IPPP3/443-237/08-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-237/08-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-237/08-2/KT z dnia 22 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Firma założona w sierpniu 2008 r. będzie zajmowała się między innymi eksploatacją oczyszczalni ścieków, których właścicielami są Urzędy Miast i Gmin oraz prywatne firmy, które ze względu na technologię produkcji zostały zobowiązane do budowy tego typu obiektów na terenie swojego zakładu.

Do obowiązków Spółki będzie należała bieżąca obsługa oczyszczalni ścieków, eksploatacja oraz konserwacja maszyn i urządzeń zainstalowanych na terenie oczyszczalni ścieków. Właściciel lub zarządca zakładu całej firmy przekaże Spółce protokolarnie majątek oczyszczalni wraz z terenem do prowadzenia zgodnej z technologią i przepisami gospodarki, związanej z oczyszczaniem ścieków.

Pracownicy Firmy codziennie będą wykonywali m.in. takie czynności:

1.

zapewnienie bezawaryjnego dopływu ścieków na oczyszczalnię,

2.

systematyczne usuwanie skratek z piaskownika,

3.

zapewnienie swobodnego przepływu ścieków do poszczególnych komór (w zależności od przyjętej technologii ścieków),

4.

spusty ścieków pomiędzy poszczególnymi komorami i do odbiornika zewnętrznego (rów, rzeka),

5.

spusty osadu zgromadzonego na dnie komór na poletka lub do wirówki odwadniającej i na poletka,

6.

wywóz i utylizacja odpadów powstałych w procesie oczyszczania ścieków,

7.

sprawdzanie pracy pomp i ich czyszczenie z nagromadzonych piasków i zanieczyszczeń stałych,

8.

prowadzenie dziennika obsługi i eksploatacji oczyszczalni ścieków wraz z podawaniem ilości dopływających ścieków, ilości powstałego osadu i oczyszczonych ścieków,

9.

konserwacja urządzeń zainstalowanych na terenie oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka VAT obowiązuje na usługi w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji oczyszczalni ścieków gminnych i przemysłowych dla eksploatatora oczyszczalni ścieków, który nie jest jej właścicielem ani dzierżawcą, a jest mu przekazany majątek na podstawie umowy eksploatacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy eksploatacja i bieżąca obsługa oraz konserwacja oczyszczalni ścieków gminnych i przemysłowych mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.20 - usługi oczyszczania i utylizacji ścieków - i dla tego rodzaju usług obowiązuje 7% stawka VAT, ustalona na podstawie art. 41 ust. 2 załącznik nr 3 poz. 153 (usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwienia odpadów, usługi sanitarne i pokrewne) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z poźn.zm.).

Wprawdzie budowa i konserwacja oczyszczalni ścieków od 1 stycznia 2008 r. zgodnie z polskimi przepisami objęta jest 22% stawką VAT, ale eksploatacja już istniejących oczyszczalni ścieków i jej obsługa są związane z procesem oczyszczania ścieków. To pracownicy Spółki będą doglądali prawidłowego przebiegu procesu technologicznego i będą odpowiedzialni za jakość oczyszczonych i wprowadzonych do środowiska ścieków (kary za przekroczony ładunek pokrywa eksploatator). Prace konserwacyjne są drugorzędne i wynikają z DTR zainstalowanych maszyn i urządzeń na terenie oczyszczalni. Wykonuje się przeglądy średnio 1 raz na kwartał. Zgodnie z orzeczeniem ETS - wyrok z 3 kwietnia 2008 r. C-442/05 - dostarczanie wody oraz wykonywanie przyłączy do sieci wodociągowej powinny być traktowane jako jednolita czynność objęta jedną stawką VAT. Spółka będzie eksploatatorem oczyszczalni, więc tym bardziej działalność ta powinna być objęta taką samą stawką VAT jak oczyszczanie ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Ponadto z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W związku z powyższym Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia m.in. przedmiotu opodatkowania poprzez zdefiniowanie wykonywanych czynności i zaklasyfikowanie ich do właściwego grupowania zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem posiadanie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Klasyfikacje te służą identyfikacji towarów i usług opodatkowanych stawkami niższymi niż 22% oraz zwolnionych od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność w zakresie eksploatacji oczyszczalni ścieków na zlecenie podmiotów będących właścicielami tych obiektów, na podstawie zawartej umowy eksploatacyjnej. Do zadań Spółki będzie należała bieżąca obsługa oczyszczalni ścieków oraz konserwacja maszyn i urządzeń zainstalowanych na terenie oczyszczalni.

Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotowa działalność sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 90.00.11-00.20 - usługi oczyszczania i utylizacji ścieków.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jaki i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym pod pozycją 153 wymienione zostały usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

W związku z powyższym stwierdzić należy, że jeżeli czynności polegające na eksploatacji, obsłudze i konserwacji oczyszczalni ścieków są sklasyfikowane jako "usługi oczyszczania i utylizacji ścieków" pod symbolem PKWiU 90.00.11-00.20, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7% - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT jako usługi wymienione pod poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Wskazuje się jednocześnie, że Minister Finansów nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU i weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu lub usługi. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów lub świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie wydawane są na wniosek zainteresowanego podmiotu.

A zatem zasady metodyczne wskazują, kto jest właściwy do klasyfikowania świadczonych usług. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl