IPPP3/443-216/11-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-216/11-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 marca 2011 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie nr IPPP3/443-216/11-2/JF z dnia 2 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług wykonywanych w ramach działalności statutowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług wykonywanych w ramach działalności statutowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych i w związku z tym wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pismem z dnia 2 marca 2011 r. nr IPPP3/443-216/11-2/JF. Wezwanie doręczono w dniu 23 marca 2011 r. Odpowiedzi udzielono w dniu 29 marca 2011 r. (data wpływu 1 kwietnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

P. jest stowarzyszeniem działającym jako Organizacja o charakterze filantropijnym. Celem tej organizacji jest realizowanie zadań wynikających z karty Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz dzieci.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in.

* odpłatna działalność statutowa polegająca na rozprowadzaniu kart i produktów Wnioskodawcy w celu gromadzenia funduszy na finansowanie działań statutowych;

* nieodpłatna działalność polegającą na pozyskiwaniu funduszy samodzielnie lub z innymi organizacjami i instytucjami w celu gromadzenia funduszy na finansowanie działań statutowych.

W ramach prowadzonej działalności odpłatnej Wnioskodawca na odpłatną usługę związaną z odpłatnym rozprowadzaniem kart i produktów Wnioskodawcy wystawia fakturę VAT ze stawką "zwolniona". Wnioskodawca w Polsce jest jedynie pośrednikiem w sprzedaży kart i innych produktów Wnioskodawcy i z tytułu wykonania usług rozprowadzania tych produktów do odbiorców wystawia faktury VAT na T. w Nowym Yorku. Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca w Nowym Yorku nie prowadzi działalności gospodarczej a jedynie statutową działalność filantropijną na rzecz dzieci na całym świecie. Nie jest więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w Nowym Yorku nie jest członkiem Stowarzyszenia Wnioskodawcy w Polsce.

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT, jednak do tej pory korzystał ze zwolnienia z tego podatku ze względu na wykonywanie czynności w ramach działalności statutowej.

Obecnie w związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca ma wątpliwości czy nadal może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT z tytułu wykonywania usług jak powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT) i likwidacją załącznika Nr 4 Wnioskodawca może w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia mogą korzystać organizacje, które spełniają określone w art. 43 ust. 1 pkt 31b warunki, czyli organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Wnioskodawca:

* jest organizacją o charakterze filantropijnym,

* wykonuje czynności, które dotyczą interesu zbiorowego jego członków,

* wykonuje zgodnie ze statutem czynności na rzecz jego członków (w zamian za składki),

* wykonuje czynności, które w żadnym przypadku nie naruszają warunków konkurencji,

* nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysków (organizacja "non-profit").

Wnioskodawca jest organizacją realizującą cele dobroczynne na rzecz dzieci. Wykonuje wszelkie czynności działając w interesie swoich członków oraz realizując plany i zamierzenia swoich członków. Członkowie wpłacają do Wnioskodawcy składki spodziewając się działań, które będą zgodne z ich oczekiwaniami i założeniami. Wnioskodawca realizuje zadania i podejmuje wszelkie działania, których celem jest dobro dzieci na świecie.

Oznacza to zatem, że Wnioskodawca działa na rzecz swoich członków. Jest organizacją non profit a wszelkie czynności wykonywane są przez Wnioskodawcę przy założeniu cen rynkowych bez naruszania zasad konkurencji. Spełnione są zatem wszelkie warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy o VAT.

Ponadto należy dodać, że Wnioskodawca w Polsce dokonuje sprzedaży usług pośrednictwa w dystrybucji kartek na terenie Polski, na rzecz Wnioskodawcy w Nowym Yorku, który nie jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT (nie prowadzi bowiem działalności gospodarczej). Jest więc spełniony warunek wynikający z art. 28b ustawy o VAT, zgodnie z którym Wnioskodawca podlega opodatkowaniu w Polsce. Nie jest spełniony warunek określony w art. 28l ustawy o VAT, jako, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie mieszczą się katalogu usług wymienionych w tym przepisie.

Ponieważ więc nie wystąpi tu import usług dla zagranicznego nabywcy usług, Wnioskodawca ma obowiązek rozliczyć podatek VAT w Polsce. Ze względu na spełnianie warunku określonego w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy o VAT Wnioskodawca winien wystawiać faktury VAT ze stawką zwolnioną.

Mając na uwadze powyższe P. Wnioskodawcy w Polsce uważa, że prowadzona przez niego działalność odpłatna jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie C-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Należy zwrócić także uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 z późn. zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l) wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

Powyższe zwolnienie dotyczy usług wykonywanych przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, religijnym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym i obywatelskim w zakresie zbiorowego interesu swoich członków. Przedmiotem niniejszego zwolnienia jest wyłączenie z systemu VAT czynności wykonywanych przez różnego rodzaju stowarzyszenia i podobne organizacje jedynie na rzecz swoich członków w warunkach, które wykluczają konkurencję tych czynności z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej przez innych podatników.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych przez organizację członkowską dla członków tej organizacji, ale wyłącznie w zamian za składkę członkowską. Podkreślenia wymaga okoliczność, iż wpłaty składek członkowskich wynikają z faktu przystąpienia osoby lub podmiotu do organizacji i są związane jedynie z pozostawaniem jego członkiem. Nie mogą natomiast być kwalifikowane jako opłaty za przyszłe korzystanie z konkretnej rzeczy, czy usługi.

W związku z powyższym inny rodzaj "odpłatności" (ekwiwalent) niżeli składka członkowska stanowić będzie o braku podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku. Również odpłatne świadczenie przez organizację na rzecz podmiotu niebędącego członkiem świadczącego nie może korzystać z powołanego zwolnienia.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, że odpłatne świadczenie usług na rzecz podmiotu niebędącego członkiem organizacji skutkuje powstaniem zobowiązania podatkowego, które nie podlega zwolnieniu przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem o charakterze filantropijnym wykonującym (zgodnie ze statutem) czynności na rzecz swoich członków (w zamian za składki) w ich interesie zbiorowym. Nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysków (organizacja "non-profit"). Poza tym wykonuje czynności, które w żadnym przypadku nie naruszają warunków konkurencji. Wnioskodawca realizuje zadania i podejmuje wszelkie działania, których celem jest dobro dzieci na świecie.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in.: odpłatna działalność statutowa polegająca na rozprowadzaniu kart i produktów Wnioskodawcy w celu gromadzenia funduszy na finansowanie działań statutowych oraz nieodpłatna działalność polegającą na pozyskiwaniu funduszy samodzielnie lub z innymi organizacjami i instytucjami w celu gromadzenia funduszy na finansowanie działań statutowych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca odpłatnie rozprowadza karty i produkty Wnioskodawcy stosując dla takich ze zwolnienie podatkowe. Wnioskodawca te usługi świadczy na rzecz Wnioskodawcy w Nowym Yorku, które nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Przy czym Wnioskodawca zwraca uwagę, że Stowarzyszenie w Nowym Yorku nie jest członkiem Wnioskodawcy w Polsce.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia podatkowego dla usługi pośrednictwa dystrybucji kartek na terytoriom Polski na rzecz organizacji niebędącej podatnikiem z siedzibą w Nowym Yorku, dla której to transakcji Wnioskodawca jest zobowiązany do jej rozliczenia na terytorium kraju.

Przedstawiony stan faktyczny sprawy wskazuje, iż Wnioskodawca świadczy odpłatną usługę pośrednictwa na rzecz innego podmiotu niebedącego podatnikiem. Zatem zachowanie takie należy uznać za odpłatne świadczenie usługi określone w art. 8 ust. 1 ustawy i podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Ze względu na to, iż odpłatne świadczenie usługi przez Wnioskodawcę nie jest świadczeniem przez organizację członkowską w zamian za składki, wobec tego nie ma miejsca świadczenie na rzecz podmiotu członkowskiego. Tym samym nie zachodzą przesłanki do zastosowania przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy.

Do przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności nie znajduje również zastosowania zwolnienie przewidziane w innych przepisach ustawy oraz w przepisach wykonawczych.

W konsekwencji powyższego świadczenie usługi przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu z poza terytorium kraju polegającej na odpłatnym pośrednictwie w rozprowadzaniu kart i produktów Wnioskodawcy nie podlega zwolnieniu od podatku. W związku z tym, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, świadczona usługa podlega opodatkowaniu w kraju według stawki podstawowej, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31b ustawy posiada prawo do zwolnienia z opodatkowania świadczonej usługi należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl