IPPP3/443-28/10-2/JK - Prawo do odliczenia podatku VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją projektu rozwoju obszarów wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-28/10-2/JK Prawo do odliczenia podatku VAT przez stowarzyszenie w związku z realizacją projektu rozwoju obszarów wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach nie zarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej. Działa jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L 277 z 21 października 2005 r.).

Stowarzyszenie realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader. W ramach tych działań finansowane będzie funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na pdst. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103 poz. 660, z 2009 r. Nr 129 poz. 1063).

Stowarzyszenie nie figuruje i nigdy nie figurowało w ewidencji podatników podatku VAT. Przychodami Stowarzyszenia były i są wyłącznie składki członkowskie oraz dotacje, które zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie mają wpływu na cenę (kwotę należną) usług świadczonych przez Stowarzyszenie, tak więc nie są wliczane do obrotu nakładającego obowiązek zapłaty podatku oraz rejestracji Stowarzyszenia jako podatnika podatku VAT.

Koszty jakie poniesie Stowarzyszenie, zostaną zgodnie z wymienionym rozporządzeniem z dnia 23 maja 2008 r. zrefundowane. Są to m.in. koszty bieżące LGD (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi telekomunikacyjne, pocztowe); koszty realizacji badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju; koszty informowania o obszarze objętym LSR (prowadzenie strony internetowej, doradztwo, wydanie foldera, art. w prasie); koszty szkolenia pracowników, członków zarządu (szkolenia, koszty podróży wyżywienie, noclegi, wynajem sprzętu i pomieszczeń); koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związane z obszarem objętym lokalną strategią rozwoju (wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, najem sprzętu, lokalu, nagrody, upominki, opracowanie materiałów i druk). Wymienione szkolenia, imprezy kulturalne i promocyjne nie będą stanowiły źródła przychodów dla Stowarzyszenia.

W tych wszystkich kosztach mieści się podatek od towarów i usług (VAT) uiszczany w związku z poniesieniem ww. kosztów.

Interpretacja zostanie przedłożona w Urzędzie Marszałkowskim celem uzyskania refundacji poniesionych kosztów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ponosząc ww. koszty w postaci zakupionych towarów i usług może odzyskać podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jako osoba prawna nieprowadząca działalności gospodarczej stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest w stanie odzyskać podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie realizuje działania objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, które skierowane są do ludności obszarów wiejskich objętej podejściem Leader. W ramach tych działań finansowane będzie funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103 poz. 660, z 2009 r. Nr 129 poz. 1063). Stowarzyszenie nie figuruje i nigdy nie figurowało w ewidencji podatników podatku VAT.

Koszty jakie poniesie Stowarzyszenie, zostaną zgodnie z wymienionym rozporządzeniem z dnia 23 maja 2008 r. zrefundowane. Są to m.in. koszty bieżące LGD (wynagrodzenia pracowników i członków Rady, najem biura, zakup sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, opłaty skarbowe, sądowe, usługi telekomunikacyjne, pocztowe); koszty realizacji badań dotyczących obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju; koszty informowania o obszarze objętym LSR (prowadzenie strony internetowej, doradztwo, wydanie foldera, art. w prasie); koszty szkolenia pracowników, członków zarządu (szkolenia, koszty podróży wyżywienie, noclegi, wynajem sprzętu i pomieszczeń); koszty realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związane z obszarem objętym lokalną strategią rozwoju (wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, najem sprzętu, lokalu, nagrody, upominki, opracowanie materiałów i druk). Wymienione szkolenia, imprezy kulturalne i promocyjne nie będą stanowiły źródła przychodów dla Stowarzyszenia. Stowarzyszenie jest osobą prawną o celach nie zarobkowych, nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl