IPPP3/443-221/13-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-221/13-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 14 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 czerwca 2013 r. Nr IPPP3/443-221/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 10 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, uzupełniony w dniu 14 czerwca 2013 r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 czerwca 2013 r. Nr IPPP3/443-221/13-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane przez Stronę w dniu 10 czerwca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą oraz zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku VAT. Zamierza skorzystać z art. 89a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) i skorygować podatek VAT należny z tytułu wykonanych usług i niezapłaconych przez kontrahenta, którym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ("Dłużnik"). Dłużnik od 11 lipca 2012 r. ma zawieszoną działalność gospodarczą. Według wiedzy Wnioskodawcy, Dłużnik pozostaje w dalszym ciągu zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie jest w trakcie postępowania upadłościowego, ani w trakcie likwidacji. Usługi były wykonane na rzecz Dłużnika w 2011 i na początku 2012 r. a termin płatności ostatniej z faktur upłynął w styczniu 2012 r. W okresie wykonywania usług na rzecz Dłużnika był on zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym przedstawionym we Wniosku, Dłużnik pomimo zawieszenia działalności gospodarczej pozostaje w dalszym ciągu podatnikiem VAT czynnym i o ile będzie posiadał taki status na dzień dokonania przez Wnioskodawcę korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT to spełniona będzie przesłanka (posiadania statusu czynnego podatnika VAT) o której mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, pozwalająca na skorzystanie z tzw. ulgi na złe długi.

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, Dłużnik pomimo zawieszenia działalności gospodarczej pozostaje w dalszym ciągu podatnikiem VAT czynnym i o ile będzie posiadał taki status na dzień dokonania przeze mnie korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, to spełniona będzie przesłanka (posiadania statusu czynnego podatnika VAT) o której mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, pozwalająca na skorzystanie z tzw. ulgi na złe długi.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce z dnia 16 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342)"do wierzytelności powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy

Artykuł 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, stanowi, iż "podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona."

Zgodnie z art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT "przepis < art. 89a> ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki: wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w < art. 89a1 ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni;"

Artykuł 99 ust. 7a ustawy o VAT stanowi, że "w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji, o których mowa w < art. 99> ust. 1 i 2, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

W związku z tym, że wierzytelności których dotyczy wniosek powstały w 2011 r. i na początku 2012 r., na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, zastosowanie znajdą przepisy art. 89a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r.

Z powołanego wyżej art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT wynika, że jedną z przesłanek pozwalających na skorzystanie z tzw. ulgi na złe długi jest aby na dzień dokonania korekty Dłużnik posiadał status czynnego podatnika podatku VAT.

Samo zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przez czynnego podatnika podatku VAT (jak w przedstawionym we Wniosku stanie faktycznym) nie powoduje zdaniem Wnioskodawcy "automatycznej" utraty tego statusu. Konsekwencją zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej jest na gruncie podatku VAT jedynie brak obowiązku składania deklaracji VAT zgodnie z dyspozycją art. 99 ust. 7a ustawy o VAT.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że fakt zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez Dłużnika będącego zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie pozbawia go tego statusu czego konsekwencją jest uznanie, że o ile Dłużnik na dzień dokonywania przez Wnioskodawcę korekty będzie posiadał taki status to spełniona będzie przesłanka, o której mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, pozwalająca na skorzystanie z tzw. ulgi na tle długi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl