IPPP3/443-28/14-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-28/14-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2014 r. (data wpływu 13 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup usług marketingowych od Agencji Marketingowej, w części w jakiej obejmuje ona zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup usług marketingowych od Agencji Marketingowej, w części w jakiej obejmuje ona zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca), podmiot z siedzibą na terytorium RP, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym (dalej: Centrum). Duża konkurencja w branży, a przede wszystkim powstająca w dość szybkim tempie liczba podobnych obiektów komercyjnych, zmusza Wnioskodawcę do podejmowania działań mających na celu uatrakcyjnienie pod względem komercyjnym centrum handlowego. Działania te skoncentrowane są nie tylko na prowadzeniu różnorakich kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, ale również na organizowaniu imprez kulturalnych i konkursów dla osób odwiedzających centrum handlowe (Klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Dzięki tego rodzaju wydarzeniom, Centrum odwiedzane jest przez większą rzeszę konsumentów, przez co jego atrakcyjność komercyjna, wyrażona również w stawkach czynszu powierzchni handlowej, ulega systematycznej poprawie. Związek przeprowadzanych akcji marketingowych z szeroko rozumianą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest zatem niezaprzeczalny, bowiem poniesione w związku z tymi działaniami koszty pośrednio przedkładają się na osiągane przychody w postaci czynszów.

Wnioskodawca przewiduje, iż każdy z Konkursów będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Wnioskodawca zleci przeprowadzenie Konkursu). W zależności od konkretnego przypadku a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Wnioskodawca będzie organizował Konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z Najemcą prowadzącym sklep w Centrum Wnioskodawcy, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie Konkursu profesjonalnej agencji marketingowej (dalej Agencja Marketingowa). Wnioskodawca zakłada przy tym, iż każdorazowo umowa o organizację Konkursu będzie przewidywała regulacje, które będą wskazywały podmiot odpowiedzialny za ewentualny pobór zryczałtowanego podatku od nagród.

W zależności od Konkursu, fundatorem nagród mogą być:

1. Wnioskodawca,

2. Agencja Marketingowa (wartość nagrody będzie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

3. Wnioskodawca i Agencja Marketingowa, przy czym Wnioskodawca ufunduje nagrodę główną zaś Agencja Marketingowa nagrody II i III stopnia oraz nagrody pocieszenia (wartość tych nagród zostanie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

4. Najemca, którego sklep znajduje się na terenie Centrum.

Ponadto, w zależności od Konkursu różnie może przebiegać wydanie tych nagród, niezależnie od podmiotu, który ufunduje tę nagrodę. Regulaminy Konkursowe będą wskazywać, który z podmiotów - tj. Wnioskodawca czy też Agencja Marketingowa będzie podmiotem wydającym nagrody konkursowe. W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza przeprowadzić następujące konkursy:

I. Konkurs "Zostań gwiazdą urodzin Galerii" (dalej Konkurs I).

Konkurs ten przeznaczony będzie dla dzieci i młodzieży a jego celem będzie wyłonienie i nagrodzenie utalentowanych wokalistów, tancerzy oraz osób posiadających wyjątkowe umiejętności sceniczne oraz prezentację młodych talentów i popularyzację zajęć pozaszkolnych jak również aktywizację klientów centrum handlowego.

Konkurs I przeprowadzony będzie w trzech kategoriach:

a. Muzyka (zaprezentowanie piosenki lub gry na instrumencie),

b. Taniec (pokaz taneczny),

c. Talent (występ artystyczny, bądź pokaz ponadprzeciętnych umiejętności).

Oceny i kwalifikacji dokonywać będzie najpierw Jury Konkursowe a następnie widzowie podczas głosowania sms. Uczestnikiem Konkursu I będzie mogła być osoba, która do dnia jego zakończenia nie ukończy 18-go roku życia, posiadająca polskie obywatelstwo. Zgłoszenie do konkursu następować będzie poprzez poprawne wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej i przesłanie go na adres skrzynki elektronicznej.

II. Konkurs na najsmaczniejszą potrawę świąteczną (dalej Konkurs II).

Konkurs II będzie dedykowany dla 6 Kół Gospodyń Wiejskich. Każde z Kół (ilość osób w Kole jest dowolna) przygotuje specjalną potrawę związaną z danym świętem (np. potrawę wigilijną). Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie przygotowanie stołu, na którym znajdzie się dana potrawa. W skład Komisji Konkursowej wejdą znane postaci z lokalnego rynku gastronomicznego (restauratorzy, szefowie kuchni). Komisja wybierze spośród wszystkich uczestników jednego zwycięzcę przyznając mu I nagrodę oraz będzie mogła wyróżnić dodatkowo dwóch uczestników przyznając im II i III nagrodę.

III. Konkurs na najpiękniejszą bombkę świąteczną (dalej Konkurs III).

Konkurs III organizowany będzie przez agencję marketingową na zlecenie Wnioskodawcy, za odpowiednim wynagrodzeniem określonym w umowie. Celem Konkursu III będzie wyłonienie Szkoły, która najładniej w opinii internautów ozdobi wskazaną bombkę o średnicy 60 cm, w dniu przeprowadzenia Konkursu III. Uczestnictwo w Konkursie III będzie bezpłatne i dobrowolne, jednak będzie on skierowany do szkół podstawowych mieszczących się na terenie miasta, w którym położone jest Centrum Handlowe. Wykonanie ozdobienia bombki świątecznej nastąpi na terenie Centrum Handlowego, zaś samo głosowanie nastąpi poprzez profil Centrum Handlowego, na stronie internetowej portalu społecznościowego, gdzie zamieszczone będą zdjęcia ozdobionych bombek.

Każda szkoła będzie mogła wyznaczyć tylko jednego przedstawiciela lub grupę przedstawicieli Szkoły, składającą się jednak z nie więcej niż 5 uczniów i odpowiedniej ilości opiekunów.

Rozstrzygnięcie Konkursu III nastąpi poprzez głosowanie Internautów polegające na kliknięciu ikony "Lubię to" znajdującą się pod zdjęciem konkretnej pracy konkursowej. Nagrody rzeczowe (pięciu kategorii w zależności od miejsca zajętego w Konkursie na zasadzie i nagroda za I miejsce itd.), będą przyznawane i wydawane przedstawicielom zwycięskich szkół (z zastrzeżeniem że beneficjentem nagrody będzie szkoła).

IV. Konkurs (akcja charytatywna) - "Zbieramy nakrętki dla Natalki" (dalej Konkurs IV).

Celem Konkursu IV będzie pomoc niepełnosprawnej dziewczynce, która urodziła się bez prawej rączki oraz w szerszym znaczeniu - wdrożenie i popularyzacja ekologicznego stylu życia. Konkurs polegać będzie na zbiórce plastikowych nakrętek. W konkursie będą mogły brać udział przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie oraz uczelnie wyższe. Placówki oświatowe, które będą chciały zgłosić chęć uczestnictwa w konkursie, będą musiały swoje zgłoszenia przesłać na wskazany adres emailowy. Zwycięzcą nagrody będzie ta placówka, która w określonych w regulaminie konkursu terminach dostarczy najwięcej nakrętek. Nagrodą w Konkursie IV będzie nagroda pieniężna, którą zwycięska placówka będzie mogła wykorzystać tylko i wyłącznie w sklepie jednego z Najemców, mieszczącym się w Centrum Handlowym.

V. Konkurs pod hasłem "Spróbuj swoich sił w reklamie" (dalej Konkurs V).

Celem Konkursu V będzie przygotowanie pracy plastycznej i/lub hasła reklamowego promującego Centrum Handlowe.

Uczestnikami Konkursu V będą uczniowie szkół gimnazjalnych miasta, w którym mieści się Centrum Handlowe oraz powiatów ościennych.

Organizatorami Konkursu V będą Wnioskodawca oraz jedna ze Szkół z miejscowości, w której znajduje się Centrum Handlowe, zaś jedynym Fundatorem nagród w Konkursie V będzie Wnioskodawca. Prace zrealizowane w ramach Konkursu V będą przyjmowane w dwóch kategoriach tj.

a. Kategoria I (hasło reklamowe promujące Szkołę oraz hasło promujące Centrum Handlowe),

b. Kategoria II (plakat reklamowy promujący Szkołę i/lub Centrum Handlowe) - w tym przypadku technika wykonania plakatu jest dowolna.

Jeden uczestnik Konkursu V będzie mógł przesłać po kilka prac obu Kategorii. Prace będą ostatecznie oceniane przez Jury Konkursowe. Najlepsze hasła i prace będą mogły być wykorzystane przez Organizatorów Konkursu V do autentycznej reklamy nieodpłatnie.

VI. Konkurs "Moja.........." (dalej Konkurs VI).

Konkurs VI, którego organizatorem będzie Wnioskodawca, polegać będzie na zaprezentowaniu przez uczestnika Konkursu VI najmodniejszej rzeczy (ubrania) stanowiącej własność uczestnika tego konkursu i utrwalenie jej na zdjęciu wykonanym w specjalnie przygotowanym punkcie konkursowym, mieszczącym się w Centrum Handlowym. Zgodnie z regulaminem Konkursu VI, Uczestnik w trakcie wykonywania zdjęcia, będzie mógł mieć tę rzecz na sobie lub trzymać ją w ręku.

Przyznanie nagród będzie miało charakter uznaniowy. Nagrody pieniężne, które powinny być wykorzystane przez zwycięzców na zakupy w jednym ze sklepów usytuowanych w Centrum Handlowym, zostaną przyznane dwóm osobom, których rzeczy (ubrania) zostaną uznane za najbardziej oryginalne, oraz najbardziej zgodne z trendami sezonu przez stylistkę i eksperta mody.

VII. Konkurs na stanowisku elektronicznej bramki K (dalej: Konkurs VII).

Konkurs VII zostanie zorganizowany na zlecenie Wnioskodawcy przez Agencję Marketingową, w Centrum Handlowym, w terminie określonym w regulaminie Konkursu VII. W Konkursie VII będą mogły wziąć udział osoby, które w ściśle określonym terminie dokonają zakupów w Centrum Handlowym i zachowają oryginalny paragon lub fakturę wystawioną na osobę fizyczną (dalej: Dowód zakupu). Uczestnikiem Konkursu VII zostanie osoba, która przedstawi agencji marketingowej jeden Dowód zakupu na kwotę co najmniej 50 PLN, Za jeden Dowód Zakupu, uczestnik Konkursu VII będzie mógł wziąć udział jeden raz w Konkursie VII. Konkurs VII będzie przebiegał na stanowisku elektronicznej bramki Kick - Point. Zasadą będzie oddanie trzech strzałów do bramki na wzór rzutu karnego na meczu piłki nożnej.

Strefom bramki przypisana będzie różna punktacja w zależności od położenia strefy. Górne narożniki bramki (tzw. "okienka") będą najwyżej punktowane jako miejsca o najwyższym stopniu trudności trafienia. Punktacja stref bramki będzie widoczna na ekranie monitora. Po każdym strzale na ekranie monitora pojawi się ilość zdobytych punktów oraz prędkość lecącej piłki. Po trzech strzałach pojawi się suma punktów zdobytych w trzech strzałach oraz zostanie wydrukowany certyfikat z punktacją i szybkością lecącej piłki. Suma punktów z trzech strzałów zadecyduje o awansie do finału oraz zdobyciu nagrody w finale. W przypadku osiągnięcia tej samej ilości punktów w trzech strzałach o wejściu do finału zadecyduje prędkość kopniętej piłki, wydrukowana na certyfikacie. Zdobywcami nagród będą trzej najlepsi uczestnicy/czki w każdej z czterech kategorii wiekowych.

VIII. Konkurs "Jesienne..." (dalej: Konkurs VIII).

Konkurs VIII zostanie przeprowadzony przez Wnioskodawcę, zaś fundatorem nagród będzie sklep, będący własnością jednego z najemców Centrum Handlowego. Konkurs VIII będzie przeznaczony dla osób dorosłych, zaś zadaniem uczestnika Konkursu VIII będzie wykonanie zdjęcia jesiennej stylizacji i przesłanie go na adres wskazany w regulaminie Konkursu VIII oraz polubienie Fan Page Centrum Handlowego oraz Fanpage'u fundatora nagrody oraz posiadanie statusu fana Fanpage'u w dniu ogłoszenia zwycięzcy Konkursu.

Komisja Konkursowa wybierze 5 prac, których fotografie oraz nazwiska i imiona Autorów zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego w jednym z portali społecznościowych. Nagrodami w Konkursie VIII będą nagrody rzeczowe (za zajęcie I miejsca) oraz bony towarowe do zrealizowanie w sklepie fundatora nagrody.

IX. Konkurs "Galeria oczami......." (dalej: Konkurs IX).

Konkurs IX zostanie przeprowadzony przez Wnioskodawcę i będzie przeznaczony zarówno dla dzieci jak i dorosłych.

Konkurs IX będzie miał charakter ogólnopolski. Zadaniem uczestnika Konkursu będzie wykonanie rysunku Centrum Handlowego podczas warsztatów plastycznych, które odbędą się na terenie Centrum Handlowego. Prace zostaną opublikowane na profilu Centrum Handlowego prowadzonym na portalu.com, Użytkownicy portalu będą mogli głosować na najlepszą pracę poprzez kliknięcie przycisku "lubię to". Autor pracy, która w określonej porze danego dnia, będzie miała największą ilość głosów, otrzyma nagrodę w postaci profesjonalnej sesji zdjęciowej o wartości do 760 PLN.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup usług marketingowych od Agencji Marketingowej, w części w jakiej obejmuje ona zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencje z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług marketingowych, w tym w części obejmującej wartość wydawanych w ramach świadczonych usług nagród.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi realizację zasady neutralności, będącej podstawową zasadą w podatku VAT. Wywodzi się ona z samej konstrukcji podatku VAT, który należy do tzw. podatków pośrednich charakteryzujących się tym, że ciężar ekonomiczny podatku nie spoczywa na podatniku, lecz na konsumencie - ostatecznym odbiorcy towaru bądź usługi.

Jednocześnie, jak wskazuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 21 kwietnia 2009 r. sygn. I FSK 238/09) oraz Trybunału Sprawiedliwości UE (np. orzeczenia w sprawach C-408/98 Abbey National, C-16/00 Cibo Participations C -435/05 Investrand) związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi może mieć charakter bezpośredni (wtedy, gdy dany zakup jest związany z konkretną czynnością opodatkowaną) lub pośredni (gdy dokonane zakupy nie mają bezpośredniego związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jednak wchodzą w skład ogólnych kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz stanowią część elementów kosztowych transakcji sprzedaży podlegającej opodatkowaniu VAT).

Tym samym, związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi musi być rozpatrywany szeroko. Nieuzasadnione - szczególnie w kontekście zasady neutralności podatku VAT - byłoby uzależnianie prawa do odliczenia wyłącznie od wystąpienia bezpośredniego związku poszczególnych wydatków z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Ogólne zasady regulujące funkcjonowanie podatku VAT pozwalają podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki o charakterze ogólnym pomimo braku bezpośredniego związku tych wydatków z konkretnymi transakcjami. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, iż stanowisko zgodnie z którym wydatki na cele marketingowe i promocyjne pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Przykładowo, w wyroku z 14 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA 1144/07, orzeczenie prawomocne) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że "cel promocji, jakim jest zachęcanie nabywców do kupowania wyrobów podatnika przesądza o tym, że wydatki te ponoszone są w celu związanym ze sprzedażą opodatkowaną. Inaczej rzecz ujmując wydatki te mają na celu generowanie sprzedaży opodatkowanej, a zatem w związku z tymi wydatkami podatnik na prawo do określonego w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. prawa do odliczenia podatku naliczonego".

W przypadku będącym przedmiotem niniejszego zapytania nie ulega wątpliwości, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na usługi marketingowe świadczone przez Agencje pozostają w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Podstawowym celem świadczonych przez każdą Agencję usług marketingowych jest bowiem zwiększenie atrakcyjności marketingowej Centrum Handlowego. Usługi te niewątpliwie mają wpływ na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Świadczone przez Agencję na rzecz Wnioskodawcy usługi mają charakter złożonych (kompleksowych) usług marketingowych, ponieważ polegają w szczególności na przygotowaniu, zorganizowaniu i pełnej bieżącej obsłudze programów akcji promocyjnych i Konkursów. W szczególności każda z Agencji wykonuje szereg różnych rodzajowo czynności zmierzających do wykonania pełnej usługi marketingowej zgodnie z dokonanymi z Wnioskodawcą ustaleniami. Czynności te obejmują bowiem przykładowo wsparcie w zakresie tworzenia i wdrażania dodatkowych działań marketingowych, bieżącą koordynację programów reklamowo-promocyjnych, rejestrację uczestników, weryfikację faktur zakupowych i paragonów zgłaszanych przez uczestników, aktualizację zestawu nagród, zakup i wysyłkę nagród do uczestników.

Zagadnienie świadczeń złożonych (kompleksowych) nie zostało bezpośrednio uregulowane przez polskie przepisy o VAT. Opodatkowanie świadczeń złożonych podatkiem VAT zostało natomiast poddane analizie w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych i rozstrzygnięć organów podatkowych.

Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych w przypadku gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też oświadczenie jednolite. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z 19 września 2007 r. (sygn. I FSK 1178/06)" (...) jeżeli dwie lub więcej czynności (typu świadczenie usług) dokonane na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, ze obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT".

Jednocześnie - zdaniem sądów administracyjnych i organów podatkowych - cechą wyróżniającą "jednolite świadczenie złożone" jest to, że składa się ono z elementu głównego (uznawanego za świadczenie zasadnicze) oraz innego elementu (lub elementów) mającego charakter pomocniczy. Dane świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeśli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania świadczenia głównego.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż poszczególne czynności dokonywane przez Agencje w ramach usług marketingowych stanowią jedną niepodzielną całość. Poszczególne działania podejmowane przez Agencje takie jak te opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku nie stanowią dla Spółki celu samego w sobie, lecz stanowią element jednej kompleksowej usługi marketingowej nabywanej przez Wnioskodawcę. Podstawową wartością świadczonych przez Agencje dla Wnioskodawcy usług jest bowiem zakup pełnej usługi marketingowej, która tylko i wyłącznie jako całość pozwala na realizację celów marketingowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w przypadku wielu Konkursów nie zdecydowałaby się na nabycie jedynie niektórych czynności wchodzących w skład kompleksowej usługi marketingowej (np. świadczenia samej obsługi infolinii czy też samego wydawania nagród na rzecz uczestników akcji promocyjnych).

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że podobne stanowisko w powyższej kwestii zostało przedstawione w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, w szczególności w:

* interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 stycznia 2012 r. (nr IPTPP1/443-924/11-2/RG); interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2011 r. (nr IPPP1/443-725/11-2/RW; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 sierpnia 2011 r. (nr IPPP2/443-645/11-2/MM); interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 kwietnia 2009 r. (nr ILPP2/443-113/09-2/GZ).

Podsumowując należy stwierdzić, że zakup przez Wnioskodawcę usług marketingowych świadczonych przez Agencję stanowi działanie podejmowane przez Wnioskodawcę w celu wsparcia sprzedaży opodatkowanej VAT, co przesądza o tym, że wydatki ponoszone na te usługi pozostają w związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. W takim przypadku, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z wykonywaniem sprzedaży opodatkowanej VAT, dają Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup usług marketingowych w całości, w tym również w części obejmującej wartość nagród wydanych przez Agencję w ramach organizowanych konkursów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich częci składowych.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Można w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, iż czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem).

Pojęcie "odpłatności" pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r., które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin "zapłata" stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały uregulowane w Dziale IX ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe regulacje wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył więc podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ww. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu powierzchni komercyjnej w wielkopowierzchniowym Centrum Handlowym. Duża konkurencja w branży, a przede wszystkim powstająca w dość szybkim tempie liczba podobnych obiektów komercyjnych, zmusza Wnioskodawcę do podejmowania działań mających na celu uatrakcyjnienie pod względem komercyjnym centrum handlowego. Działania te skoncentrowane są nie tylko na prowadzeniu różnorakich kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, ale również na organizowaniu imprez kulturalnych i konkursów dla osób odwiedzających centrum handlowe (Klientów zakupujących towary i usługi w sklepach najemców Centrum). Dzięki tego rodzaju wydarzeniom, Centrum odwiedzane jest przez większą rzeszę konsumentów, przez co jego atrakcyjność komercyjna, wyrażona również w stawkach czynszu powierzchni handlowej, ulega systematycznej poprawie. Związek przeprowadzanych akcji marketingowych z szeroko rozumianą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy jest zatem niezaprzeczalny, bowiem poniesione w związku z tymi działaniami koszty pośrednio przedkładają się na osiągane przychody w postaci czynszów.

Wnioskodawca przewiduje, że każdy z Konkursów będzie organizowany na podstawie regulaminu dostępnego zarówno na terenie Centrum jak i zamieszczonego na stronie internetowej Centrum (lub podmiotu, któremu Wnioskodawca zleci przeprowadzenie Konkursu). W zależności od konkretnego przypadku a przede wszystkim od skali przedsięwzięcia, Wnioskodawca będzie organizował Konkursy indywidualnie, albo w ramach umowy o współpracę z Najemcą prowadzącym sklep w Centrum Wnioskodawcy, bądź też zleci organizację i przeprowadzenie Konkursu profesjonalnej agencji marketingowej (dalej Agencja Marketingowa).

W zależności od Konkursu, fundatorem nagród mogą być:

1. Wnioskodawca,

2. Agencja Marketingowa (wartość nagrody będzie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

3. Wnioskodawca i Agencja Marketingowa, przy czym Wnioskodawca ufunduje nagrodę główną zaś Agencja Marketingowa nagrody II i III stopnia oraz nagrody pocieszenia (wartość tych nagród zostanie wliczona w cenę usługi organizacji i przeprowadzenia Konkursu),

4. Najemca, którego sklep znajduje się na terenie Centrum.

Ponadto, w zależności od Konkursu różnie może przebiegać wydanie tych nagród, niezależnie od podmiotu, który ufunduje tę nagrodę. Regulaminy Konkursowe będą wskazywać, który z podmiotów - tj. Wnioskodawca czy też Agencja Marketingowa będzie podmiotem wydającym nagrody konkursowe. W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza przeprowadzić 9 konkursów, które zostały szczegółowo opisane w zdarzeniu przyszłym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup usług marketingowych od Agencji Marketingowej, w części w jakiej obejmuje ona zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową.

W tym miejscu należy zauważyć, że problem, jak przedstawiony w niniejszej sprawie, był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-55/09 pomiędzy Commissioners for Her Majesty's Revenue and Customs a Baxi Group Ltd.

Ww. wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym: Spółka B wchodzi w skład grupy spółek produkujących ogrzewacze wody oraz powiązane produkty grzewcze. Spółki należące do tej grupy wprowadziły program lojalnościowy dla klientów - w niniejszym wypadku instalatorów ogrzewaczy wody - mający zachęcać ich do nabywania produktów grupy. W rozumieniu pkt 10 przedmiotowego wyroku spółka Baxi działa w charakterze sponsora tego programu lojalnościowego. Klienci uczestniczący w programie, gdy nabywają produkty od spółki Baxi, otrzymują punkty, które mogą następnie wymieniać na towary lub usługi będące prezentami lojalnościowymi. Spółka Baxi zleciła zarządzanie omawianym programem lojalnościowym spółce Ltd. Zarządzanie omawianym programem lojalnościowym przez spółkę obejmuje w szczególności jego promocję wśród klientów poprzez katalogi oraz Internet, rozpatrywanie wniosków o członkostwo w programie, zarządzanie kontami klientów, wybór, nabywanie i dostarczanie prezentów lojalnościowych, jak również prowadzenie infolinii dla klientów.

Spółka wybiera, nabywa i dostarcza prezenty lojalnościowe klientom. Spółka ta działa więc równocześnie jako zarządzający programem lojalnościowym, jak i dostawca prezentów. Klienci otrzymują prezenty lojalnościowe wyłącznie w zamian za punkty. Nie mogą oni nabywać prezentów lojalnościowych po obniżonej cenie. Spółka Baxi płaci na rzecz spółki cenę detaliczną prezentów lojalnościowych, jak również wnosi pewne inne opłaty z tytułu określonych usług szczególnych.

Spółka B pragnęła odliczyć podatek VAT zapłacony z tytułu płatności na rzecz spółki twierdząc, że płatności, jakich dokonuje ona na rzecz spółki stanowią wynagrodzenie za usługi świadczone przez tę spółkę na jej rzecz. Obejmują różne usługi reklamowe, włączając w to dostarczanie prezentów lojalnościowych klientom oraz dostarczanie informacji o klientach spółki B.

W odniesieniu do takiego stanu faktycznego TSUE stwierdził, że należy przypomnieć, że wspólny system podatku VAT zasadza się na zastosowaniu do towarów i usług, aż do etapu sprzedaży detalicznej, powszechnego podatku konsumpcyjnego ściśle proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od ilości czynności handlowych, jakie mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap, na którym podatek jest pobierany (w szczególności wyrok z dnia 3 października 2006 r. w sprawie C-475/03 Banca Popolare di Cremona). Dalej Trybunał podaje, że z postanowienia odsyłającego w sprawie C-55/09 wynika, że spółka zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego spółka nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Z postanowienia odsyłającego wynika ponadto, że spółka dostarcza prezenty lojalnościowe klientom.

W sprawie C-55/09 z postanowienia odsyłającego także wynika, że koszt prezentów lojalnościowych jest ujmowany przez spółkę w fakturach, jakie spółka ta wystawia spółce B według ceny detalicznej powiększonej o koszty wysyłki do miejsca zamówienia, w którym to miejscu następują przeniesienie własności i wymiana punktów. Wobec tego, po odjęciu marży handlowej naliczanej przez spółkę, która stanowi różnicę pomiędzy ceną detaliczną prezentów lojalnościowych, a ceną, po jakiej spółka zaopatruje się w te prezenty, płatność dokonywana przez spółkę B na rzecz spółki stanowi wynagrodzenie za dostawę tychże prezentów.

Podsumowując Trybunał stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe, należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie poszczególne czynności dokonywane przez Agencje w ramach usług marketingowych stanowią jedną niepodzielną całość. Świadczone przez Agencje na rzecz Wnioskodawcy usługi mają charakter złożonych (kompleksowych) usług marketingowych, ponieważ polegają w szczególności na przygotowaniu, zorganizowaniu i pełnej bieżącej obsłudze programów akcji promocyjnych i Konkursów. W szczególności każda z Agencji wykonuje szereg różnych rodzajowo czynności zmierzających do wykonania pełnej usługi marketingowej zgodnie z dokonanymi z Wnioskodawcą ustaleniami. Czynności te obejmują bowiem przykładowo wsparcie w zakresie tworzenia i wdrażania dodatkowych działań marketingowych, bieżącą koordynację programów reklamowo-promocyjnych, rejestrację uczestników, weryfikację faktur zakupowych i paragonów zgłaszanych przez uczestników, aktualizację zestawu nagród, zakup i wysyłkę nagród do uczestników.

Poszczególne działania podejmowane przez Agencje opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku nie stanowią dla Spółki celu samego w sobie, lecz stanowią element jednej kompleksowej usługi marketingowej nabywanej przez Wnioskodawcę. Podstawową wartością świadczonych przez Agencje dla Wnioskodawcy usług jest bowiem zakup pełnej usługi marketingowej, która tylko i wyłącznie jako całość pozwala na realizację celów marketingowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w przypadku wielu Konkursów nie zdecydowałaby się na nabycie jedynie niektórych czynności wchodzących w skład kompleksowej usługi marketingowej (np. świadczenia samej obsługi infolinii czy też samego wydawania nagród na rzecz uczestników akcji promocyjnych).

Z prezentowanym przez Wnioskodawcę poglądem, że kompleksowa usługa świadczona na jego rzecz przez Agencje usług marketingowych obejmuje również zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową, nie można się zgodzić.

Oczywiście w zakres świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług marketingowych wchodzi szereg różnych czynności.

Należy jednakże zauważyć, że aby można było mówić o złożonym świadczeniu na rzecz Wnioskodawcy - kompleksowej uslugi marketingowej, odbiorcą świadczenia powinien być jeden podmiot - Wnioskodawca.

W opisanej sprawie nie mamy do czynienia z taką sytuacją.

Świadczenie usługi marketingowej będzie na rzecz Wnioskodawcy, natomiast zakup nagród konkursowych, bezpośrednio przekazanych zwycięzcom Konkursów przez Agencję Marketingową, będzie świadczeniem Agencji na rzecz tych zwycięzców.

Zauważyć należy, że Wnioskodawca w odniesieniu do przekazywanych przez Agencje Marketingowe towarów (nagród) nie nabywa prawa do rozporządzania tymi towarami (nagrodami) jak właściciel, lecz występuje jedynie jako podmiot trzeci, dokonujący zapłaty za dostawę towarów dokonywaną przez Agencje na rzecz beneficjentów (jak to ma miejsce w cytowanym wyżej wyroku TSUE C-55/09.

Nie ulega wątpliwości, że w opisanej sytuacji Wnioskodawca będzie nabywał usługi marketingowe od podmiotów wykonujących takie świadczenia. Jednakże zagadnienie kompleksowości świadczeń nie jest pojęciem nieograniczonym żadnymi barierami i warunkami granicznymi.

W przedmiotowej sprawie rzeczywisty charakter opisanej transakcji wskazuje jednak na dwa odrębne świadczenia, których odbiorcami są dwa odrębne podmioty - w przypadku usługi marketingowej - Wnioskodawca, a w przypadku przekazywania towarów (nagród) - beneficjenci.

Zatem wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Kontrahentowi za wykonanie przez niego czynności w ramach zawartej umowy obejmować będzie w rzeczywistości dwa elementy. Pierwszym elementem tej kwoty będzie wynagrodzenie za usługi marketingowe świadczone przez Kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy. Natomiast drugim elementem kwoty będzie wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę za dostawę towarów (nagród) dokonywaną przez Kontrahenta na rzecz uczestników konkursów, którzy otrzymywać będą nagrody.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę udokumentowanych fakturą VAT wyłącznie w zakresie nabywanych usług marketingowych z uwagi na pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Spółkę obrotów, które są opodatkowane (tekst jedn.: mają związek z generowaniem sprzedaży opodatkowanej), gdyż została spełniona przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków udokumentowanych fakturą VAT dotyczących nabywanych przez Kontrahenta towarów (nagród), przekazywanych następnie uczestnikom konkursów, bowiem ta część kwoty stanowi w istocie zapłatę przez Wnioskodawcę (jako podmiot trzeci) za dostawę towarów dokonywaną przez Kontrahenta na rzecz uczestników konkursów.

Podstawę powyższego rozstrzygnięcia stanowi art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, gdyż w tej części Wnioskodawca nie nabył towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Agencje Marketingowe dokumentujących nabycie usługi marketingowej opisanej w zdarzeniu przyszłym jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do przywołanych przez Stronę orzeczeń oraz interpretacji indywidualnych, tut. Organ wskazuje, że w świetle wniosków płynących z wyżej cytowanego orzeczenia TSUE w sprawie C-53/09 i C-55/09, nie mają one wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl