IPPP3-443-209/09-2/JK - Zwolnienie z akcyzy wyrobów tytoniowych wykorzystywanych do testów produkowanych przez firmę maszyn.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-209/09-2/JK Zwolnienie z akcyzy wyrobów tytoniowych wykorzystywanych do testów produkowanych przez firmę maszyn.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów tytoniowych przeznaczonych do badań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów tytoniowych przeznaczonych do badań.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem maszyn i urządzeń dla przemysłu tytoniowego. Nie posiada statusu składu podatkowego, zarejestrowanego ani niezarejestrowanego handlowca. Produkowane przez firmę maszyny służą do:

*

przygotowania i obróbki tytoniu (w tym krojenia, suszenia, aromatyzowania);

*

produkcji i paczkowania papierosów;

*

transportu i magazynowania międzyoperacyjnego;

*

produkcji filtrów papierosowych;

*

ponownego odzyskiwania tytoniu z papierosów uszkodzonych w procesie produkcji poprzez odseparowanie tytoniu od bibuły i filtra

Firma wprowadza na rynek nowe maszyny oraz udoskonala już istniejące, które przed sprzedażą do finalnego klienta wymagają przeprowadzenia szeregu testów z wykorzystaniem produktów tytoniowych akcyzowych jakimi są: papierosy, cygara, wałki tytoniowe, tytoń do palenia, ratyfikowane odpowiednio pod kodami: 2402, 240310.

Firma musi pozyskać produkt do testów od różnych producentów wyrobów tytoniowych, którzy mają status składów podatkowych. Składy te, znajdują się na terenie kraju, w innych państwach wspólnoty oraz państwach trzecich. Dostawy krajowe oraz nabycia wewnątrzwspólnotowe mają odbywać się w systemie zawieszonej akcyzy w towarzystwie dokumentu ADT lub dokumentu dostawy.

Produkty dostarczane będą, z reguły luzem, w opakowaniach zbiorczych np. pudło kartonowe, kasety papierowe.

Całość testów można podzielić na dwie grupy:

1.

Testy w wyniku, których dostarczony produkt akcyzowy zostanie przetworzony na inny produkt:

a)

wałki tytoniowe, które są zrolowaną i odpowiednio utwardzoną sztabką tytoniu o długości zazwyczaj 120 mm, nie zawierającą owijki z bibuły papierosowej lecz owijkę z bardzo porowatego papieru utrzymującą kształt wałka wymagany do przeprowadzenia go przez kolejne procesy, podlegają nieodwracalnemu pocięciu na równe części o długości od 6 do 12 mm. Tak pocięty segment wałka tytoniowego łączony jest następnie z elementem acetatowym i węglowym oraz owinięty bibułką filtrową. W wyniku tych operacji powstaje jako produkt finalny filtr papierosowy. Wyjaśnienie udziału tytoniu w filtrze - segment tytoniowy w filtrze pozwala na uwolnienie związków eterycznych z tytoniu dzięki przepływającym ciepłym gazom bez powstania substancji towarzyszących procesowi spalania. W wyniku testów oprócz oceniania funkcjonowania samej maszyny, ocenie podlega jakość otrzymanego produktu finalnego tzn. filtrów papierosowych. Pracownicy firmy będą dokonywali badań i oceny jakościowej wyprodukowanych filtrów na stanowisku badawczo-laboratoryjnym. Ocenie tej poddawane będą: długość filtra, jego średnica, waga oraz "pressure drop" czyli ciśnienie powietrza przechodzącego przez filtr na jego początku i końcu. Ponadto, badaniom poddawane będzie zachowanie się dostarczonych wałków tytoniowych w procesie ich cięcia (czy nie ulegają zbytniemu kruszeniu, rozwarstwieniu). Wynikiem tych badań będzie określenie czy wałki o określonych i zdefiniowanych parametrach fizyczno-chemicznych pozwalają na prowadzenie procesu produkcji filtrów w sposób najbardziej optymalny i efektywny. Aby przygotować maszynę do produkcji filtrów o określonej jakości potrzeba zużyć ok. 300.000 - wałków tytoniowych.

b)

papierosy, które nie zostały zakwalifikowane jako pełnowartościowy produkt do sprzedaży ze względu, np. na złe napełnienie tytoniem, sklejenie bibuły lub filtra itp. poddane zostają procesowi rozprucia poprzez nacięcie bibuły w części zawierającej tytoń. Następnie po przepuszczeniu ich przez urządzenia wytrząsające i szereg sit oddzielony zostanie tytoń, który może zostać ponownie użyty do produkcji papierosów do pyłu tytoniowego, bibuły i filtra, które stanowią odpad.

Aby poprawnie przygotować maszynę, która ma służyć do odzysku tytoniu z uszkodzonych papierosów i zapewnić jego odzysk na poziomie 95% koniecznym jest użycie do testów ok. 200 kg papierosów.

c)

tytoń częściowo pocięty poddany zostaje procesowi ostatecznego cięcia w wyniku którego, powstaje tytoń o szerokości cięcia wynoszącej od 0,1 do 0,2 mm dla żył tytoniowych oraz od 0,2 do 1,2 mm dla ilości. Następnie tak pocięty tytoń może zostać poddany procesowi suszenia w celu zmniejszenia jego wilgotności, która po procesie cięcia wynosiła od 21% do 36% do wymaganej dla tytoniu do palenia od 11% do 13%.

Do przeprowadzenia testów potwierdzających, że przygotowywana maszyna jest w stanie zapewnić wspomnianą grubość cięcia potrzeba ok. 800 kg krajanki tytoniowej.

2.

Dostarczony produkt akcyzowy, nie zmieni swojej postaci:

a)

cygara oraz papierosy posłużą do testowania maszyn służących do transportu i magazynowania tych produktów, pomiędzy poszczególnymi operacjami produkcyjnymi. Badaniom poddana zostanie prawidłowość przepływu produktu, napełnienie i magazynowanie w kasetach oraz wyładowania z kaset i powtórne skierowanie do dalszego przepływu.

Po zakończeniu testów (zarówno w przypadku 1 jak i 2) całość otrzymanego nowego produktu, tj. tytoń do palenia, pył tytoniowy, filtry acetatowo-węglowe z elementem tytoniu jak również odpad w postaci bibuły oraz papierosy i cygara zostanie odesłana do nadawcy, natomiast te rzeczy, które nie będą nadawały się do ponownego użycia zostaną poddane procesowi utylizacji.

Testy takie mają odbywać się cyklicznie na różnych materiałach dostarczanych przez różnych producentów.

Reasumując celem testów jest takie dopracowanie produkowanych przez firmę maszyn, aby mogły one produkować po sprzedaży do finalnego klienta, produkt w postaci: tytoniu do palenia, filtrów papierosowych o ściśle określonej i zdefiniowanej przez niego jakości. Ponadto w przypadku maszyn produkujących filtry z użyciem tytoniu celem testów jest również przeprowadzenie badań jakościowych otrzymanego produktu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do nabywanych, przemieszczanych, składowanych i przetrzymywanych przez firmę wyrobów tytoniowych w postaci: papierosów, cygar, wałków tytoniowych i tytoniu do palenia, wykorzystywanych następnie do testów produkowanych przez firmę maszyn i testów otrzymanego produktu, po zakończeniu których, produkt ten zostanie odesłany w całości do nadawcy posiadającego status składu podatkowego lub poddany procesowi utylizacji, mogą mieć zastosowanie przepisy o zwolnieniu z akcyzy wyrobów tytoniowych, z chwilą ich przeznaczenia do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu zgodnie z paragrafem 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie paragrafu 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) wynika, że zwolnione od akcyzy są wyroby tytoniowe, z chwilą ich przeznaczenia do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 i ust. 7-9 ustawy.

W związku z powyższym firma uważa, iż użycie do testowania produkowanych przez firmę maszyn, wyrobów tytoniowych akcyzowych, w wyniku których, nastąpi ich przerób na inny produkt, ma na celu takie dostosowanie i dopracowanie maszyn, aby możliwe było otrzymanie na nich produktu o ściśle zdefiniowanym poziomie jakości. Należy przez to rozumieć, np. odpowiednią szerokość cięcia tytoniu, odpowiednią wydajność odzyskanego tytoniu. Ponadto niektóre produkty jak np. filtry tytoniowe poddane zostają specjalistycznym badaniom na stanowisku laboratoryjnym, w celu określenia ich jakości.

Reasumując firma uważa, że do przeprowadzenia tego typu operacji mają zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W myśl § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy wyroby tytoniowe, z chwilą ich przeznaczenia do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 i ust. 7-9 ustawy.

W świetle uregulowań art. 32 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotowe zwolnienie od akcyzy wyrobów tytoniowych przeznaczonych do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zasadnym jest przy tym wyjaśnienie, iż zgodnie z art. 2 pkt 22 podmiot zużywający jest to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę wyroby tytoniowe ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium państw członkowskich oraz państw trzecich nie korzystają ze zwolnienia w trybie § 18 cytowanego rozporządzenia. Artykuł 32 ust. 3 pkt 1 wskazuje jedynie na wyroby dostarczone ze składu podatkowego na terytorium kraju. Przy czym zauważyć należy, iż w myśl art. 2 ust. 2 przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Odnosząc się natomiast do prawa zastosowanie zwolnienia wynikającego z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w stosunku do wyrobów tytoniowych nabywanych przez Wnioskodawcę ze składów podatkowych znajdujących się na terytorium kraju zauważyć należy, iż obejmuje ono przedmiotowe wyroby przeznaczone do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu. Zatem, aby wyroby tytoniowe były zwolnione z opodatkowania akcyzą muszą być przedmiotem badań naukowych bądź podlegać badaniom jakościowym, przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek uprawniających do zastosowania omawianego zwolnienia.

Treść wniosku wskazuje, iż Wnioskodawca jest producentem maszyn i urządzeń dla przemysłu tytoniowego. Firma wprowadza na rynek nowe maszyny oraz udoskonala już istniejące, które przed sprzedażą do finalnego klienta wymagają przeprowadzenia szeregu testów z wykorzystaniem produktów tytoniowych akcyzowych jakimi są: papierosy, cygara, wałki tytoniowe, tytoń do palenia. Zainteresowany wskazuje, iż celem testów będzie dopracowanie produkowanych przez firmę maszyn, aby mogły one produkować po sprzedaży do finalnego klienta, produkt w postaci: tytoniu do palenia, filtrów papierosowych o ściśle określonej i zdefiniowanej przez niego jakości. Ponadto Spółka podnosi, iż w przypadku maszyn produkujących filtry z użyciem tytoniu celem testów będzie również przeprowadzenie badań jakościowych otrzymanego produktu, tzn. filtrów papierosowych.

Opisane w zdarzeniu przyszłym przykłady przeprowadzanych przez Wnioskodawcę testów wskazują, iż to nienabywane wyroby tytoniowe będą poddawane badaniom lecz będą one służyć do przeprowadzania badań produkowanych przez firmę maszyn, ich należytego funkcjonowania i dopracowania, aby możliwe było otrzymanie na nich produktu o ściśle zdefiniowanym poziomie jakości. Wyjaśniając powyższą kwestię zaznaczyć ponadto należy, iż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego dokonywane przez Spółkę badania i ocena jakościowa na stanowisku badawczo-laboratoryjnym wykonywane będą na wyprodukowanych filtrach papierosowych. Ocenie tej poddawane będą: długość filtra, jego średnica, waga oraz "pressure drop" czyli ciśnienie powietrza przechodzącego przez filtr na jego początku i końcu. Firma wskazuje, iż poddawany badaniom jakościowym filtr papierosowy powstanie w wyniku połączenia pociętego wałka tytoniowego z elementem acetatowym i węglowym oraz owinięcia bibułką filtrową. Tak więc to nienabywane przez Spółkę wałki tytoniowe, które są zrolowaną i odpowiednio utwardzoną sztabką tytoniu o długości zazwyczaj 120 mm będą poddawane badaniom jakościowym lecz powstałe w wyniku ich obróbki produkty finalne, którymi są filtry papierosowe. Faktycznie więc przedmiotem badań związanych z jakością produktu będą wyroby powstałe w siedzibie Wnioskodawcy w wyniku testowania maszyn. Zatem powyższe oznacza, iż w przedstawionych przez Spółkę przypadkach zakupione przez Firmę wyroby tytoniowe nie podlegają badaniom naukowym ani badaniom związanym z jakością produktu.

Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku wyroby tytoniowe przeznaczone do ww badań nie będą mogły korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Należy również zwrócić uwagę, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie do składu podatkowego, zarejestrowanego handlowca bądź niezarejestrowanego handlowca. Natomiast Wnioskodawca podnosi we wniosku, iż nie posiada statusu składu podatkowego, zarejestrowanego handlowca czy też niezarejestrowanego handlowca zatem przemieszczanie przedmiotowych wyrobów tytoniowych nie będzie mogło odbywać się w procedurze zawieszonej akcyzy jak wskazuje Zainteresowany.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż niniejsza interpretacja dotyczy zakresu zwolnienia z akcyzy wyrobów tytoniowych przeznaczonych do badań nie odnosi się natomiast do kwestii związanych ze zwrotem powstałych w wyniku badań wyrobów tytoniowych oraz utylizacją odpadów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl