2011 r. na wezwanie z dnia 28 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 7 marca 2011 r. na wezwanie z dnia 28 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do projektu "Przebudowa i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie "Podstawowe usługi dla ludności wiejskiej".

Wniosek obejmuje przebudowę i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości S., budowę mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków typu SBR w miejscowości N., budowę kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w miejscowości N. na terenie gminy U.

Zgodnie z wytycznymi tego programu Gmina nie może zaliczyć podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego. Refundacji podlegają wydatki kwalifikowane w wysokości 50% kwoty netto.

Sieci wodociągowe i kanalizacyjne na terenie Gminy U. są eksploatowane w ramach umów użyczenia przez Zakład Usług Komunalnych.

Zakład Usług Komunalnych jest jednostką budżetową gminy, która otrzymuje w całości środki z budżetu Gminy na wydatki budżetowe. Ponosi koszty bieżące eksploatacji konserwacji tych urządzeń, pobiera opłaty od mieszkańców za pobór wody i odprowadzenie ścieków, a uzyskane z tego tytułu dochody przekazuje w 100% do budżetu Gminy.

Obecnie Wnioskodawca planuje zmianę formy obsługi wodociągów i kanalizacji. Planuje likwidację tej jednostki, a jej zadania będzie realizowała w całości Gmina.

Gmina U. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Po realizacji ww. zadania inwestycyjnego Gmina będzie właścicielem sieci oraz jej konserwatorem. Opłaty od odbiorców wody i ścieków będą stanowiły dochody Gminy.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu z dnia 7 marca 2011 r. Wnioskodawca dodał, iż czynności wskazane we wniosku związane z poborem wody i odprowadzeniem ścieków będą wykonywane przez Gminę U. na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego zadania "Przebudowa i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości..." Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina U. będzie miała prawo do odzyskania podatku VAT od towarów i usług w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego, gdyż zamierza dokonywać sprzedaży wody i ścieków opodatkowanej podatkiem VAT na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej do projektu "Przebudowa i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie "Podstawowe usługi dla ludności wiejskiej". Projekt obejmuje przebudowę i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości S. budowę mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków typu SBR w miejscowości N. budowę kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej w miejscowości N. na terenie gminy U. Po realizacji ww. zadania inwestycyjnego Gmina będzie właścicielem sieci oraz jej konserwatorem. Opłaty pobierane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych od odbiorców wody i ścieków będą stanowiły dochody Gminy. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowej inwestycji będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy wskazać, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, usługi w zakresie zaopatrzenia w wodę i kanalizacji świadczone przez Gminę na rzecz jej mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, lecz będą podlegały opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia w całości kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu "Przebudowa i remont stacji uzdatniania wody w miejscowości...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl