IPPP3/443-207/10-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-207/10-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-207/10-2/KT z dnia 29 kwietnia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku dla przedstawiciela podmiotu zagranicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku dla przedstawiciela podmiotu zagranicznego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-207/10-2/KT z dnia 29 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z siedzibą w Niemczech zarejestrowała w Polsce swoje Przedstawicielstwo na podstawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez Ministra Gospodarki. Celem działania Przedstawicielstwa jest pozyskiwanie informacji dla Spółki w Niemczech. Zgodnie z zapisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Przedstawicielstwo nie stanowi zakładu. Przedstawicielstwo uzyskało numer REGON z określonym rodzajem działalności - PKD 7311Z - działalność agencji reklamowych, zostało zarejestrowane jako płatnik podatku od osób fizycznych (od wynagrodzeń) i uzyskało numer NIP.

W związku z tym, iż Przedstawicielstwo nie będzie uzyskiwało dochodów, nie będzie odpłatnie świadczyło usług ani prowadziło sprzedaży, nie będzie dokonywało eksportu ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, tym samym nie podlega rejestracji jako podatnik VAT.

W trakcie swej działalności Przedstawicielstwo będzie ponosiło koszty, z których część będzie potwierdzona fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z ponoszeniem kosztów udokumentowanych fakturami VAT Przedstawicielstwo spełnia warunki do ubiegania się o zwrot VAT na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 oraz art. 89 ust. 1a i 1d pkt 1 Ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisami ww aktów prawnych, Przedstawicielstwo:

* nie posiada siedziby na terytorium kraju,

* jest zarejestrowanym podatnikiem od wartości dodanej w państwie członkowskim siedziby,

* nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terenie kraju,

* nie wykonuje na terytorium kraju sprzedaży,

tym samym może ubiegać się o zwrot podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszenie kosztów, na zasadach określonych w art. 89 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 1a i 1d Ustawy o podatku od towarów i usług i art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży oraz niezarejestrowanych na potrzeby podatku na terytorium kraju, mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.

Podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju (ust. 1a).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801), zwanego dalej rozporządzeniem, zwrot podatku przysługuje podmiotowi uprawnionemu z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej lub podmiotowi uprawnionemu z państw trzecich pod warunkiem, że podmiot ten:

1.

jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy, w państwie członkowskim siedziby lub podatnikiem podatku od wartości dodanej albo podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby;

2.

nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium kraju;

3.

nie wykonuje na terytorium kraju, w okresie, za który występuje o zwrot podatku, sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy <...>

- z wyjątkami określonymi w lit. a do lit. j.

Przy czym zgodnie z § 2 pkt 2 tego rozporządzenia przez podmiot uprawniony z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania, stałego miejsca prowadzenia działalności, zwykłego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zwykłego pobytu na terytorium kraju ubiegającą się o zwrot podatku - posiadającą siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Niemczech i tam Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, natomiast nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Polsce. Spółka zarejestrowała w Polsce swoje Przedstawicielstwo (na podstawie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych prowadzonego przez Ministra Gospodarki), którego celem działania jest pozyskiwanie informacji dla Spółki w Niemczech. Przedstawicielstwo nie będzie uzyskiwało dochodów, nie będzie odpłatnie świadczyło usług ani prowadziło sprzedaży, nie będzie dokonywało eksportu ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W trakcie swej działalności Przedstawicielstwo będzie ponosiło koszty, z których część będzie potwierdzona fakturami VAT.

Mając na uwadze treść powołanego art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, iż Spółka, jako podmiot zagraniczny działający poprzez swoje przedstawicielstwo w Polsce, wypełnia przesłanki wynikające z przepisu regulującego zwrot podatku, przysługujący podmiotowi uprawnionemu z państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej, określone w § 3 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia, gdyż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz nie wykonuje na terytorium kraju sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT.

Reasumując, na mocy przywołanych wyżej przepisów, Wnioskodawca będzie miał prawo do wystąpienia o zwrot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl