IPPP3/443-20/13-6/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-20/13-6/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 9 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 27 marca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 29 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* prawidłowe - w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem akcyzowym mikro pyłu i biopaliwa o symbolu BIO 100 a także zastosowania względem biopaliwa BIO 100 zwolnienia, oraz

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania względem mikro pyłu zwolnienia a także zastosowania zwolnienia względem energii elektrycznej wytworzonej z generatora.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania mikro pyłu ze słomy i biopaliwa o symbolu BIO 100 oraz zwolnienia energii elektrycznej wytworzonej z generatora.

Wniosek uzupełniony został w dniu 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27 marca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku):

Wnioskodawca zamierza rozpocząć produkcję energii elektrycznej i ciepła wyłącznie na własne potrzeby w oparciu o silnik tłokowy napędzający generator prądotwórczy o mocy do 1MW. Silnik nie będzie wykorzystywany do żadnych innych celów poza produkcją energii elektrycznej i ciepła, a ponadto będzie to jedyne źródło własne energii elektrycznej Wnioskodawcy. Energia cieplna z silnika wykorzystywana będzie do suszenia zbóż i słomy.

Do napędzania silnika wykorzystywane będzie paliwo odnawialne w postaci mikro pyłu ze słomy oraz biopaliwa produkowanego na bazie olejów roślinnych w proporcji - w odniesieniu do całkowitej energii chemicznej zawartej w paliwie - ok. 90% mikro pyłu i ok. 10% biopaliwa. Mikro pył i biopaliwo na bazie olejów roślinnych nie będą mieszane przed podaniem do cylindrów silnika. Mikro pył i biopaliwo na bazie olejów roślinnych będą podawane do cylindrów silnika oddzielnymi instalacjami i dopiero w cylindrach silnika ulegną wspólnemu spaleniu w wyniku czego będzie jednocześnie produkowana energia elektryczna (za pośrednictwem napędzanego przez silnik generatora prądotwórczego) i ciepła (ciepło ze spalin i ciepło z nagrzewania korpusu silnika).

Mikro pył będzie produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę. Produkcja mikro pyłu będzie polegać na bardzo drobnym rozdrobnieniu słomy pozyskiwanej z produkcji rolniczej do postaci drobnego pyłu. Biopaliwo natomiast zakupywane będzie od zewnętrznego dostawcy, tj. X. Będzie to biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) posiadające zgodnie z informacją producenta właściwości zgodne z normą PN-EN 14214 oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r., w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 22 kwietnia 2010 r., w sprawie metod badania jakości biopaliw ciekłych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi składu podatkowego, nie posiada statusu podmiotu pośredniczącego jak również statusu zarejestrowanego odbiorcy.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego i Wnioskodawca zakłada, iż biopaliwo BIO 100 będzie dostarczane do Wnioskodawcy ze składu podatkowego na terytorium kraju. Wnioskodawca nie zakłada dostarczania biopaliwa BIO 100 od podmiotu pośredniczącego.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego i Wnioskodawca nie zamierza dokonywać nabycia bipaliwa BIO 100 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego i Wnioskodawca zakłada, iż biopaliwo BIO 100 będzie objęte zabezpieczeniem akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru przedmiotowego biopaliwa przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zakłada, iż do przemieszczanego biopaliwa BIO 100 dołączony będzie dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Wnioskodawca zamierza prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego i Wnioskodawca zamierza przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

W przedmiotowym przypadku wyprodukowana energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca kody CN dla biopaliwa BIO 100 oraz mikro pyłu ze słomy to odpowiednio CN 3824 90 91 oraz CN 1213 00 00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku):

1.

Czy mikro pył produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę oraz biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) zakupywane od zewnętrznego dostawcy wykorzystywane w opisany wyżej sposób do napędzania silnika tłokowego i produkcji przy jego pomocy energii elektrycznej i ciepła podlegać będą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym... A jeśli tak to jaka jest właściwa stawka akcyzy (lub właściwe stawki akcyzy - jeśli zastosowanie miałyby różne stawki akcyzy) dla mikro pyłu i biopaliwa BIO 100.

2.

Czy wytworzona w opisany powyżej sposób energia elektryczna na własne potrzeby podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku):

Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ("Ustawa") art. 32 ust. 4 pkt 1 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Wnioskodawca zamierza spełnić warunki wskazane w ww. przepisie, tj. wymienione w ust. 5-13 oraz zachodzić będzie jeden z przypadków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Ponadto mikro pył produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę oraz biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) zakupywane od zewnętrznego dostawcy wykorzystywane będą w opisany wyżej sposób do produkcji energii elektrycznej, a oprócz tego także ciepła.

W związku z powyższym mikro pył produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę oraz biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) zakupywane od zewnętrznego dostawcy wykorzystywane w pisany wyżej sposób będą zwolnione od akcyzy.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2010 r.) § 9 "zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości".

Generator o mocy do 1 MW będzie jedynym źródłem własnym energii elektrycznej Wnioskodawcy, a wytworzona energia elektryczna będzie wykorzystywana wyłącznie na własne potrzeby i nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Ponadto zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy przedstawionym powyżej paliwo wykorzystywane do generacji energii elektrycznej będzie zwolnione z akcyzy, co oznacza, że warunek uiszczenia w należnej wysokości akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej będzie spełniony.

Tak więc wytworzona na własne potrzeby w opisany powyżej sposób energia elektryczna zwolniona będzie z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem akcyzowym mikro pyłu i biopaliwa o symbolu BIO 100 a także zastosowania względem biopaliwa BIO 100 zwolnienia oraz

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania względem mikro pyłu zwolnienia a także zastosowania zwolnienia względem energii elektrycznej wytworzonej z generatora.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 40 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wymieniono pod symbolem CN ex 3824 90 91 monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Natomiast w poz. 44 ww. załącznika - bez względu na kod CN - wskazano na pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Ponadto w myśl art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast w myśl art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy stawka akcyzy dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN wynosi 1.196,00 zł/1000 litrów. Natomiast na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy stawka akcyzy dla pozostałych paliw silnikowych wynosi 1.822,00 zł/1000 litrów.

Niemniej jednak stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

W świetle uregulowań ust. 3 pkt 1-5 cytowanego artykułu wskazane zwolnienie stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

Przy czym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Zaś zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast stosownie do art. 32 ust. 5-13 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest:

* objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

* dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

* prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ponadto warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie m.in. w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego jest przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Co więcej odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. Przy czym dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Przy tym ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

W analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazuje, iż zamierza rozpocząć produkcję energii elektrycznej i ciepła wyłącznie na własne potrzeby w oparciu o silnik tłokowy napędzający generator prądotwórczy o mocy do 1MW. Wyprodukowana energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Do napędzania silnika wykorzystywane będzie paliwo odnawialne w postaci mikro pyłu ze słomy oraz biopaliwa produkowanego na bazie olejów roślinnych w proporcji - w odniesieniu do całkowitej energii chemicznej zawartej w paliwie - ok. 90% mikro pyłu i ok. 10% biopaliwa. Mikro pył i biopaliwo na bazie olejów roślinnych nie będą mieszane przed podaniem do cylindrów silnika.

Mikro pył o kodzie CN 1213 00 00 będzie produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę. Produkcja mikro pyłu będzie polegać na bardzo drobnym rozdrobnieniu słomy pozyskiwanej z produkcji rolniczej do postaci drobnego pyłu.

Biopaliwo o kodzie CN 3824 90 91 natomiast zakupywane będzie od zewnętrznego dostawcy, tj. X. Będzie to biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) posiadające zgodnie z informacją producenta właściwości zgodne z normą PN-EN 14214 oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r., w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 22 kwietnia 2010 r., w sprawie metod badania jakości biopaliw ciekłych. Wnioskodawca zakłada, iż biopaliwo BIO 100 będzie dostarczane do Wnioskodawcy ze składu podatkowego na terytorium kraju. Wnioskodawca nie zamierza dokonywać nabycia bipaliwa BIO 100 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Wnioskodawca zakłada, iż biopaliwo BIO 100 będzie objęte zabezpieczeniem akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru przedmiotowego biopaliwa przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zakłada, iż do przemieszczanego biopaliwa BIO 100 dołączony będzie dokument dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Wnioskodawca zamierza prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem. Wnioskodawca zamierza przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w przedmiotowym przypadku produkowany samodzielnie mikro pył oraz biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) zakupywane od zewnętrznego dostawcy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a jeśli tak to jaką stawką.

Mając na uwadze, że mikro pył ze słomy oraz biopaliwo BIO 100 będą zużywane do napędzania silnika tłokowego napędzającego generator prądotwórczy mikro pył ze słomy oraz biopaliwo BIO 100 będą przeznaczone do celów napędowych. Wobec niniejszego przedmiotowy mikro pył ze słomy oraz biopaliwo BIO 100 będą wyrobami energetycznymi i będą podlegały przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Zatem w przedmiotowym przypadku produkowany samodzielnie mikro pył oraz biopaliwo o symbolu BIO 100 (estry metylowe kwasów tłuszczowych) zakupywane od zewnętrznego dostawcy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, co do podlegania opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w przedstawionej sytuacji produkowanego samodzielnie mikro pyłu oraz biopaliwa o symbolu BIO 100 zakupywanego od zewnętrznego dostawcy należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca uważa, że zarówno produkowany samodzielnie mikro pył jak również zakupywane od zewnętrznego dostawcy biopaliwo BIO 100 w przedmiotowym przypadku będą zwolnione od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze opis przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż względem biopaliwa BIO 100 wykorzystywanego przez Wnioskodawcę do napędu silnika tłokowego napędzającego generator prądotwórczy istotnie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Biopaliwo BIO 100 będące wyrobem energetycznym będzie bowiem zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej. Ponadto w przypadku biopaliwa BIO 100 będzie miało miejsce dostarczanie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, tj. Wnioskodawcy. Poza tym biopaliwo BIO 100 będzie objęte zabezpieczeniem akcyzowym do czasu potwierdzenia odbioru przedmiotowego biopaliwa przez Wnioskodawcę, do przemieszczanego biopaliwa BIO 100 dołączony będzie dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, Wnioskodawca będzie prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem jak również Wnioskodawca złoży zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zatem w przypadku biopaliwa BIO 100 zaistnieją wszystkie przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Biopaliwo BIO 100 będące wyrobem energetycznym będzie zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej a ponadto będzie miał miejsce przypadek o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy oraz będą spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, co do możliwości zastosowania w przedstawionej sytuacji względem biopaliwa BIO 100 zakupywanego od zewnętrznego dostawcy zwolnienia określonego w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie mając na uwadze opis przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż względem mikro pyłu ze słomy wykorzystywanego przez Wnioskodawcę do napędu silnika tłokowego napędzającego generator prądotwórczy nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Co prawda przedmiotowy mikro pył będący wyrobem energetycznym będzie zużywany w procesie produkcji energii elektrycznej. Niemniej jednak będzie on produkowany samodzielnie przez Wnioskodawcę poprzez bardzo drobne rozdrobnienie słomy pozyskiwanej z produkcji rolniczej, co za tym idzie, w przypadku mikro pyłu nie będzie miał miejsca żaden z przypadków, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5 ustawy. Zatem w przypadku mikro pyłu ze słomy nie zaistnieją przesłanki niezbędne dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Wobec niniejszego w analizowanym przypadku mikro pył ze słomy będzie podlegał opodatkowani podatkiem akcyzowym, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy, stawką akcyzy w wysokości 1.822,00 zł/1000 litrów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, co do możliwości zastosowania w przedstawionej sytuacji względem produkowanego samodzielnie mikro pyłu zwolnienia określonego w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem akcyzowym wytworzonej w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby.

Stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię.

Z powyższego wynika, iż zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej przez Wnioskodawcę energii elektrycznej na potrzeby własne, co do zasady, stanowi czynność opodatkowaną akcyzą.

Niemniej jednak zgodnie z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212), obowiązującego od 1 marca 2013 r., zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W tym miejscu wskazać należy, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342) straciło moc z dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212).

Stosownie do treści § 5 rozporządzenia określone w nim zwolnienie dla zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów ma zastosowanie przy zachowaniu określonych warunków. Aby skorzystać ze zwolnienia zawartego w § 5 rozporządzenia należy spełnić łącznie następujące warunki:

1.

energia elektryczna musi być wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,

2.

od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należytej wysokości,

3.

energia elektryczna nie może być dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

W przedmiotowej sprawie energia elektryczna będzie produkowana z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW jak również, wyprodukowana z niniejszego generatora energia elektryczna nie będzie dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, które służą do przesyłania energii elektrycznej. Jednakże w analizowanym przypadku do produkcji energii elektrycznej nie zostaną wykorzystane wyroby energetyczne, od których zostanie zapłacona akcyza w należytej wysokości. Tym samym nie będą spełnione wszystkie warunki niezbędne dla zastosowania zwolnienia względem zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów wynikającego z § 5 rozporządzenia.

Co prawda, wykorzystywany przez Wnioskodawcę do napędu generatora z którego będzie produkowana energia elektryczna mikro pył ze słomy będzie podlegał opodatkowaniu pozytywną stawką akcyzy niemniej jednak biopaliwo BIO 100, które jednocześnie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do napędu generatora będzie podlegało zwolnieniu z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Tak więc nie można stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku zaistnieje sytuacja w której do produkcji energii elektrycznej zostaną wykorzystane wyroby energetyczne, od których zostanie zapłacona akcyza w należytej wysokości.

Nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż objęcie zwolnieniem od akcyzy paliwa wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej, oznacza, że warunek uiszczenia w należnej wysokości akcyzy od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej będzie spełniony. Zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób/czynność objęte zwolnieniem od podatku nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym w przypadku zwolnienia od podatku nie jest naliczana akcyza. Co za tym idzie gdy w stosunku do wyrobu/czynności znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku nie można mówić o zapłaceniu tego podatku.

W przedmiotowej sprawie nie będzie miał więc zastosowania § 5 rozporządzenia, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia tj. do produkcji energii elektrycznej zużywanej przez Wnioskodawcę na własne potrzeby nie zostaną wykorzystane wyroby energetyczne od których zostanie zapłacona akcyza. Tym samym, w przedmiotowym przypadku, zużycie przez - nieposiadającego koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną - Wnioskodawcę wytworzonej z generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW energii elektrycznej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w oparciu o art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, co do możliwości zastosowania w przedstawionej sytuacji zwolnienia określonego w § 5 rozporządzenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl