IPPP3/443-210/14-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-210/14-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 25 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia trofeów myśliwskich, nabywanych w związku z usługą turystyki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia trofeów myśliwskich, nabywanych w związku z usługą turystyki. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 marca 2014 r., złożonym w dniu 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług turystyki kwalifikowanej polegających na organizacji i sprzedaży polowań na terenie Polski oraz sprzedaży trofeów myśliwskich. Od maja bieżącego roku Spółka zamierza rozszerzyć zakres terytorialny swojej działalności i zawrzeć umowy z partnerami z Węgier, Bułgarii, Rumunii i Hiszpanii. Planuje, we współpracy ze swoimi partnerami zagranicznymi, którzy są zarejestrowanymi płatnikami VAT w krajach swojej działalności, organizować usługi kwalifikowanej turystyki łowieckiej, polegające na wysyłaniu zainteresowanych myśliwych na polowania w ww. krajach i dokonywaniu przez nich odstrzałów zwierzyny łownej. W ramach przeprowadzanych imprez partnerzy zagraniczni zapewniać będą dla klientów Spółki usługi turystyczne, polegające na organizacji polowania (zapewnieniu wykwalifikowanych przewodników łowieckich i wstępnej preparacji pozyskanych trofeów), świadczyć usługi pobytowe (hotel, wyżywienie), usługi transportowe w łowisku lub poza nim, zapewniać tłumacza-pilota na czas pobytu turystów, wystawiać stosowne, wymagane przez prawo lokalne, zezwolenia i licencje umożliwiające dokonanie odstrzału zwierzyny, zawierać umowy ubezpieczenia OC klientów.

Za wyżej wymienione świadczenia, traktowane jako pakiet usług turystycznych, Spółka otrzymywać będzie od swoich partnerów faktury wystawiane zgodnie z prawem lokalnym, tworzonym na podstawie art. 306-310 dyrektywy UE nr 2006.112.WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i w zasadzie analogicznym z zapisem art. 119 ust. 1 - 4 polskiej ustawy o VAT tj. z zastosowaniem szczególnej procedury VAT przy świadczeniu usług turystyki.

Podstawowym celem polowania będzie dla klientów Spółki pozyskanie trofeum myśliwskiego (charakterystycznych dla danego gatunku części ciała wyróżniających się specyficznymi cechami) w postaci, w zależności od rodzaju odstrzelonej zwierzyny, rogów, skór, zębów, czaszek, kopyt, piór itp. niejadalnych części zwierzyny sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.60.0.

Trofea pozyskiwane będą na terenie obwodów łowieckich, niebędących własnością kontrahentów Spółki, lecz z którymi mają podpisane umowy umożliwiające realizację polowań, dokonanie odstrzałów i pozyskiwanie trofeów. Za pozyskane trofea Spółka otrzymywać będzie od nich osobne faktury wystawiane na zasadach ogólnych dotyczących obrotu towarowego, z zastosowaniem przez nich stawki VAT 0%, przy założeniu spełnienia wszystkich wymogów faktycznych i formalnych związanych z procedurą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno przez dostawców (partnerów zagranicznych Spółki), jak i przez Spółkę.

Poprzez wymogi faktyczne i formalne Spółka rozumie wypełnienie dyspozycji art. 42 ustawy o VAT w tym, w szczególności, wywiezienie trofeów z kraju pozyskania i dostarczenie ich do siedziby firmy oraz potwierdzenie faktu otrzymania trofeów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zastosowaniem przez partnerów Spółki procedury wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (trofeów stanowiących część pakietu) i sporządzaniem przez nich informacji podsumowującej VAT UE, zaistnieje po stronie Spółki obowiązek sporządzania analogicznej informacji związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów zgodnie z art. 100 ustawy o VAT pomimo, iż ich wartość wejdzie w całość obciążenia dla klientów i zostanie objęta procedurą przewidzianą w art. 119 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy;

W opinii Spółki, zaistnieje obowiązek sporządzenia informacji podsumowującej VAT UE związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, jako że:

a. Spółka nabędzie prawo do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej przez partnerów dostawy znajdą się w posiadaniu Spółki.

b.

towary (trofea) zostaną dostarczone z kraju innego niż Polska.

c.

jako nabywca Spółka jest podatnikiem VAT, a nabywane towary służyć mają działalności gospodarczej.

d.

dostawcy Spółki są podatnikami, dla których dostarczane towary służyć będą działalności gospodarczej.

Tym samym spełnione zostają wymogi określone w art. 9 ust. 2 Ustawy o VAT.

Pomimo, iż wartość trofeów będzie, wraz z innymi świadczeniami obejmującymi całość imprezy turystycznej, rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 119 ustawy o VAT, to dojdzie do faktycznego przemieszczenia towarów (trofeów myśliwskich) pomiędzy krajami członkowskim UE i niesporządzenie ww. dokumentu mogłoby doprowadzić do niezgodności w rozliczeniach wewnątrzunijnych pomiędzy krajami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako polska spółka, zajmuje się świadczeniem usług turystyki kwalifikowanej, polegających na organizacji i sprzedaży polowań na terenie Polski oraz sprzedaży trofeów myśliwskich. Od maja 2014 r. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres terytorialny swojej działalności i zawrzeć umowy z partnerami z Węgier, Bułgarii, Rumunii i Hiszpanii. Planuje, we współpracy ze swoimi partnerami zagranicznymi, którzy są zarejestrowanymi podatnikami VAT w krajach swojej działalności, organizować usługi kwalifikowanej turystyki łowieckiej, polegające na wysyłaniu zainteresowanych myśliwych na polowania w ww. krajach i dokonywaniu przez nich odstrzałów zwierzyny łownej. W ramach przeprowadzanych imprez partnerzy zagraniczni zapewniać będą dla klientów Spółki usługi turystyczne, polegające na organizacji polowania (zapewnieniu wykwalifikowanych przewodników łowieckich i wstępnej preparacji pozyskanych trofeów), świadczyć usługi pobytowe (hotel, wyżywienie), usługi transportowe w łowisku lub poza nim, zapewniać tłumacza-pilota na czas pobytu turystów, wystawiać stosowne, wymagane przez prawo lokalne, zezwolenia i licencje umożliwiające dokonanie odstrzału zwierzyny, zawierać umowy ubezpieczenia OC klientów.

Za wyżej wymienione świadczenia, traktowane jako pakiet usług turystycznych, Wnioskodawca otrzymywać będzie od swoich partnerów faktury wystawiane z zastosowaniem szczególnej procedury VAT przy świadczeniu usług turystyki.

Jak wskazuje Wnioskodawca, podstawowym celem polowania będzie dla klientów pozyskanie trofeum myśliwskiego (charakterystycznych dla danego gatunku części ciała wyróżniających się specyficznymi cechami) w postaci, w zależności od rodzaju odstrzelonej zwierzyny, rogów, skór, zębów, czaszek, kopyt, piór itp. niejadalnych części zwierzyny sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.11.60.0.

Trofea pozyskiwane będą na terenie obwodów łowieckich, niebędących własnością kontrahentów Wnioskodawcy, lecz z którymi mają podpisane umowy umożliwiające realizację polowań, dokonanie odstrzałów i pozyskiwanie trofeów.

Za pozyskane trofea Wnioskodawca otrzymywać będzie osobne faktury wystawiane na zasadach ogólnych dotyczących obrotu towarowego, z zastosowaniem przez nich stawki VAT 0%, przy założeniu spełnienia wszystkich wymogów faktycznych i formalnych związanych z procedurą wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno przez dostawców (partnerów zagranicznych Spółki), jak i przez Spółkę.

Poprzez wymogi faktyczne i formalne Wnioskodawca rozumie wypełnienie dyspozycji art. 42 ustawy w tym, w szczególności, wywiezienie trofeów z kraju pozyskania i dostarczenie ich do siedziby Wnioskodawcy oraz potwierdzenie faktu otrzymania trofeów.

W związku z tak przedstawionym stanem sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z zastosowaniem przez partnerów Wnioskodawcy procedury wewnątrzwspólnotowej dostawy trofeów, stanowiących część pakietu usługi turystycznej i sporządzaniem przez nich informacji podsumowującej VAT UE, istnieje po stronie Wnioskodawcy obowiązek sporządzania analogicznej informacji związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów zgodnie z art. 100 ustawy pomimo, że ich wartość wejdzie w całość usługi rozliczanej na zasadzie procedury przewidzianej w art. 119 ustawy o VAT.

Podstawową kwestią w przedmiotowej sprawie jest uznanie, czy dostawa trofeów myśliwskich dla Wnioskodawcy jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru.

Stosownie do uregulowania zawartego w art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

* po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,

* po drugie, w wyniku dokonanej dostawy towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Ze względu na powyższe, do wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia konieczne jest, aby przywóz towarów do Polski następował w związku z wykonaną wcześniej dostawą tych towarów.

W myśl art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7 (art. 100 ust. 3).

Informacja podsumowująca - stosownie do art. 100 ust. 8 ustawy - powinna zawierać w szczególności następujące dane:

* nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;

* właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

* właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;

* łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzić należy, że transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej. Co istotne, niewłaściwe rozpoznanie przez kontrahenta zagranicznego jego dostawy nie powoduje braku wystąpienia u polskiego nabywcy wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, że jego partnerzy zagraniczni traktują przedmiotowe dostawy trofeów myśliwskich jako transakcje wewnątrzwspólnotowe i w związku z tym, wykazują je w informacjach podsumowujących.

Ponieważ są spełnione pozostałe warunki, o których mowa w art. 9 ust. 1-2 ustawy, tj.:

* dochodzi do przemieszczenia towarów między terytoriami państw członkowskich (kraje partnerów Wnioskodawcy i Polski);

* Wnioskodawca uzyska prawo do rozporządzania nabytymi towarami jak właściciel;

* Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a nabywane towary będą przeznaczone do wykorzystania w działalności gospodarczej, tj. świadczeniu usług turystyki,

* zagraniczni dostawcy Wnioskodawcy będą działać w charakterze podatnika VAT

transakcja nabycia trofeów myśliwskich przez Wnioskodawcę stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium Polski.

Kwestia czy wartość trofeów będzie stanowić element całości usługi turystyki świadczonej przez Wnioskodawcę dla klientów i zostanie objęta procedurą przewidzianą w art. 119 ustawy o VAT czy też stanowić będzie odrębną od usług turystyki, dostawę towarów nie ma wpływu na obowiązek sporządzenia przez Wnioskodawcę informacji podsumowującej związanej z wewnątrzwspólnotowym nabyciem tych trofeów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania nr 1 wniosku, dotyczącego możliwości zastosowania procedury opodatkowania marży dla usługi turystyki świadczonej przez Wnioskodawcę obejmującej dostawę trofeów będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl