IPPP3/443-23/09-2/KT - Odliczenie podatku naliczonego od zakupów dokonanych przez szpital przy realizacji projektu finansowanego ze środków PFRON.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-23/09-2/KT Odliczenie podatku naliczonego od zakupów dokonanych przez szpital przy realizacji projektu finansowanego ze środków PFRON.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko SPZOZ, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, podlegające przedmiotowo zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, wymienione w załączniku 4 do ustawy w pozycji 9 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych".

W listopadzie 2008 r. Szpital dokonał likwidacji barier architektonicznych w SPZOZ - budynek główny, sfinansowanej w 75% ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Szpital, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupu usługi, gdyż zakup jest związany wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną, niepodlegającą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent, czyli Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w podatku VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, że Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia podlegające przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdzie nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych z podatku VAT - to zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów materiałów i usług jak również od realizowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych projektu "Likwidacja Barier Architektonicznych w SPZOZ - budynek główny".

W tym przypadku nie ma również zastosowania art. 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania. Niniejsza interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl