IPPP3/443-28/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-28/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 7 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania odsprzedaży rozcieńczalników pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy rozcieńczalników pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma zajmuje się zakupem w kraju i dalszą odsprzedażą uniwersalnego rozcieńczalnika RE-I będącego mieszaniną alkoholu etylowego, benzoesanu denatonium, alkoholu izopropylowego i glikolu propylenowego pochodzącego z nabycia wewnątrzwspólnotowego i zawierającego alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może nabywać od dostawcy polskiego nie będącego zarejestrowanym handlowcem, ani składem podatkowym uniwersalny rozcieńczalnik pochodzący z nabycia wewnątrzwspólnotowego i dokonywać jego dalszej odsprzedaży ze stawką akcyzy zero (0).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy powinny być klasyfikowana do kodu PKWiU ex 24.30.22-79 i CN ex 3814 00 90 (wg Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

W załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) (Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych) rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o kodzie CN 3814 00 90, nie zostały wymienione w poz. 1-28, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 29 ww. załącznika nr 2, wynosi 0 (stawka zero).

W załączniku nr 1 do wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów (Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju) rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, o symbolu PKWiU 24.30.22-79, nie zostały wymienione w poz. 1-32, a więc stawka podatku akcyzowego dla tego wyrobu, zgodnie z poz. 33 ww. załącznika nr 1, wynosi 0 (stawka zero).

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się z akcyzy alkohol etylowy"2a) używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, (...) i skażony: a) środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE. Zatem zdaniem Strony można dokonywać zakupu od dostawcy krajowego i dalszej odsprzedaży przedmiotowego towaru ze stawką akcyzy zero (0).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ww. ustawy. Pod pozycją 28 tego załącznika zostały ujęte wyroby akcyzowe zaklasyfikowane do kodu ex CN 3814 00 90 - organiczne złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone; gotowe zmywacze farb i lakierów - pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości (art. 4 ust. 5).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż przedmiotowy rozcieńczalnik pochodzi z nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonanego przez podmiot nie mający statutu uprawnionego do nabywania wewnatrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonej akcyzy. Zatem podmiot ten dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru podatku. Czynność ta rodzi powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność jego rozliczenia przez podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia. Zatem w sytuacji gdy podmiot, od którego Wnioskodawca nabywa przedmiotowe wyroby akcyzowe, zadeklarował lub też została określona kwota należnej akcyzy należy uznać, że dalszy obrót tymi wyrobami przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż z przepisów art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż podatek ten ma charakter jednokrotnego opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl