IPPP3/443-277/11-2/LK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-277/11-2/LK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do dostawy części i wyposażenia do środków transportu morskiego oraz rybołówstwa morskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki 0% do dostawy części i wyposażenia do środków transportu morskiego oraz rybołówstwa morskiego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z o.o. dokonuje dostawy części i wyposażenia do środków transportu morskiego oraz rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1 art. 83 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług. Dostarczane wyposażenie nie służy celom rozrywki i sportu. Nie wszystkie zaopatrywane przez Spółkę jednostki będące środkami transportu morskiego lub rybołówstwa morskiego będą opuszczały terytorium Wspólnoty Europejskiej, a tym samym nie wszystkie wskazane dostawy wypełniają definicję eksportu towarów zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zachodzi, zatem potrzeba sporządzenia w stosunku do tych dostaw dokumentów celnych, w których nastąpiłoby potwierdzenie przez urząd celny wywozu towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty, aby możliwe było zastosowanie stawki 0% VAT. W momencie dokonania dostawy Spółka nie ma możliwości ostatecznego ustalenia, która z jednostek opuści terytorium Wspólnoty, jednakże dostawy są realizowane w okolicznościach i przy spełnieniu warunków wskazanych w powołanym art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa części i wyposażenia do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów Usług korzysta z opodatkowania stawką 0% VAT niezależnie od wykonania obowiązku sporządzenia dokumentu celnego dotyczącego tej dostawy oraz niezależnie od potwierdzenia przez urząd celny wywozu dostarczonych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transakcji dostawy towarów opisanych w stanie faktycznym, zastosowanie znajduje stawka 0% podatku od towarów i usług bez konieczności sporządzania do tej dostawy dokumentów celnych oraz bez konieczności potwierdzania przez urząd celny wywozu dostarczonych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 upoważnia dostawcę do zastosowania stawki 0% VAT z tytułu dostawy przedmiotowych części i wyposażenia na terytorium kraju, co oznacza, iż brak spełnienia wymogów stawianych w definicji eksportu towarów i przepisach celnych nie skutkuje zmianą wysokości opodatkowania dostawy. Wypełnienie przesłanek przewidzianych w powołanym przepisie ustawy podatkowej tj., art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT upoważnia Spółkę do zastosowania stawki 0% VAT nawet przy braku spełnienia wymagań stawianych przez przepisy prawa celnego dostawom na statki, których realizacja mogłaby stanowić formę eksportu towarów. Powołany przepis jest podstawą do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w dostawach na terytorium kraju i nie uzależnia tego sposobu opodatkowania od spełnienia warunków przewidzianych innymi przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, podstawową stawką podatku dla dostawy towarów i świadczonych usług z zastrzeżeniem ust. 2 - 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jest stawka 22%.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawki podatku wskazane w powołanym powyżej art. 41 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT ulegają podwyższeniu na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578). Zgodnie z tym przepisem, po art. 146 dodaje się art. 146a-146e w brzmieniu: " Art. 146a. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (...)".

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu ustawodawca wymienił:

a.

pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

b.

pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

c.

pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

d.

pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

e.

pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie pozostałe jednostek pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),

g.

statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0);

Z wniosku wynika, że Spółka dokonuje dostawy części i wyposażenia do środków transportu morskiego oraz rybołówstwa morskiego, o których mowa w pkt 1 art. 83 ust. 1 powołanej ustawy o VAT. Dostarczane wyposażenie nie służy celom rozrywki i sportu. Nie wszystkie zaopatrywane przez Spółkę jednostki będące środkami transportu morskiego lub rybołówstwa morskiego będą opuszczały terytorium Wspólnoty Europejskiej, a tym samym nie wszystkie wskazane dostawy wypełniają definicję eksportu towarów zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W momencie dokonania dostawy Spółka nie ma możliwości ostatecznego ustalenia, która z jednostek opuści terytorium Wspólnoty, jednakże dostawy są realizowane w okolicznościach i przy spełnieniu warunków wskazanych w powołanym art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% niezależnie od sporządzenia dokumentu celnego dotyczącego tej dostawy oraz niezależnie od potwierdzenia przez urząd celny wywozu dostarczonych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005";

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%. Natomiast zgodnie z ust. 11 tego artykułu przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Odnosząc się do przedstawionej we wniosku sytuacji stwierdzić trzeba, że w przypadku gdy w sprawie nie dochodzi do eksportu towarów bądź Wnioskodawca nie jest w posiadaniu dokumentów umożliwiających mu zastosowanie stawki 0% do danej transakcji jako transakcji eksportu towarów ma On prawo wykazać tę dostawę jako dostawę towarów na terytorium kraju opodatkowaną stawką 0%. Przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie uzależnia bowiem zastosowania tej stawki od spełnienia warunków posiadania dokumentów celnych. W takiej sytuacji warunkiem zastosowania stawki 0% jest dostawa części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. Z wniosku wynika, że takie warunki są spełnione.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl