IPPP3/443-280/11-4/JF - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkolenia i przekwalifikowania zawodowego, finansowanych ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-280/11-4/JF Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkolenia i przekwalifikowania zawodowego, finansowanych ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr IPPP3/443-280/11-2/JF z dnia 1 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczenia usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu "Zarządzanie projektami..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczenia usługi szkolenia realizowanej w ramach projektu "Zarządzanie projektami...".

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych w związku z czym pismem z dnia 1 marca 2011 r. nr IPPP3/443-280/11-2/JF wezwano do uzupełnienia ww. wniosku. Wniosek uzupełniono w dniu 08.03.2011 (data wpływu 14 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (Wnioskodawca) jest polską spółką z siedzibą w W. specjalizującą się w edukacji informatycznej. Prowadzi działalność edukacyjną na terytorium całego kraju, posiada ośrodki szkoleniowe w W., G., W., K., k.r., Ł. i P. Spółka, posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w W., G.i W.

W dniu 5 stycznia 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Z. Sp. z o.o., który jest Zamawiającym. Umowa dotyczy przygotowania i przeprowadzenia przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego wykładów i ćwiczeń na szkolenia "Zarządzanie projektami..." w ramach projektu "Skuteczny menedżer...". Terminy i miejsca realizacji szkoleń określa Zamawiający.

Umowa została zawarta na okres od 5 stycznia 2010 r. do 30 września 2011 r. Umowa zastrzega ze z tytułu wykonania zleconych prac Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie brutto w wysokości 6 800 zł (sześć tysięcy osiemset złotych) za przeprowadzenie zajęć w jednej grupie szkoleniowej. Wynagrodzenie to ma być zapłacone w częściach, po wystawieniu rachunku przez Wykonawcę w wysokości odpowiadającej ilości przeprowadzonych szkoleń (grup szkoleniowych) i po stwierdzeniu przez Zamawiającego wykonania zleconych czynności zgodnie z umową oraz "Dzienną kartą pracy" wypełnioną przez Wykonawcę.

W ramach ww. umowy Wnioskodawca zrealizował na rzecz Wykonawcy w 2010 r. 3 szkolenia. Do realizacji pozostały jeszcze 3 szkolenia. Przy podpisywaniu umowy Strony nie zakładały podatku VAT od szkoleń w wysokości 23%.

Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego, beneficjentami szkoleń w ramach wymienionego projektu są przedsiębiorcy i ich pracownicy, którzy zobligowani są do wniesienia wkładu prywatnego w wysokości:

1.

20% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą publiczną przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę,

2.

30% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą publiczną przypadających na średniego przedsiębiorcę.

Pozostałe wydatki kwalifikowane są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz przez budżet Państwa w formie dotacji celowej. Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego przedmiotowy projekt ma na celu podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników i pracodawców sektora MSP uczestniczących w projekcie. Cel projektu, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie to realizacja szkoleń otwartych dla pracodawców i pracowników firm z sektora MSP południowej i zachodniej Polski. Celem ogólnym projektu jest wzrost do 2011 r. konkurencyjności firm Polski pd. zach. oraz lepsze dostosowanie ich do obecnych wymagań gospodarki poprzez podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników i pracodawców sektora MSP. Cel realizowany poprzez 4 cele szczegółowe (1 osoba uczestniczy w kilku szkoleniach):

1.

Podniesienie kompetencji w obszarze zarządzania miękkiego,

2.

Wzrost kompetencji analitycznych,

3.

Podniesienie praktycznych umiejętności wykorzystania aplikacji komputerowych w zarządzaniu firmą - organizacja warsztatów komputerowych z pakietów użytkowych i MS Project,

4.

Nabycie umiejętności praktycznych i zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa miejsca pracy - organizacja szkoleń z ratownictwa medycznego i ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w wymienionym stanie faktycznym, realizując szkolenia w 2011 r. na rzecz Zamawiającego w ramach umowy z dnia 5 stycznia 2010 r., Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie przepisu szczególnego tj. § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w omawianym stanie faktycznym Wnioskodawca może wystawić Zamawiającemu fakturę VAT na kwotę 6 800 zł za przeszkolenie jednej grupy szkoleniowej, zwolnioną z podatku VAT. Podstawą jest § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten wymaga by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane były w co najmniej 70% ze środków publicznych. Intensywność pomocy publicznej w wymienionym projekcie EFS wynosi 80% kwoty wydatków kwalifikowanych przypadających na mikroprzedsiębiorcę lub małego przedsiębiorcę i 70% kwoty wydatków kwalifikowanych przypadających na średniego przedsiębiorcę. Szkolenia realizowane w ramach tych projektów są, zdaniem Wnioskodawcy, usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

W opinii eksperta pojęcie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy rozumieć semantycznie. Oznacza to, że są to usługi związane z wykonywanym zawodem lub z takim zawodem, który chce się wykonywać.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, że w dniu 11 stycznia 2011 r. odbyło się spotkanie z Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Dyrektorem Departamentu Podatku od Towarów i Usług. Z treści rozmowy wynika, że intencją Ministerstwa Finansów jest szeroki zakres tego sformułowania. Szeroką definicję pojęcia ustawowego potwierdza również opinia doktora nauk prawnych, autora "Komentarza VAT" i wspólnika Kancelarii Doradztwa Podatkowego: "większość różnego rodzaju szkoleń zwykle ma charakter kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego" (artykuł w Rzeczpospolitej z dnia 13 stycznia 2011 r. ("Większość szkoleń zawodowych nadal będzie wolna od VAT").

W omawianym przypadku celem ogólnym projektu jest podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników i pracodawców sektora MSP. Spełnione są więc wszelkie przesłanki uprawniającego do zwolnienia z podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. Z uwagi na to, że przepisy rozporządzenia są przepisami szczególnymi w stosunku do ustawy VAT, należy stosować kryteria określone w rozporządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi z zakresu szkoleń dla pracowników i pracodawców sektora MSP świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zamawiającego w ramach projektu "Skuteczny menager..." są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

1.

czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

2.

czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b) (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a) i b) wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

a.

programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),

b.

programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w 100% finansowane ze środków Unii Europejskiej, a więc środków publicznych - zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Zwolnieniu podlegają również szkolenia finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, co przewiduje § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na zlecenie Zamawiającego Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej przygotowuje i przeprowadza wykłady i ćwiczenia na szkolenie "Skuteczny menager..." w ramach projektu współfinansowanego z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa w formie dotacji celowej. Uczestnikami szkolenia są dla przedsiębiorcy i ich pracownicy. Przy czym wkład własny uczestników wynosi 20% (mikroprzedsiębiorca i mały przedsiębiorca) oraz 30% (średni przedsiębiorca). Zgodnie z oświadczeniem Zamawiającego realizowany projekt ma na celu podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników i pracodawców sektora MSP uczestniczących w projekcie, w szczególności:

* podniesienie kompetencji w obszarze zarządzania miękkiego,

* wzrost kompetencji analitycznych,

* podniesienie praktycznych umiejętności wykorzystania aplikacji komputerowych w zarządzaniu firmą - organizacja warsztatów komputerowych z pakietów użytkowych i MS Project,

* nabycie umiejętności praktycznych i zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa miejsca pracy - organizacja szkoleń z ratownictwa medycznego i ochrony przeciwpożarowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług na rzecz Zamawiającego.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi ściśle związane z usługami szkolenia i przekwalifikowania zawodowego organizowanego przez Zamawiającego, który otrzymał w części co najmniej 70% dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej oraz z budżetu Państwa. Celem projektu w ramach, którego świadczone są niniejsze usługi jest podniesienie kompetencji i nabycie umiejętności z dziedziny zarządzania, analityki, informatyki oraz bhp przez pracowników i przedsiębiorców. Świadczone usługi Wnioskodawca klasyfikuje jako podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników i pracodawców sektora MSP uczestniczących w projekcie.

W przedstawionym stanie faktycznym na podstawie obwiązującego stanu prawnego należy uznać, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane z usługami szkolenia zawodowego na rzecz Zamawiającego w ramach projektu współfinansowane w co najmniej w 70% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego zaliczanych do środków publicznych. Wobec tego spełnia przesłanki wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W konsekwencji dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług znajduje zastosowanie zwolnienie określone w tym przepisie.

Reasumując, świadczenie usług (wykłady i ćwiczenia) na rzecz Zamawiającego w ramach szkolenia zawodowego realizującego projekt "Skuteczny menager..." współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa w formie dotacji celowej oraz usługi i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane finansowane w 70% ze środków publicznych a w 20% lub 30% z wkładu własnego uczestników podlega zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ podatkowy wyjaśnia, iż nie dokonuje merytorycznej analizy dokumentów załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego sprawy. Opis powinien być jak najbardziej szczegółowy i zawierać wszystkie istotne elementy, niezbędne z punktu widzenia możliwości dokonania w sposób jednoznaczny jego prawnopodatkowej kwalifikacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl