IPPP3/443-21/12-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-21/12-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 29 marca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Komitet Normalizacyjny wypełnia dyspozycję art. 15 ust. 6 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca wypełnia dyspozycję art. 15 ust. 6 ustawy. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 kwietnia 2012 r., złożonym w dniu 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 29 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną, a na podstawie ustawy jest państwową jednostką budżetową. Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone na niego w drodze ustawy, reprezentuje również Rzeczpospolitą Polską na arenie międzynarodowej poprzez uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach.

Ustawa określa zadania Wnioskodawcy, do których należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej zgodnie z potrzebami kraju, w tym między innymi: organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych.

Wnioskodawca prowadzi również zgodnie ustawą działalność certyfikacyjną na znak zgodności z Polską Normą.

W celu realizacji powyżej określonych zadań Wnioskodawca podejmuje takie czynności, jak:

* prowadzenie sprzedaży Polskich Norm (PN), norm zagranicznych oraz innych produktów i publikacji normalizacyjnych. Sprzedaż prowadzana jest przez sklep internetowy, a także tradycyjnie. Polskie produkty normalizacyjne i publikacje dostępne są w formie papierowej i elektronicznej: CD-ROM, plik do pobrania dla klientów sklepu internetowego, plik przesyłany na adres e-mail klienta. Produkty zagraniczne dostępne są w wersji papierowej, a niektóre normy międzynarodowe (IEC, ISO) także w wersji elektronicznej na CD-ROM. Nabywcami są podmioty zarówno z sektora publicznego jak również prywatnego;

* organizowanie szkoleń z zakresu normalizacji i dziedzin pokrewnych, które są adresowane podmiotów z różnych branż, z sektora publicznego i prywatnego;

* wydawanie certyfikatów; certyfikat na znak zgodności z Polska Normą wydaje Prezes na wniosek podmiotu gospodarczego, po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym sprawdzenia przedmiotu certyfikacji na zgodność ze wskazaną we wniosku normą lub normami, odpowiednio do regulaminu certyfikacji oraz zgodnie z ogólnymi zasadami audytowania na zgodność z wymaganiami Polskiej Normy.

Prezes może też do wydania certyfikatu PN upoważnić jednostkę certyfikującą, posiadającą odpowiednie kompetencje.

Wszystkie produkty oferowane przez Wnioskodawcę są oryginalne i zgodnie z ustawą korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce.

Usługi, świadczone przez Wnioskodawcę są odpłatne zgodnie z ogłoszonymi na stronie internetowej regulaminem sprzedaży i cennikiem. Wnioskodawca ma swoją część budżetową - zapisaną w ustawie budżetowej. Wszystkie wydatki pokrywane są z budżetu państwa, a generowane dochody przekazywane na konto Ministerstwa Finansów. Wnioskodawca nie ma dochodów własnych, ani środków specjalnych. Wszystkie wpływające środki pieniężne są przekazywane na konto Ministerstwa Finansów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu wykonania budżetu państwa.

Specyfika działalności Wnioskodawcy sprowadza się bowiem do sytuacji, w której z jednej strony realizuje on zadania nałożone w drodze ustawy o normalizacji, natomiast z drugiej strony zadania te realizowane w poprzez świadczenie usług zgodnie z regulaminem sprzedaży i cennikiem.

Status Wnioskodawcy, określony ustawą o normalizacji, sytuuje go wśród jednostek sektora finansów publicznych (państwowa jednostka organizacyjna - X budżetu państwa), natomiast realizacja zadań w zakresie świadczonych usług, m.in. przez zobowiązania międzynarodowe, jest prowadzona zgodnie z zasadami rynkowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinie być podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie sprzedaży Polskich Norm, szkoleń i certyfikacji na znak zgodności z Polską Normą a także innych usług statutowych skoro i tak wszystkie wpływające dochody przekazuje na konto Ministerstwa Finansów. Czy Wnioskodawca może być uznany za organ władzy państwowej w rozumieniu ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów ich obsługujących w zakresie zadań realizowanych nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis implementuje do polskiego porządku prawnego art. 13 (1) Dyrektywy 112/2006, zgodnie z którym "krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami".

Składający wniosek reprezentuje stanowisko, iż Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową wyłączenia z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. W związku z nałożonymi przez ustawę o obowiązkami można w ocenie Podatnika uznać, że Wnioskodawca jest organem władzy publicznej w rozumieniu powyższego przepisu. Ustawa o VAT nie precyzuje pojęcia organu władzy państwowej lub urzędu obsługującego taki organ. Pomocna w tym zakresie jest ustawa o działach administracji rządowej, która określa zakres działów administracji rządowej i właściwość ministra kierującego danym działem.

Zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej, Wnioskodawca wchodzi w skład administracji rządowej, nad którą nadzór sprawuje Prezes Rady Ministrów. Wnioskodawca wykonuje pod nadzorem Prezesa Rady Ministrów, tak więc jest swoistym urzędem, który obsługuje organ władzy państwowej. Działania wykonywane przez Wnioskodawcę, polegające na sprzedaży Polskich Norm, szkoleniach czy certyfikacji mieszczą się w zakresie realizacji zadań nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami.

Reasumując Wnioskodawca wykonuje czynności nałożone przepisami powszechnie obowiązującego prawa w ramach administracji rządowej, zatem powinien korzystać z wyłączenia przewidzianego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 powołanego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Jednakże, na podstawie z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z tego wynika, iż czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje zadania nałożone na niego w drodze ustawy, jak również reprezentuje Rzeczpospolitą Polską na arenie międzynarodowej poprzez uczestnictwo w międzynarodowych organizacjach. Do jego zadań należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej zgodnie z potrzebami kraju, w tym między innymi: organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych oraz działalność certyfikacyjna na znak zgodności z Polską Normą.

W celu realizacji powyżej określonych zadań Wnioskodawca podejmuje takie czynności, jak: prowadzenie sprzedaży Polskich Norm (PN), norm zagranicznych oraz innych produktów i publikacji. Sprzedaż prowadzana jest przez sklep internetowy, a także tradycyjnie, produkty normalizacyjne i publikacje dostępne są w formie papierowej i elektronicznej: CD-ROM, plik do pobrania dla klientów sklepu internetowego, plik przesyłany na adres e-mail klienta. Produkty zagraniczne dostępne są w wersji papierowej, a niektóre normy międzynarodowe (IEC, ISO) także w wersji elektronicznej na CD-ROM. Nabywcami są podmioty zarówno z sektora publicznego jak również prywatnego. Kolejne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę to organizowanie szkoleń z zakresu normalizacji i dziedzin pokrewnych, które są adresowane podmiotów z różnych branż, z sektora publicznego i prywatnego, wydawanie certyfikatów na wniosek podmiotu gospodarczego, po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym sprawdzenia przedmiotu certyfikacji na zgodność ze wskazaną we wniosku normą lub normami, odpowiednio do regulaminu certyfikacji oraz zgodnie z ogólnymi zasadami audytowania na zgodność z wymaganiami Polskiej Normy.

Wszystkie produkty oferowane przez Wnioskodawcę są oryginalne i zgodnie z ustawą o normalizacji oraz korzystają z ochrony jak utwory literackie, a autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce normalizacyjnej. Usługi, świadczone przez Wnioskodawcę są odpłatne zgodnie z regulaminem sprzedaży i cennikiem.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powinien być podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie sprzedaży Polskich Norm, szkoleń i certyfikacji na znak zgodności z Polską Normą a także innych usług statutowych skoro wszystkie wpływające dochody przekazuje na konto Ministerstwa Finansów oraz czy można go uznać za organ władzy państwowej w rozumieniu ustawy o VAT.

Powołując się na zapis w art. 15 ust. 6 ustawy, należy stwierdzić, że generalnie wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Powyższe unormowanie pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, s.1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego, nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeżeli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednak w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. Kryterium decydującym o uznaniu organu władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług będzie zachowanie nie jak organ władzy, lecz jak przedsiębiorca w stosunku do określonych transakcji lub czynności.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy stanowiącego załącznik do zarządzenia Prezesa Rady Ministrów Wnioskodawca jest krajowa jednostką działającą na podstawie ustawy.

W myśl ustawy Wnioskodawca jest państwową jednostkę organizacyjną, uprawnioną do ustanawiania Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych, a także do ich rozpowszechniania.

Z kolei w art. 11 ustawy o normalizacji stwierdza się, że do zadań Wnioskodawcy należy organizowanie i prowadzenie normalizacji krajowej zgodnie z potrzebami kraju, w tym:

1.

określanie stanu i kierunków rozwoju normalizacji;

2.

organizowanie i nadzorowanie działań związanych z opracowywaniem i rozpowszechnianiem Polskich Norm i innych dokumentów normalizacyjnych, w szczególności przez ankietę powszechną projektów norm; ankieta powszechna jest realizowana przez podawanie do publicznej wiadomości tytułów, terminów zakończenia ankiety oraz miejsca i sposobu udostępniania zainteresowanym treści projektów;

3.

zatwierdzanie i wycofywanie Polskich Norm oraz innych dokumentów normalizacyjnych;

4.

reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych, uczestnictwo w ich pracach oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji;

5.

inicjowanie i organizowanie pracy komitetów technicznych do realizacji zadań związanych z opracowywaniem dokumentów normalizacyjnych;

6.

organizowanie i prowadzenie działalności szkoleniowej, wydawniczej, promocyjnej i informacyjnej dotyczącej normalizacji i dziedzin pokrewnych;

7.

opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z normalizacją.

Wnioskodawca wskazuje, że sprzedaż Polskich Norm, norm zagranicznych oraz innych produktów i publikacji prowadzi poprzez sklep internetowy jak również w tradycyjny sposób. Za świadczone usługi pobierane są opłaty, zgodne z cennikiem i regulaminem sprzedaży, dostępnej na stronie internetowej Wnioskodawcy. Zatem bez wątpienia mamy do czynienia z odpłatnością i bezpośrednim beneficjentem usług.

Mając zatem na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż ww. czynności wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję świadczenia usług i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowe znaczenie w niniejszej sprawie ma jednak charakter wykonywanych czynności. Niewątpliwie mamy w tej sytuacji do czynienia z czynnością cywilnoprawną co nie budzi wątpliwości wobec wskazania Wnioskodawcy na realizację zadań zgodnie z zasadami rynkowymi. Działania Wnioskodawcy nie mają więc charakteru działań podejmowanych jako podmiotu prawa publicznego (zadań nałożonych ustawą). Będąc stroną czynności cywilnoprawnej nie wykonuje swoich kompetencji w sferze tzw. imperium, stanowiącego przesłankę do nieuznawania władzy publicznej za podatnika podatku od towarów i usług, lecz prowadzi samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przez co staje się podatnikiem tego podatku, stosownie do art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Zatem Wnioskodawca, realizując zadania nałożone na niego w drodze ustawy, a jednocześnie realizuje je zgodnie z zasadami rynkowymi, tj. na podstawie cennika i regulaminu sprzedaży, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl