IPPP3/443-281/10-2/JK - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym cydru, objętego kodem CN 2206 00, jako wyrobu należącego do kategorii niemusujących napojów fermentowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-281/10-2/JK Opodatkowanie podatkiem akcyzowym cydru, objętego kodem CN 2206 00, jako wyrobu należącego do kategorii niemusujących napojów fermentowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data złożenia 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie kwalifikowania nabywanego cydru jako niemusującego napoju fermentowanego oraz określenia stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie kwalifikowania nabywanego cydru jako niemusującego napoju fermentowanego oraz określenia stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka planuje wprowadzić na polski rynek napój alkoholowy w postaci cydru (zgodnie z załącznikiem Nr 1 poz. 16 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ("Ustawa") cydr zalicza się do pozostałych napojów fermentowanych i jest objęty kodem CN 2206 00). Spółka nie będzie producentem cydru. Cydr będzie produkowany na Litwie. Wyprodukowany na Litwie cydr będzie następnie przywożony do składu podatkowego Spółki znajdującego się na terytorium Polski (tj. do browaru Spółki). Spółka będzie dokonywać zakupu cydru od podmiotu litewskiego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W składzie podatkowym Spółki cydr będzie rozlewany do butelek i przygotowywany do dalszej sprzedaży. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w nabywanym przez Spółkę cydrze będzie wynosić około 4,5% objętości. Cały alkohol etylowy w nabywanym i rozlewanym przez Spółkę cydrze będzie pochodzić wyłącznie z procesu fermentacji soku jabłkowego. Sprzedawany przez Spółkę cydr nie będzie mieszany z innym napojem alkoholowym (np. piwem). Ponadto, cydr będzie rozlewany przez Spółkę do butelek, które to butelki nie będą zaopatrzone w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, jak również ciśnienie spowodowane zawartością dwutlenku węgla w cydrze nie będzie przekraczać 3 barów.

Przy czym w opisie własnego stanowiska w sprawie Zainteresowany wskazał, iż rozlewany przez Spółkę cydr nie będzie cechował się ciśnieniem wynoszącym 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego nabywany, a następnie sprzedawany przez Spółkę wyrób, tj. cydr objęty kodem CN 2206 00, stanowi niemusujący napój fermentowany, o którym mowa w art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy, a w konsekwencji opodatkowany jest stawką akcyzy właściwą dla napojów fermentowanych, określoną w art. 96 ust. 4 Ustawy, wynoszącą 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywany i rozlewany przez Spółkę cydr jest niemusującym napojem fermentowany, o którym mowa w art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Zgodnie z art. 96 ust. 4 Ustawy, stawka akcyzy na rozlewany przez Spółkę cydr będzie wynosić 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Zgodnie z poz. 16 załącznika Nr 1 do Ustawy, cydr należy do kategorii wyrobów akcyzowych objętych kodem CN 2206 00 i opisanych jako: "Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone". Zgodnie z art. 96 ust. 1 Ustawy, rozróżnia się dwa rodzaje napojów fermentowanych: musujące oraz niemusujące napoje fermentowane.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 pkt 1 Ustawy, musującymi napojami fermentowanymi są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:

a.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

- pod warunkiem, że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Zgodnie zaś z art. 96 ust 1 pkt 2 Ustawy, niemusującymi napojami fermentowanymi są niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w art. 96 ust. 1 pkt 1 wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości,

- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Rozlewany przez Spółkę cydr objęty jest kodem CN 2206 00. Zawartość alkoholu w sprzedawanym przez Spółkę cydrze będzie wynosić około 4,5%, co oznacza, że będzie mieścić się w przewidzianym w art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy przedziale od 1,2% do 10% objętości alkoholu. Ponadto alkohol zawarty w rozlewanym przez Spółkę cydrze będzie w całości pochodzić z procesu fermentacji. W związku z powyższym rozlewany przez Spółkę cydr będzie spełniać wszystkie warunki wymienione w art. 96 ust 1 pkt 2 Ustawy do zakwalifikowania go do kategorii niemusujących napojów fermentowanych.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanym przez Urząd Celny I w Warszawie z dnia 19 grudnia 2005 r. (sygn. 441000-PA-9100I-86/05/6882/GK). Postanowienie to zostało wydane jeszcze na gruncie obowiązywania poprzedniej ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r., jednakże warunki zakwalifikowania danego wyrobu do napojów fermentowanych, określone w art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, były analogiczne do obecnej regulacji. W postanowieniu tym Urząd stwierdził, że opisane przez podatnika wyroby (w tym cydr), jako że zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2206 00, rzeczywista zawartość alkoholu (4,5%) zawarta w tych produktach mieści się w granicach od 1,2 do 10% objętości oraz alkohol zawarty w tych produktach pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, należą do kategorii napojów fermentowanych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym.

Rozlewany przez Spółkę cydr nie będzie natomiast musującym napojem fermentowanym, gdyż nie spełnia wymogu rozlewania do butelek zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek. Ponadto rozlewany przez Spółkę cydr nie będzie cechował się ciśnieniem wynoszącym 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze. Ponadto, sprzedawany przez Spółkę cydr nie będzie piwem w rozumieniu art. 94 ust. 1 Ustawy, ponieważ do rozlewanego przez Spółkę cydru nie będzie dodawane piwo. Nie będzie również mógł być zaliczony do alkoholu etylowego, o którym mowa w art. 93 ust 1 pkt 2 Ustawy, ponieważ rzeczywista objętość alkoholu w sprzedawanym przez Spółkę cydrze nie będzie przekraczać 22% objętości. Rozlewany przez Spółkę cydr nie może być również zakwalifikowany do wyrobów pośrednich w rozumienie art. 97 ust. 1 Ustawy, ponieważ spełnia wszystkie warunki do zakwalifikowania go do kategorii niemusujących napojów fermentowanych (art. 96 ust. 1 pkt 2 Ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 Ustawy stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu. Stawka określona w tym przepisie ma zastosowanie zarówno do musujących napojów fermentowanych, jak również do niemusujących napojów fermentowanych. Ponieważ rozlewany przez Spółkę cydr należy zaliczyć do niemusujących napojów fermentowanych, będzie podlegać stawce akcyzy określonej w art. 96 ust. 4 Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

1)

musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:

a.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości

- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2)

niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości

- pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Jednocześnie należy wskazać, iż w świetle art. 95 ust. 1 ustawy winem w rozumieniu ustawy jest:

1)

wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2)

wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a.

znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c.

cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Natomiast na podstawie art. 94 ust. 1 ustawy piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości. W świetle art. 96 ust. 1 ustawy stawka akcyzy na napoje fermentowane wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka planuje wprowadzić na polski rynek napój alkoholowy w postaci cydru, który jest objęty kodem CN 2206 00. Spółka będzie dokonywać zakupu cydru od podmiotu litewskiego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w nabywanym przez Spółkę cydrze będzie wynosić około 4,5% objętości. Cały alkohol etylowy w nabywanym i rozlewanym przez Spółkę cydrze będzie pochodzić wyłącznie z procesu fermentacji soku jabłkowego. Sprzedawany przez Spółkę cydr nie będzie mieszany z innym napojem alkoholowym (np. piwem). Ponadto, cydr będzie rozlewany przez Spółkę do butelek, które to butelki nie będą zaopatrzone w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, jak również cydr nie będzie cechował się ciśnieniem wynoszącym 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

Wątpliwości Spółki sprowadzają się do ustalenia czy przedmiotowy cydr jest niemusującym napojem fermentowanym oraz określenia właściwej stawki. Z uregulowań zawartych w wyżej cyt. art. 96 ustawy wynika, że do musujących napojów fermentowanych zalicza się wyroby objęte pozycją CN 2206 00, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek albo cechują się ciśnieniem w wysokości co najmniej 3 barów, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 13% objętości albo o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 13% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości przy czym cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie musi pochodzić wyłącznie z procesu fermentacji.

Natomiast za niemusujące napoje fermentowane uznaje się - niebędące musującymi napojami fermentowanymi - wyroby objęte pozycją CN 2206 00 z wyjątkiem piwa o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości albo o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości przy czym cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie musi pochodzić wyłącznie z procesu fermentacji.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przedmiotowy cydr objęty kodem CN 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu etylowego około 4,5% objętości, zawierający alkohol etylowy pochodzący wyłącznie z procesu fermentacji soku jabłkowego, rozlewany przez Spółkę do butelek, które nie będą zaopatrzone w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, jak również ciśnieniu spowodowanym zawartością dwutlenku węgla w cydrze niższym niż 3 bary należy zaliczyć do niemusujących napojów fermentowanych. W konsekwencji niniejszego cydr będący niemusującym napojem fermentowanym będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, tj. według stawki 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl