IPPP3/443-221/08-4/RK - Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem finansowanym z przyznanej dotacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-221/08-4/RK Możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem finansowanym z przyznanej dotacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stania się płatnikiem podatku VAT oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) w związku z wezwaniem Nr IPPP3/443-221/08-2/RK z dnia 13 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stania się płatnikiem podatku VAT oraz możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wyższa Szkoła... była beneficjantem w ZPORR projektu "Badanie czynników..." i z tego tytułu uzyskała dofinansowania ze środków tego Programu. Ponieważ szkoła prowadzi tylko działalność o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z 25 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym to zgodnie z art. 91 tej ustawy podlega zwolnieniu z podatków, w tym z podatku VAT w ramach obowiązujących w odrębnych ustawach. Stąd taż nie ma możliwości rozliczania naliczonego podatku VAT zawartego w dokumentach zakupu materiałów i usług. Zatem przy realizacji tego projektu podatek Vat był pokrywany ze środków na jago dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego szkoła jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczania podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 13 ust. 1 oraz art. 91 ustawy z 25 lipca 2005 r. Prawo o Szkolnictwie Wyższym, jak również zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 - załącznik Nr 4 (poz. 7) do ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Uczelnia nie jest płatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie posiada możliwości jego rozliczania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że potocznie płatnik podatku VAT jest błędnie utożsamiany z podatnikiem rozliczającym podatek z organem podatkowym. Wielu podatników VAT, którzy nie korzystają ze zwolnień od tego podatku, nazywa siebie mylnie "płatnikiem VAT" (z tej racji, że płacą, tj. naliczają ten podatek). Ta potoczna nazwa nie jest prawidłowa. Są oni bowiem - wedle nomenklatury ustawy - "podatnikami VAT czynnymi".

Za płatnika można uznać jedynie pośrednika podatkowego, któremu ustawa podatkowa przyznaje kompetencje do obliczenia podatku, jego pobrania od podatnika a następnie wpłacenie do organu podatkowego. Krąg płatników podatku od towarów i usług jest ograniczony do komornika i innych organów egzekucyjnych. Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami (podatku od towarów i usług) są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w brzmieniu ustępu 2 art. 15 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z treści art. 15 ust. 1 ustawy prowadzenie przez podmiot samodzielnej działalności gospodarczej nie jest uzależnione, ani od jej celów, ani też od jej rezultatów. W związku z tym samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej w świetle ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na uznanie za podatnika również organizacji o charakterze "non profit", o ile spełniona zostanie kolejna z przesłanek, a mianowicie o charakterze przedmiotowym, tzn. jeżeli Uczelnia dokonuje m.in. odpłatnej dostawy towarów albo odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Strona prowadzi wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, który między innymi stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy tj. Usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80. Strona uzyskała dotację na realizację projektu "Badanie czynników...", którą pokryła zakup materiałów i usług, na realizację tego projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z tej ogólnej zasady odliczania podatku wynika, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, skoro Strona świadczy wyłącznie czynności zwolnione z podatku, tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl