IPPP3/443-229/10-7/IB - Opodatkowanie usług radio-taxi świadczonych przez stowarzyszenie na rzecz jego członków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-229/10-7/IB Opodatkowanie usług radio-taxi świadczonych przez stowarzyszenie na rzecz jego członków.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) uzupełnionego w dniach: 11 marca 2010 r. (data wpływu), 10 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 26 kwietnia 2010 r. oraz w dniu 19 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 14 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług radio-taxi świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz jego członków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął wniosek uzupełniony w dniach: 11 marca 2010 r. (data wpływu) 10 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 26 kwietnia 2010 r. oraz w dniu 19 maja 2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 14 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług radio-taxi świadczonych przez Stowarzyszenie na rzecz jego członków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zaznaczając, że stan faktyczny co do funkcjonowania Zrzeszenia i jego działalności statutowej przedstawiony we wniosku z dnia 8 marca 2005 r. nie uległ zmianie, przesłał w załączeniu kopię postanowienia z dnia 13 kwietnia 2005 r. Naczelnika Urzędu Skarbowego, oraz kserokopię artykułu zamieszczonego w dniu 1 lutego 2010 r. przez Dziennik Gazeta Prawna, który przytoczył orzeczenie NSA z dnia 28 stycznia 2010 r.

W uzupełnieniu z dnia 11 marca 2010 r. Wnioskodawca rozszerzył stan faktyczny o następującą treść: Zrzeszenie jest samorządną organizacją społeczno-zawodową członków wykonujących działalność taksówkową. Działalność Zrzeszenia prowadzona jest w oparciu o uchwalony statut Zrzeszenia oraz jest zarejestrowana w KRS. W ramach działalności statutowej Zrzeszenia jest zorganizowana sieć radiowa, poprzez którą drogą radiową wydawane są zlecenia kierowcom - członkom Zrzeszenia. Działalność Zrzeszenia jest prowadzona na zasadzie non profit - bez wynagrodzenia, bez prowizji, bez żadnych korzyści - jest adresowana tylko do członków Organizacji, którzy wnoszą na rzecz Organizacji wyłącznie składki z tytułu członkowstwa na podstawie statutu.

Zgodnie z klasyfikacją statystyczną działalność Organizacji to "obsługa centrali wzywania radio taxi" PKWiU 63.21.25-00-10.

Zrzeszenie w dniu 15 marca 2005 r. złożyło wniosek w sprawie udzielenia odpowiedzi na pytanie czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego - świadczenie przez Zrzeszenie bezpłatnie na rzecz taksówkarzy - członków organizacji - usługi obsługi centrali wzywania radio taxi - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na ww. wniosek w dniu 13 kwietnia 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał postanowienie, w którym stwierdza się, że wykonywane przez Wnioskodawcę bezpłatne usługi na rzecz taksówkarzy - członków organizacji - usługi obsługi centrali radio taxi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W dniu 1 lutego 2010 r. Gazeta Prawna przytoczyła orzeczenie NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., z którego wynika, że ww. usługi jednak nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT w związku z tym, że odpowiedź naczelnika U.S. z dnia 13 kwietnia 2005 r. pozostaje w sprzeczności z orzeczeniem NSA w analogicznej sprawie Wnioskodawca prosi o udzielenie pisemnej interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 maja 2010 r.):

Czy w świetle obowiązujących obecnie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług świadczenie przez Zrzeszenie zgodnie ze statutem bezpłatnie na rzecz członków- taksówkarzy, usługi zakwalifikowanej do grupowania PKWiU 63.21.25-00-10 "Obsługa centrali wzywania radio-taxi", podlega opodatkowaniu podatkiem VAT... Przy czym należy mieć na uwadze, że członkowie ww. organizacji wnoszą na jej rzecz wyłącznie składki z tytułu członkostwa na podstawie statutu i odrębnych przepisów dot. Zrzeszeń, a więc na podstawie innego tytułu prawnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ stan faktyczny co do funkcjonowania Zrzeszenia, jego działalności statutowej i organizacyjnej od daty otrzymania - (13 kwietnia 2005 r.) postanowienia od Naczelnika Urzędu Skarbowego nie uległ zmianie i w dalszym ciągu nie ulega wątpliwości, że obsługa centrali wzywania radio taxi związana jest z prowadzoną działalnością przez Zrzeszenie, należy uznać powyższe usługi jako niepodlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług - art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT.

W piśmie z 10 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko o stwierdzenie, iż w świetle art.. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z uwagi na bezpłatny charakter ww. usługi świadczonej wyłącznie na rzecz członków Zrzeszenia nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 tej ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 10 niniejszego załącznika, wymienione zostały pod symbolem PKWiU 91 "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Jak opisano w złożonym wniosku, Związek jest samorządną organizacją społeczno-zawodową członków wykonujących działalność taksówkową. Działalność Zrzeszenia prowadzona jest w oparciu o uchwalony statut Związku oraz jest zarejestrowana w KRS. W ramach prowadzonej działalności Zrzeszenie posiada zorganizowaną sieć radiową, poprzez którą drogą radiową wydawane są zlecenia kierowcom - członkom Zrzeszenia. Zgodnie z klasyfikacją statystyczną działalność Organizacji to "obsługa centrali wzywania radio taxi" PKWiU 63.21.25-00-10. Działalność Zrzeszenia prowadzona jest na zasadzie non profit - bez wynagrodzenia, bez prowizji, bez żadnych korzyści - jest adresowana tylko do członków Organizacji, którzy wnoszą na rzecz Organizacji wyłącznie składki z tytułu członkowstwa na podstawie statutu.

Zdaniem tut. Organu, w przedmiotowej sprawie nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wykonywane przez niego czynności to "bezpłatne świadczenie na rzecz członków Stowarzyszenia". Ze stanu faktycznego przedstawionego w sprawie wynika bowiem, iż finansowanie działalności statutowej Stowarzyszenia pokrywane jest ze składek członkowskich. Skoro zatem składki przeznaczane są na pokrycie kosztów realizacji usług przyjmowania informacji o zapotrzebowaniu na usługę transportową to zostaje spełniona przesłanka odpłatności. Zgodnie z art. 5 ust. 1 powołanej ustawy usługa taka podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zwrócić również należy uwagę, iż świadczone przez Stowarzyszenie usługi obsługi centrali radio taxi wykonywane na rzecz taksówkarzy - członków Organizacji - nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy. Z cytowanego wyżej przepisu wynika bowiem, iż czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wyłącznie pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. W przedmiotowej sytuacji natomiast czynności wykonywane przez Stowarzyszenie sklasyfikowane są w innym grupowaniu statystycznym (PKWiU 63.21.25-00-10) niż grupowanie objęte przez ustawodawcę tym zwolnieniem (PKWiU 91). Tym samym usługi obsługi centrali wzywania radio taxi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 63.21.25-00-10, opodatkowane są 22% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Reasumując, w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług świadczone przez Zrzeszenie usługi zakwalifikowane do grupowania PKWiU 63.21.25-00-10 "Obsługa centrali wzywania radio-taxi" podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Stosownie do przepisu art. 14f § 2 w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w kwocie 75 zł w dniu 8 marca 2010 r., a wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a ustawy - Ordynacja podatkowa na numer konta wskazany we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl