IPPP3/443-235/08-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-235/08-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1994 r. i prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego i hurtowego zboża, nawozów. Dla celów podatku dochodowego prowadzi księgi rachunkowe. Jest właścicielem firmy i gospodarstwa rolnego, gdzie zatrudnia pracowników. W roku 2005 zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i zostałem czynnym podatnikiem podatku VAT z gospodarstwa rolnego. W tym celu została zgłoszona zmiana w istniejącym zgłoszeniu VAT-R, tj została rozszerzona działalność o gospodarstwo rolne. W celu rozliczenia podatku VAT składana jest jedna deklaracja VAT-7. Do firmy są kupowane nawozy, które następnie są sprzedawane rolnikom, a część przekazywana do gospodarstwa rolnego w celu zużycia do produkcji roślinnej. Zarówno sprzedaż z firmy jak i z gospodarstwa rolnego opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie towarów na rzecz własnego gospodarstwa rolnego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT jako przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste, czy też wyłączone z pod działania ustawy o VAT, jako przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na cele związanie z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przekazanie towarów z firmy do gospodarstwa rolnego jest związane dalej ze sprzedażą opodatkowaną. Według zgłoszenia do VAT firma i gospodarstwo rolne jest jednym przedsiębiorstwem i rozliczana jest w jednej deklaracji VAT-7. Przekazanie towaru dokonywane jest na podstawie dokumentu wewnętrznego (przesunięcie międzymagazynowe), który dokumentuje przemieszczenia towaru wewnątrz firmy między magazynami. Jest to przekazanie towaru na cele związane z przedsiębiorstwem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwana dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do postanowień ust. 2 cytowanego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

a.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

b.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

c.

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu detalicznego i hurtowego zboża oraz nawozów. W 2005 r. zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i został czynnym podatnikiem podatku VAT z gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca posiada przedsiębiorstwo, w skład którego wchodzi firma oraz gospodarstwo rolne, które stanowią jedną całość - dla celów rozliczeń w podatku VAT Wnioskodawca składa jedną deklarację VAT-7. Podatnik nabywa nawozy, których część sprzedaje rolnikom, a część przekazuje do gospodarstwa rolnego w celu produkcji roślinnej. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy w sytuacji przekazywania towarów należących do przedsiębiorstwa na rzecz własnego gospodarstwa rolnego należy opodatkować przekazanie tych towarów jako przekazanie towarów na cele osobiste czy wyłączyć to w ogóle z opodatkowania jako z uwagi na przesunięcie międzymagazynowe towarów należących do jednego przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, że przedmiotowe przekazanie towarów w ramach prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kluczowym zagadnieniem pozwalającym rozwiązać wskazany we wniosku problem jest definicja dostawy towarów uregulowana w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tą definicją przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując ten przepis należy wskazać, że czynności przeniesienia prawa musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru nabywcy. Tylko wówczas powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności. Mowa jest w tym przepisie bowiem o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar (a więc potencjalnemu nabywcy) prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Zatem z celowościowej wykładni przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że aby doszło do dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT muszą istnieć dwa podmioty - zbywca i nabywca towaru.

Z uwagi na fakt, iż gospodarstwo rolne oraz przedsiębiorstwo Wnioskodawcy stanowią jeden podmiot, który dla potrzeb rozliczeń z podatku VAT składa jedną deklaracje podatkową VAT-7 należy uznać, że przekazywanie towarów należących do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na rzecz własnego gospodarstwa rolnego nie stanowi dostawy towarów w myśl przepisów ustawy o VAT z uwagi na brak potencjalnego nabywcy tych towarów. Stanowi to jedynie, jak trafnie wskazał Wnioskodawca, przesunięcie międzymagazynowe, które może być potwierdzone za pomocą dokumentu wewnętrznego.

Konkludując rozważania tut, Organ podatkowy stwierdza, że przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa na rzecz własnego gospodarstwa rolnego na cele związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem stanowiącym jedną całość nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na brak przesłanek do zastosowania dostawy towarów uregulowanej w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl