IPPP3/443-275/09-5/KG - Odliczenie i zwrot podatku VAT wynikającego z finansowania zmiany wyposażenia biblioteki publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-275/09-5/KG Odliczenie i zwrot podatku VAT wynikającego z finansowania zmiany wyposażenia biblioteki publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu pn. "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia i zwrotu podatku wynikającego z finansowania projektu pn. "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IPPP3/443-275/09-2/KG z dnia 07 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przygotowuje wniosek do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" pod nazwą "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej". Wartość inwestycji szacowana jest na kwotę 32.000,00 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miejsko - Gminna Biblioteka Publiczna ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji zadania pod nazwa "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej"...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Bibliotece nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawcę przedmiotowej inwestycji. W związku z powyższym wnioskodawca stoi na stanowisku, iż kwoty podatku winny stanowić koszt kwalifikowany.

W dniu 15 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując, iż nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu po zrealizowaniu zadania. Zmiana wyposażenia Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, pełniącej rolę jedynego ośrodka kultury na terenie gminy ma służyć lokalnej społeczności poprzez sprawniejszą obsługę czytelnika, poszerzenie oferty kulturalnej oraz ułatwienie dostępu do informacji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności podatkowych, podatnikowi o który mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 24. Ponieważ Miejsko Gminna Bibliotek Publiczna nie jest podatnikiem podatku VAT, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mogła odliczyć podatku VAT zawartego w dokonywanych zakupach towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cyt. wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy czynności tej dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższą zasadą, wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje zrealizować projekt pod nazwą "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej". Ponadto Wnioskodawca nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu po zrealizowaniu zadania. Zmiana wyposażenia Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, pełniącej rolę jedynego ośrodka kultury na terenie gminy ma służyć lokalnej społeczności poprzez sprawniejszą obsługę czytelnika, poszerzenie oferty kulturalnej oraz ułatwienie dostępu do informacji.

W konkluzji należy podkreślić, iż Wnioskodawca nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "Zakup wyposażenia dla Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej", gdyż stałoby to w sprzeczności z regułą zawartą w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprowadza się ona do stwierdzenia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygnięcia wątpliwości podatników dotyczących zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie opisanego stanu faktycznego organy podatkowe dokonują oceny czy w danej sytuacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl