IPPP3/443-251/13-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-251/13-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

B. S.A. (dalej zwana Spółką) jest szczególnym podmiotem prawa gospodarczego, zdefiniowanym w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384, z późn. zm., dalej zwaną ustawą o obrocie instrumentami finansowymi), jako "spółka prowadząca rynek pozagiełdowy". Ze względu na szczególną rolę dla funkcjonowania rynku kapitałowego działalność gospodarcza spółki prowadzącej rynek pozagiełdowy poddana jest reglamentacji oraz podlega nadzorowi administracyjnoprawnemu pełnionemu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zgodnie, bowiem z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi (art. 33 ust. 2-3a) podstawowym przedmiotem działalności spółki prowadzącej rynek pozagiełdowy może być wyłącznie organizowanie:

* regulowanego rynku pozagiełdowego,

* alternatywnego sytemu obrotu,

* lub prowadzenie innej działalności w zakresie organizowania obrotu instrumentami finansowymi oraz działalności związanej z tym obrotem.

Z powyższego przepisu wynika zakaz, na podstawie, którego spółka prowadząca rynek pozagiełdowy nie może podejmować czynności wykraczających poza wyżej wymieniony ustawowo wskazany zakres. Innymi słowy, spółka prowadząca rynek pozagiełdowy została powołana do świadczenia usług wyłącznie o charakterze finansowym. Z drugiej strony działalność gospodarcza polegająca na organizowaniu regulowanego rynku pozagiełdowego oraz organizowaniu alternatywnego systemu obrotu jest ściśle reglamentowana i może być prowadzona jedynie przez podmioty, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.

W ramach przedstawionych wyżej ustawowych ograniczeń Spółka świadczy obecnie kompleksowe, złożone usługi polegające na:

* organizowaniu regulowanego rynku pozagiełdowego (którego przedmiotem mogą być jedynie instrumenty finansowe),

* organizowaniu alternatywnego sytemu obrotu (którego przedmiotem mogą być jedynie instrumenty finansowe o charakterze dłużnym),

* prowadzeniu organizowanego przez Ministra Finansów elektronicznego rynku obrotu skarbowymi papierami wartościowymi, Minister Finansów zlecił Spółce prowadzenie tego rynku na podstawie umowy. Rynek działa pod nazwą T....B....Poland, przedmiotem obrotu na tym rynku mogą być jedynie instrumenty finansowe emitowane przez Skarb Państwa, (zwanych dalej łącznie lub osobno "rynkami instrumentów finansowych").

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm., dalej zwana ustawą o VAT), przedstawione wyżej kompleksowe, złożone usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, świadczone przez Spółkę, na rzecz:

* członków/uczestników rynków instrumentów finansowych (m.in. firm inwestycyjnych, banków krajowych i zagranicznych oraz innych podmiotów finansowych spełniających stosowne wymagania ustawowe i regulaminowe),

* emitentów instrumentów finansowych wprowadzonych/dopuszczonych do obrotu na rynku instrumentów finansowych,

* Podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług (dalej zwany podatkiem VAT).

W ramach świadczenia kompleksowych usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe, Spółka wykonuje na rzecz członków/uczestników rynków instrumentów finansowych, emitentów oraz odbiorców danych rynkowych generowanych przez rynki instrumentów finansowych (dalej zwanych Odbiorcami Danych), m.in. odpłatnie następujące czynności:

* dopuszczenie/wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku instrumentów finansowych,

* notowanie instrumentów finansowych dopuszczonych/wprowadzonych do obrotu na rynku instrumentów finansowych,

* realizacja zadań związanych z obniżeniem wartości nominalnej instrumentów finansowych oraz zawieszeniem i wykluczeniem instrumentów finansowych z obrotu,

* prowadzenie dnia obrotu, w tym nadzór nad przebiegiem i porządkiem dnia obrotu,

* przyjmowanie, przetwarzanie i realizacja zleceń składanych na rynku przez członków/uczestników rynków, anulowanie zawartych na rynku instrumentów finansowych transakcji,

* dystrybucja (upowszechnianie) danych rynkowych, w tym z prawem do dalszej dystrybucji na rzecz podmiotów inwestujących na rynkach instrumentów finansowych (zwanych dalej Inwestorami). Dystrybucja (upowszechnienie) danych rynkowych, w tym z prawem do dalszej dystrybucji może mieć też miejsce na rzecz Odbiorów Danych, którzy nie są jednocześnie członkami/uczestnikami rynków instrumentów finansowych.

Obowiązek upowszechniania danych rynkowych z rynku regulowanego oraz alternatywnego sytemu obrotu wynika wprost z przepisów prawa. Zgodnie, bowiem z art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi na podmioty organizujące rynek regulowany nałożony jest obowiązek upowszechniania jednolitych informacji o kursach i obrotach na danym rynku regulowanym organizowanym przez tą spółkę. Ponadto zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 października 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany (Dz. U. Nr 187, poz. 1447) w zakresie instrumentów finansowych innych niż akcje spółka prowadząca rynek regulowany ma obowiązek zapewniania upowszechnienia informacji dotyczących oprócz transakcji i obrotów także ofert z prowadzonego rynku regulowanego, co najmniej w minimalnym zakresie określonym w tym przepisie.

Obowiązek upowszechniania danych rynkowych w przypadku organizowania alternatywnego systemu obrotu przez "spółkę prowadzącą rynek pozagiełdowy" wynika natomiast z art. 78 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 16 ust. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 października 2009 r. w sprawie warunków, jakie musi spełniać organizowany przez firmę inwestycyjną alternatywny system obrotu (Dz. U. Nr 187, poz. 1448).

W przypadku rynku T.... B.... Poland obowiązek upowszechniania danych rynkowych wynika z § 19 ust. 2 pkt 6 Regulaminu pełnienia funkcji Dealera Skarbowych Papierów Wartościowych określonego przez Ministra Finansów w dniu 3 września 2012 r. (http://www.mf.gov.pl/web/wp/dlug-publiczny/dealerzy-skarbowych-papierow-wartosciowych/regulacje-prawne) zwanego dalej Regulaminem DSPW). Minister Finansów w ramach działań mających na celu obniżenie ryzyka i kosztów obsługi długu Skarbu Państwa zarządza systemem Dealerów Skarbowych Papierów Wartościowych, którego częścią jest organizowanie wtórnego obrotu skarbowymi papierami wartościowymi na platformie elektronicznej, o której mowa w § 2 pkt 8 Regulaminu DSPW. Uzyskanie statusu "podmiotu prowadzącego rynek elektroniczny" wymaga spełnienia szeregu określonych w Regulaminie DSPW (w szczególności w rozdziale V) wymagań. W przypadku spełnienia tych wymagań Minister Finansów zawiera z takim podmiotem umowę w sprawie prowadzenia rynku elektronicznego (§ 2 pkt 9, § 21 ust. 3 Regulaminu DSPW).

Realizacja przedstawionego powyżej obowiązku upowszechniania danych rynkowych odbywa się m.in. w drodze udostępniania przez Spółkę innym podmiotom informacji o danych transakcyjnych dotyczących instrumentów finansowych notowanych na rynkach instrumentów finansowych, w drodze przekazu elektronicznego, przy czym podmiotami uprawnionymi do ich odbioru są:

* uczestnicy/członkowie rynków instrumentów finansowych otrzymujący za pomocą systemów informatycznych tych rynków informacje na podstawie zawieranych ze Spółką umów o członkostwo,

* odbiorcy Danych, także niebędący uczestnikami/członkami rynków instrumentów finansowych, otrzymujący wskazane informacje na podstawie tzw. umów dystrybucyjnych - z prawem do korzystania z tych informacji na potrzeby prowadzonej działalności oraz ich dalszej dystrybucji do swoich klientów (faktycznych bądź potencjalnych Inwestorów).

Przedmiotowy kanał dystrybucji służy przede wszystkim jak najszerszemu dostępowi Inwestorów jak i potencjalnych Inwestorów do danych rynkowych. Spółka korzysta z dwóch kanałów dystrybucji danych.

Korzystając z udogodnień, jakie daje Spółce członkostwo w grupie kapitałowej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (zwana dalej GPW) w celu optymalizacji sposobu wypełnienia obowiązków w zakresie upowszechniania danych rynkowych Spółka realizuje dystrybucję tych danych we współpracy z GPW, na podstawie umowy o rozpowszechnianie danych rynkowych zawartej z GPW w dniu 23 grudnia 2010 r. oraz we współpracy z E.... posiadającą siedzibę w Wielkiej Brytanii na podstawie umowy z dnia 25 listopada 2004 r. w zakresie dystrybucji informacji z rynku T..... B.... Poland.

Dystrybucja danych rynkowych przez Odbiorców Danych, zarówno będących członkami/uczestnikami rynków finansowych jak i niebędących członkami/uczestnikami skierowana jest ostatecznie, co do zasady, do ich abonentów będących zwykle Inwestorami, gdyż to oni są realnie zainteresowani danymi rynkowymi. Z założenia informacje te służą do podejmowania i realizacji decyzji inwestycyjnych i zawierania transakcji na rynkach instrumentów finansowych. Specyfika zawierania transakcji wymaga bowiem posiadania możliwie najaktualniejszej wiedzy o notowaniach i kursach instrumentów finansowych notowanych na tych rynkach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie przez Spółkę opisanych w stanie faktycznym wniosku usług polegających na udostępnianiu Odbiorcom Danych serwisów danych rynkowych wraz z uprawnieniem do ich dalszej dystrybucji podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Spółkę usług polegających na udostępnieniu Odbiorcom Danych serwisów danych rynkowych wraz z uprawnieniem do Ich dalszej dystrybucji podlega zwolnieniu z podatku VAT.

Co do zasady, świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, niemniej jednak należy zauważyć, że ustawa o VAT w ślad za Dyrektywą 112/2006/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) (zwanej dalej Dyrektywą 112) zawiera katalog usług, których świadczenie podlega zwolnieniu z opodatkowania. Zarówno ustawa o VAT jaki i Dyrektywa 112 zastrzegają zwolnienie z podatku VAT dla szerokiej grupy usług, które można zbiorczo określić jako usługi finansowe.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, zwalnia się od podatku, "usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie." Powyższy przepis ustawy o VAT stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. f Dyrektywy 112 zgodnie, z którym: państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2."

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT "zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41" (za wyjątkami wskazanymi w art. 43 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy o VAT). Przepisy powyższe stanowią natomiast implementację do krajowego porządku prawnego wniosków wypływających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczącego tzw. "usług kompleksowych" oraz tzw. "usług pomocniczych".

W świetle, więc art. 43 ust. 13 ustawy o VAT usługę należy uznać za pomocniczą w stosunku do usługi podstawowej/głównej, jeżeli:

* stanowi dający się wyodrębnić element podstawowej usługi finansowej,

* jest niezbędna do świadczenia podstawowej usługi finansowej,

* jest właściwa do świadczenia podstawowej usługi finansowej.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się z różnych świadczeń których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego/podstawowego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest, zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że praktycznie jedynym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę są usługi finansowe polegające na organizowaniu rynków instrumentów finansowych, co niewątpliwie stanowi usługę zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Spółka realizuje przedmiotowe usługi w związku z jej kwalifikowanym statusem w obrocie gospodarczym, jako przewidziany przepisami prawa podmiot infrastruktury rynku kapitałowego. Usługi świadczone przez Spółkę są, więc nierozerwalnie związane z działalnością do wykonywania, której został powołany taki podmiot.

Należy zauważyć, iż ustawodawstwo krajowe oraz unijne nakłada na "spółkę prowadzącą rynek pozagiełdowy" szereg obowiązków, których wypełnienie stanowi warunek konieczny, niezbędny do zgodnego z wymogami regulacyjnymi organizowania regulowanego rynku pozagiełdowego oraz organizowania alternatywnego systemu obrotu. Takim szczególnym obowiązkiem i jednocześnie wymogiem regulacyjnym, ale także praktycznym jest obowiązek dystrybucji (upowszechniania) informacji rynkowych (określony odpowiednio w art. 18 ust. 1 pkt 3 oraz art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi). Nakaz upowszechniania (dystrybucji) danych rynkowych wynika, więc wprost z przepisów prawa, i bez świadczenia tej czynności wypełnianie usługi podstawowej (organizowania rynku regulowanego oraz organizowania alternatywnego systemu obrotu) nie byłoby kompletne oraz kompleksowe. Upowszechnianie danych o transakcjach i zleceniach złożonych na rynkach, których posiadanie i równy, szeroki dostęp jest niezbędny Inwestorom do rzeczywistej możliwości uczestnictwa na rynkach instrumentów finansowych. Istnieje więc swoiste sprężenie zwrotne, gdyż Inwestorzy na podstawie upowszechnionych danych składają kolejne zlecenia oraz zawierają transakcje na rynkach instrumentów finansowych, które następnie w postaci danych rynkowych są upowszechniane. Upraszczając upowszechnione dane rynkowe "wracają" na rynki instrumentów finansowych w postaci złożonych zleceń oraz zawartych transakcji.

Natomiast obowiązek upowszechniania/podawania do publicznej wiadomości danych rynkowych z rynku T..... B.... Poland wynika z regulacji wydanych przez Ministra Finansów w związku z funkcjonowaniem systemu Dealerów Skarbowych Papierów Wartościowych. Głównym celem funkcjonowania tego systemu jest uzyskanie poprawy płynności, przejrzystości i efektywności rynku skarbowych papierów wartościowych w celu minimalizacja kosztów obsługi długu publicznego. Integralną częścią, ale także nieodłącznym elementem tego sytemu jest rynek elektroniczny, o którym mowa w § 2 pkt 8 Regulaminu DSPW, który musi spełniać ściśle określone wymogi, w tym upowszechnianie danych rynkowych. Od 2002 r. rynkiem tym na podstawie umowy z Ministrem Finansów jest prowadzony przez Spółkę elektroniczny rynek występujący obecnie pod nazwą T..... B..... Poland.

Inaczej mówiąc, skoro ustawodawca w przypadku organizowania rynku regulowanego oraz alternatywnego systemu obrotu, a Minister Finansów w ramach zarządzania długiem Skarbu Państwa w przypadku organizowania rynku elektronicznego, o którym mowa w § 2 pkt 8 Regulaminu DSRW nakłada obowiązek upowszechniania danych rynkowych, to niewątpliwie należy uznać, iż czynności składające się na taką dystrybucję, w tym w szczególności udostępnianie danych na rzecz podmiotów niebędących członkami/uczestnikami z prawem dalszej dystrybucji stanowią niezbędny element takiej działalności.

Usługa polegająca na upowszechnianiu danych rynkowych niewątpliwie stanowi element składowy usługi zasadniczej, jaką jest organizowanie rynków instrumentów finansowych (która niewątpliwie stanowi usługę zwolnioną z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. pkt 41 ustawy o VAT), bowiem jest ściśle związana z usługą zasadniczą i ma na celu umożliwienie i wsparcie wykonywania przez Spółkę działalności w zakresie obrotu instrumentami finansowymi. Oznacza to, że bez świadczenia tej usługi pomocniczej, organizowanie rynków instrumentów finansowych nie mogłoby być w efekcie zrealizowane (zarówno ze względ6w regulacyjnych jak też i praktycznych). Inaczej mówiąc, udostępnienie informacji rynkowych w ramach analizowanej usługi (tekst jedn.: usługi polegającej na udostępnianiu Odbiorcom Danych serwisów danych rynkowych wraz z uprawnieniem do ich dalszej dystrybucji) służy wyłącznie rozpowszechnianiu informacji rynkowych Inwestorom za pomocą możliwie najszerszego zakresu kanałów dystrybucji w celu zapewnienia jak najszerszego dostępu do tych danych.

Należy dodatkowo podkreślić, iż bez czynności organizowania rynków instrumentów finansowych usługa udostępniania danych rynkowych, jako usługa odrębna oderwana od organizowania rynku instrumentów finansowych nie mogłaby być świadczona. Natomiast, z drugiej strony, organizowanie rynku instrumentów finansowych nie byłoby praktycznie możliwe, bez udostępnienia przez Spółkę danych rynkowych, które są niezbędne do dokonania transakcji, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT (tekst jedn.: transakcji, których przedmiotem są instrumenty finansowe). Świadczenie analizowanej usługi nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi warunek niezbędny do świadczenia usługi podstawowej oraz stanowi jedynie środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej (płynny rynek instrumentów finansowy dający jak najbardziej aktualne ceny instrumentów finansowych na rynku kapitałowym, jako całości).

Należy także zauważyć, że poza warunkami regulacyjnymi, także ze względów praktycznych, organizowanie rynków instrumentów finansowych bez udostępniania Inwestorom oraz potencjalnym Inwestorom informacji niezbędnych do podejmowania decyzji o dokonaniu transakcji na rynku, których przedmiotem są instrumenty finansowe, nie byłoby efektywnie możliwe. Żaden bowiem Inwestor nie zdecydowałyby się na zawarcie transakcji na rynku instrumentów finansowych bez wejścia w posiadanie informacji, które mają decydujący wpływ na warunki zawarcia tych transakcji (notowanie, obroty).

Analizowana usługa udostępniania danych rynkowych powinna zostać uznana także za usługę, która jest właściwa tj. charakterystyczna dla usługi głównej jaką jest organizowanie rynków instrumentów finansowych. Należy zauważyć, iż zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w orzecznictwie sądów administracyjnych, termin "usługa właściwa" powinien być interpretowany zgodnie ze znaczeniem słownikowym, np. w wyroku z dnia 27 lutego 2012 r. (sygn. I SA/Łd 1626/11) WSA w Łodzi stwierdził, że wprowadzenie warunku w postaci "właściwe" oznacza, wbrew temu, co przyjmuje organ w tej sprawie, że usługi te nie muszą występować tylko w działalności kredytowej, być tylko i wyłącznie dla niej właściwe, typowe, charakterystyczne (tak też wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 stycznia 2012 r., I SA/Łd 1505/11). Mogą one zatem być też charakterystyczne dla innych stosunków zobowiązaniowych, w przeciwnym razie w analizowanym przepisie ustawodawca użyłby zwrotu "wyłączne" nie zaś "właściwe" (tak wyrok z dnia 27 lutego 2012 r. sygn. akt I SA/Łd 1626/11)."

Mając powyższe na uwadze, nie powinno ulegać wątpliwości, że udostępnienie informacji rynkowych stanowi element właściwy, tj. charakterystyczny dla czynności organizowania rynku instrumentów finansowych. Czynność taka występuje bowiem, w praktyce wyłącznie właśnie w takiej działalności.

Podsumowując, należy podkreślić także, iż w polskim orzecznictwie przyjmuje się bardzo szeroki zakres zwolnienia usług pomocniczych. W wyroku NSA z dnia 8 maja 2012 r. (sygn. I FSK 268/12) wskazano:

Natomiast art. 43 ust. 13 ustawy o VAT przewiduje zwolnienie z VAT dla usługi stanowiącej element usługi ubezpieczeniowej i nie precyzuje zakresu podmiotowego. Należy zatem uznać, że przepis ten dotyczy usług opartych na podwykonawstwie czy outsourcingu wykonywanych przez podmioty trzecie na rzecz podmiotów ubezpieczających. Przyjęcie bowiem, że wspomniany przepis dotyczy jedynie ubezpieczycieli czyni wprowadzenie tego przepisu bezprzedmiotowym, co pozostaje w sprzeczności z założeniem o racjonalnym ustawodawcy.

Analizując tym samym warunki przewidziane w ww. przepisie należy stwierdzić, że usługi assistance stanowią element usługi ubezpieczeniowej czyli są one czynnościami, które wchodzą w skład usług ubezpieczeniowych świadczonych przez zakład ubezpieczeń na rzecz ubezpieczonego, będąc świadczeniem realizowanym w przypadku wystąpienia określonego zdarzenia drogowego i mają charakter;

1.

właściwy dla usług ubezpieczenia. Pod pojęciem "właściwy" należy rozumieć za Słownikiem Języka Polskiego (http://sjp. pwn.pl) czy Nowym Słownikiem Języka Polskiego pod red. B. Dunaja s. 783 "mający typowe cechy danego gatunku, grupy przedmiotów czy zjawisk". Niewątpliwie usługi assistance posiadają typowe cechy usługi ubezpieczenia, co zostało już potwierdzone w ww. wyroku ETS Komisja przeciwko Grecji.

2.

niezbędny dla usługi ubezpieczenia. Pojęcie "niezbędny" oznacza "koniecznie potrzebny" (Słownik Języka Polskiego - http://sjp.pwn.pl). Bez usług świadczonych przez skarżącą nie byłoby bowiem możliwe świadczenie usług ubezpieczeniowych przez zakłady ubezpieczeń. Usługi assistance są nierozerwalnie i ściśle związane z zapewnianą przez ubezpieczycieli ochroną ubezpieczeniową. Wykonanie świadczeń spółki na rzecz klientów pozwala ubezpieczycielom na wywiązanie się z ich zobowiązań wynikających z zawartych umów ubezpieczenia.

Ponadto usługi assistance stanowią odrębną całość. Słownik Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl) precyzując termin "odrębny" wskazuje na znaczenie "stanowiący samodzielną całość". Z kolei za "całość" uznaje "wszystkie części czegoś wzięte razem", Wspomniane usługi stanowią z perspektywy klienta niepodzielną całość oraz o ich odrębności świadczy również fakt, że mogą być oferowane na rynku jako samodzielny produkt dla klientów indywidualnych."

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że analizowana usługa Spółki polegająca na dystrybucji (rozpowszechnianiu) informacji rynkowych na rzecz Odbiorców Danych, zarówno będących jak i niebędących członkami/uczestnikami rynków finansowych, stanowi czynność, która jest niezbędna oraz właściwa do świadczenia przez Spółkę zwolnionej z podatku VAT kompleksowej usługi organizowania rynku instrumentów finansowych, mieszcząc się tym samym w zakresie zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4I w zw. z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca pragnie także zauważyć, że stanowisko, zgodnie z którym usługi analogiczne przedmiotowo do usług Spółki powinny podlegać zwolnieniu z VAT zostało także potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 stycznia 2013 r. znak: IPPP3/443-1113/12-2/SM.

Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl