IPPP3/443-246/10-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-246/10-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 18 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego opodatkowania usług transportu międzynarodowego świadczonych na rzecz polskich kontrahentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26.05.2010 (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego opodatkowania usług transportu międzynarodowego świadczonych na rzecz polskich kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Stan faktyczny 1.

Podatnik świadczy usługi transportowe przewozu towarów na rzecz innych przedsiębiorców polskich, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, podobnie jego kontrahenci (zarówno usługodawca jak i usługobiorca są zarejestrowani w Polsce, posiadają też tzw. NIPy unijne). Usługa przewozu jest wykonywana przez podatnika na zlecenie firmy polskiej z siedzibą w Polsce w następujący sposób. Podatnik zabiera towar z któregoś z portów Europy Zachodniej (z Niemiec, Holandii), który wcześniej przypłynął z Azji np. z Chin, Tajlandii i przywozi go do Polski do siedziby zleceniodawcy. Biorąc pod uwagę obecne uregulowania przepisów o VAT podatnik wystawia fakturę VAT za całą usługę z preferencyjną stawką 0%, bez rozbijania tras na odcinki. Na wykonanie tej usługi podatnik posiada potwierdzone przez urzędy kopie stosownych dokumentów tj. list przewozowy CMR i dokument BIL of Leading, świadczące, że usługa jest częścią transportu międzynarodowego

Stan faktyczny 2.

Podatnik świadczy usługi transportowe przewozu towarów na rzecz innych przedsiębiorców polskich, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, podobnie jego kontrahenci (zarówno usługodawca jak i usługobiorca są zarejestrowani w Polsce posiadają też tzw. NIP-y unijne). Usługa przewozu jest wykonywana przez podatnika na zlecenie firmy polskiej z siedzibą w Polsce w następujący sposób. Podatnik jedzie po towar zleceniodawcy na Ukrainę lub do Rosji i przywozi go do Polski do siedziby zleceniodawcy. Na wykonanie tej usługi podatnik posiada potwierdzone przez urzędy kopie stosownych dokumentów tj. list przewozowy CMR. W uzupełnieniu Podatnik wskazał, że dokumenty, które posiada potwierdzają fakt wliczenia usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu. Biorąc pod uwagę obecne uregulowania przepisów o VAT podatnik wystawia fakturę VAT za całą usługę z preferencyjną stawką 0% bez rozbijania tras na odcinki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik w prawidłowy sposób wystawia faktury VAT i stosuje stawkę 0% w opodatkowaniu opisanych w obu przykładach usług transportowych.

Zdaniem wnioskodawcy oba przedstawione powyżej stanowiska są prawidłowe. Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. Stąd wniosek, że miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 28b ustawy o VAT, czyli jest to miejsce siedziby usługobiorcy. Z kolei art. 83 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Jednocześnie § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia z 24 grudnia 2009 r. stanowi, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Podatnik uważa, że nowelizacja art. 28b ustawy o VAT pozwala mu stosować na fakturach stawkę 0% w obu przedstawionych stanach faktycznych bez rozbijania transportu na odcinki krajowe i zagraniczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem m.in. art. 83, w którym wymienione zostały szczególne przypadki zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0%. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23 są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament z żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). W przypadku transportu towarów importowanych, oprócz dokumentów wyżej wymienionych, świadczący usługę transportową powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tak wynika z zapisu art. 83 ust. 5 pkt 2. Według § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

1.

usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego,

2.

wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do treści ust. 2 powyższego paragrafu, przepis ust. 1 pkt 1 i 2 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Z kolei ustęp 2 tegoż artykułu stanowi, iż przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego, opisanego jako pierwszy, wynika, że Podatnik świadczy usługi transportowe towarów na rzecz innych polskich przedsiębiorców, będących podatnikami podatku VAT, zarejestrowanymi do transakcji wewnątrzwspólnotowych, mających siedzibę w Polsce. Usługa przewozu odbywa się w następujący sposób: z któregoś z portów Europy Zachodniej (z Niemiec, Holandii) towar, który wcześniej przypłynął z Azji jest zabierany przez Podatnika do Polski, do siedziby zleceniodawcy. Podatnik wystawia fakturę VAT za całą usługę z preferencyjną stawką 0%, bez rozbijania tras na odcinki, powołując się na przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2010 r.. Na wykonanie tej usługi Podatnik posiada potwierdzone przez urzędy kopie stosownych dokumentów tj. list przewozowy CMR i dokument BIL of Leading, świadczące, że usługa jest częścią transportu międzynarodowego. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z cyt. powyżej przepisem art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b), aby transport towarów z kraju trzeciego spełniał definicję transportu międzynarodowego na dokumentach przewozowych jako miejsce nadania musi widnieć kraj trzeci a jako miejsce przeznaczenia Polska.

Zgodnie z nowelizacją po 1 stycznia 2010 r. do usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatników, ma zastosowanie nowa ogólna zasada opodatkowania usługi, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, czyli art. 28b. Zmiana ta i brak przepisów szczególnych w zakresie świadczenia usług transportu towarów, znacznie upraszcza zasady rozliczeń tych usług. Jeśli usługa jest świadczona na rzecz podatnika z siedzibą w Polsce, wówczas nie tylko polski odcinek transportu będzie podlegał opodatkowaniu VAT, ale cała trasa transportu. Te same przepisy, co do zasady, stosuje się przy transporcie odbywającym się na odcinku unijnym, ale stanowiącym część transportu międzynarodowego. Stawka podatku 0% i warunki do jej stosowania zawiera art. 83 i § 8 cyt. wyżej rozporządzenia. Istotne jest przede wszystkim posiadanie przez Podatnika dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Zatem, w odniesieniu do stanu faktycznego nr 1, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że usługa przewozu towarów z któregoś z portów Europy (Niemiec, Holandii) do miejsca przeznaczenia w Polsce będzie podlegała opodatkowaniu stawką 0%, ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca, stanowi ona część transportu międzynarodowego. Miejsce przeznaczenia w Polsce winno być wskazane w dokumentach przewozowych towarzyszących transportowanym towarom z kraju trzeciego, który jest miejscem nadania towarów.

Stan faktyczny nr 2, przedstawia sytuacje, kiedy Wnioskodawca świadczy usługi transportowe przewozu towarów na rzecz innych przedsiębiorców polskich, posiadających numery NIP z przedrostkiem UE. Usługa przewozu jest wykonywana przez Podatnika na zlecenie firmy polskiej z siedzibą w Polsce w następujący sposób: Wnioskodawca jedzie po towar zleceniodawcy na Ukrainę lub do Rosji i przywozi go do Polski do siedziby zleceniodawcy. Ponieważ w tym stanie faktycznym mamy do czynienia z importem towarów na terytorium Polski, do zastosowania stawki opodatkowania w wysokości 0% dla usługi transportowej istotne jest spełnienie dwóch warunków. Po pierwsze Wnioskodawca winien posiadać dokument przewozowy jednoznacznie potwierdzający, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia tj. Polski nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Po drugie dodatkowo dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Z wniosku oraz z uzupełnienia do wniosku wynika, iż Podatnik jest w posiadaniu obu wymaganych dokumentów a zatem należy przyjąć, że w tym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo skorzystać ze stawki podatku VAT w wysokości 0% dla świadczonej przez siebie usługi transportowej.

Reasumując, w opisanych obu stanach faktycznych, Podatnik w sposób prawidłowy stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 0% do świadczonych przez siebie usług transportowych w sytuacji posiadania stosownych dokumentów wskazanych we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl